Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

voorzetwand geankerde spouwmuur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DJersen
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 25, 2012 9:34 pm    Onderwerp: voorzetwand geankerde spouwmuur Reageer met quote

Beste forumleden,

Sinds een tijdje ben ik eigenaar van een jaren 60 2-onder-1 kap woning die ik momenteel aan het renoveren ben. Het huis is behoorlijk gehorig en je kunt de buren horen praten. Aangezien ik nu het huis aan het verbouwen ben heb ik de kans om een voorzetwand voor de scheidingsmuur met de buren te zetten. Ik twijfel echter welk systeem het beste is en wat ook de beste prestaties zal opleveren.

De volgende systemen heb ik vooralsnog op het oog:
-phonestar (URL)
-nevima spijkerregels (URL)
-akoestiregel md40 (URL)
-isofix (URL)

Ik weet dat er nog meer systemen zijn, maar de dikte van de voorzetwand mag niet te groot zijn (redelijk kleine huiskamer, dus daar mag niet teveel vanaf) en dan blijven deze systemen over. Noemenswaardig om overigens nog te vermelden is dat de woning een geankerde spouwmuur heeft met houten vloeren. Daarnaast zit er een (gedeelde) schoorsteen langs/in deze muur. De schoorsteen lijkt echter niet extra geluid af te geven in vergelijking met de rest van de muur als je gaat luisteren met een glas op de muur.

Ook met een goed functionerende voorzetwand weet ik dat er nog flankerend geluid zal zijn. Het is mij bekend dat ik geen wonderen kan verwachten, maar nu ik eenmaal de kans heb om iets aan de geluidsoverdracht te doen pak ik graag die kans.

Ik hoop dat een van jullie een uitspraak hierover kan doen of allicht ervaringen heeft met één van deze systemen. Allicht heeft één jullie nog een ander systeem in gedachten? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 25, 2012 11:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb (goede) ervaringen met Akoestikon en Nevima (voor industriële projecten). Over Phonestar heb ik mij meermaals bedenkelijk uitgelaten (prijs, onderbouwing (misschien ondertussen betere rapporten?) en verwerkbaarheid (platen met los zand erin)). Isofix is volgens mij de bouwmarktvariant van Akoestikon MD40?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2012 2:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum,

Heb jij toevallig een foto van die Nevima spijkerregel?
Leggen die spijkers geen contact?
Is dat vierkant balkje een houten balkje?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2012 9:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote



Ring op afbeelding lijkt kritisch groot, maar mits goed gemonteerd contactloos. Balkje is een spaanplaatachtig materiaal.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 8:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat onderste is vilt.
Dan heb je een soort plaat.
Die plaat pers je vast met die slagnagel die een rondsel heeft.
Dan pers je die vilt toch vast via die plaat, nagel en dat rondsel?
Heb je dan geen puntcontacten of zie ik dit fout?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 11:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Dat onderste is vilt.
Dan heb je een soort plaat.
Die plaat pers je vast met die slagnagel die een rondsel heeft.
Dan pers je die vilt toch vast via die plaat, nagel en dat rondsel?
Heb je dan geen puntcontacten of zie ik dit fout?


Donkerbruin is rubbergebonden kokosvilt, witte deel is polyesterwol. Begrijp nu je verwarring!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 11:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ahaah,

Nu begrijp ik het.
Met dank geluidforum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
DJersen
Gast





BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 12:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst dank voor jullie reacties.

Eric: Volgens mij is het rode de viltregel, dus het vilt maakt wel contact met de bouten en dus met de muur. Daarentegen maakt het balkje niet direct contact met de bouten en dus de muur. Wat ik overigens wel vreemd vind is dat ze geen uitsparingen gemaakt hebben in het vilt, want je zou zeggen dat als je de bout goed in de muur slaat/aandraait je het stuk vilt samen perst en dat dit indirect effect kan hebben op de vering/demping van het spaanplaatbalkje.

Geluidforum: Ik denk niet dat Isofix hetzelfde is als Akoestikon MD40, want Akoestikon MD40 heeft aan beide kanten van de regel een soort van MDF plaat zitten, terwijl isofix dit maar aan één kant heeft.

Ook ik ben erg sceptisch over phonestar, maar dan om allicht een andere reden. Ik begrijp niet hoe je zo'n phonestar wand moet afwerken met gipsplaten. Er wordt gezegd dat je het geheel af moet werken met gipsplaten, maar ik zie niet zo snel hoe je die gipsplaten moet bevestigen aan de kartonnen panelen zonder deze te bevestigen aan de muur waar weer de phonestar platen aan vastzitten.

Nog een vraag aan geluidforum: Wat is de afwerking met gipsplaten die je gebruikt hebt bij de nevima spijkerregel? Heb je een dubbele laag van 12.5mm gebruikt? Heb je de regels om de 60 cm geplaatst of nog groter (er zijn immers bredere gipsplaten te vinden dan 60 cm)? En daarnaast vroeg ik me af wat de vulling is die je hebt gebruikt (steenwol, glaswol etc.).

Alvast bedankt maar weer voor jullie reacties.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 2:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die Phonestar werk je volgens mij af met gipsplaat, door de Phonestarplaat op dezelfde onderliggende regel vastgezet. Of die regel dan contactloos is bevestigd aan de achterwand is niet duidelijk. In principe heb je die keuze natuurlijk altijd.

Op Akoestikon of IVI om de 60 cm bevestigen, gebruik een vrij losse steenwol of glaswol als vulling. 2 maal 12,5 mm gips met de naden versprongen (betere afdichting) is dan goed mogelijk.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 2:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DJersen schreef:
Allereerst dank voor jullie reacties.

Heb je de regels om de 60 cm geplaatst of nog groter (er zijn immers bredere gipsplaten te vinden dan 60 cm)? En daarnaast vroeg ik me af wat de vulling is die je hebt gebruikt (steenwol, glaswol etc.).

Alvast bedankt maar weer voor jullie reacties.

Gipsplaten zijn steeds gemaakt om in een modulemaat van 40 of 60 cm te gebruiken. Ook als die platen 1.2 m breed zijn. (In America zijn die platen 4' (ca 1.22 m) en in Duitsland vaak 1.25 m).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat kost die phonestar per m². Hoe verhoudt zich dat met gyproc?
Hoe makkelijk verwerkt dat met dat los zand?

Gewoon gevoelsmatig:
Ik ben dol op vilt omdat dat doder (visceuzer) is dan agglofoam (ISOFIX) dat elastischer is.

Isofix en Akoestikon
Voordeel meer elasticiteit: betere isolatie in de hoge frequenties.
Nadeel meer elasticiteit: hogere opslingering (slechtere isolatie) in het massa-veer gebied

Nevima (vilt)
Voordeel: betere demping in het massa-veer gebied.
Nadeel: iets slechtere isolatie in de hoge frequenties.

Samen vergelijkend:

Ik denk dat het voordeel van Nevima meer doorweegt dan het voordeel van agglomer (dat vlokkenschuim) zeker bij relatief dunne spouwen of bij mogelijk lagere frequenties. Eéngetalsisolatiewaarden worden vooral gedomineerd door de lagere frequenties.

Isofix versus Akoestikon.

Ik ken de densiteit van de akoestikonregel niet, maar bij dezelfde totaaldikte heb je meer schuimdikte bij Isofix wat tot een iets lagere massa-veer resonantie leidt wat positief is.
Nadeell van Isofix is dan weer dat blijkbaar het opvulschuim (dat standaard meegeleverd wordt) even dik is dan die bevestigingsstrippen (volgens vroegere info hier). Dat zorgt dan weer voor meer contactoppervlakte wat weer een nadeel is.
Het voordeel bij akoestikon is dat het iets professioneler lijkt en dat je de spouw kan opvullen met gewone lichte minerale wol (minerale wol heeft mijn voorkeur hier).

Eindconclusie: Ik zou persoonlijk op het eerste zicht kiezen voor Nevima.

Nu kan je dat vlokkenschuim ook los kopen bij Merford als agglofoam.

Een voorzetwand met agglofoam van 80 kg/m3, 50 mm dik foam, 10 mm gyprocplaat gaande van 100 tot 4000 Hz in 1/3 octaafbanden, volledig verlijmd op gyprocplaat en muur, met soepele randafdichting rond het proefmonster van 11 m² , vlgs WTCB meting bedraagt in dB:

8
12
11
15
14
18
24
28
31
32
32
33
34
32
31
30
27

Dito met Gyproc jointfiller aan de randen van het monster
8
8
9
16
15
17
23
26
27
29
29
29
29
25
25
20
15

Door deze 2 metingen te vergelijken zie je het verschil op dit proefmonster door soepele randdichting en standaard gyproc jointfiller.

Als je dat schuim verminderd naar 40 mm verminderd de laagfrequente 100 Hz band naar 2 à 3 dB

Edit: had een foute firma opgeschreven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 5:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over Phonestar prijzen: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=5730
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 8:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric: Is het doel van jouw metingen om aan te tonen wat het effect is van een soepele randafdichting (kit neem ik aan)? Of wil je aantonen wat de demping van vlokkenschuim is? In het laatste geval vraag ik me sterk af op wat voor muur de vlokkenschuim is geplaatst. Zeker op een geankerde spouwmuur kunnen de waardes allicht anders zijn, omdat een (geankerde) spouwmuur uiteindelijk zorgt voor een dubbel massa-veer systeem met allicht andere eigenschappen.

Geluidforum: Je wilt zeggen dat die phonestar platen op een regel moeten worden gezet die evt. ontkoppeld is? Dus bijvoorbeeld een (nevima) spijkerregel?

Daarnaast heb ik nog een vraag die me eigenlijk net te binnen schiet: in de wand die ik wil gaan isoleren zit een schoorsteen van 1 m breed en 26 cm diep de kamer in. Mijn idee was om de voorzetwand om de schoorsteen heen te doen. Nu zal ik op het 26 cm stukje twee regels (even van de nevima regels uitgaande) naast mekaar moeten doen en daarop 2x gipsplaat. Het probleem wat ik zie is dat het stukje gipsplaat van 26 cm breed in vergelijking met de andere gipsplaten een hogere demping en stuggere vering zal ondervinden, omdat dit kleine stukje gipsplaat op maar liefst twee regels is bevestigd. Houd mijn redenering stand en zo ja, iemand een oplossing hiervoor?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 9:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem van Phonestar is dat ik geen informatie heb over de bevestiging (er staan voorbeelden met én zonder regelwerk tegen wanden, beiden volgens mij zonder dempingswaarden), reden om het product (vooralsnog) niet serieus te nemen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2012 1:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Eric: Is het doel van jouw metingen om aan te tonen wat het effect is van een soepele randafdichting (kit neem ik aan)? Of wil je aantonen wat de demping van vlokkenschuim is?

Om het effect te tonen van elastische randvoegen (kit = butyl of aanverwanten) t.o.v. plaaster (= die joint filler).
Verder voor geluidforum: dit zijn metingen die je nergens meer kan krijgen, noch op het net zal vinden. Deze zijn technisch/akoestisch interessant.

Anonymous schreef:
In het laatste geval vraag ik me sterk af op wat voor muur de vlokkenschuim is geplaatst. Zeker op een geankerde spouwmuur kunnen de waardes allicht anders zijn, omdat een (geankerde) spouwmuur uiteindelijk zorgt voor een dubbel massa-veer systeem met allicht andere eigenschappen.

Deze metingen zijn de meerwaarden van/door die voorzetwanden op gipsblokkenwanden van 70 mm.
Het gaat mij VEEEEEL te ver hier om de invloed op 1001 wanden te gaan analyseren, waar bovendien geen metingen van bestaan.

Anonymous schreef:
Daarnaast heb ik nog een vraag die me eigenlijk net te binnen schiet: in de wand die ik wil gaan isoleren zit een schoorsteen van 1 m breed en 26 cm diep de kamer in. Mijn idee was om de voorzetwand om de schoorsteen heen te doen. Nu zal ik op het 26 cm stukje twee regels (even van de nevima regels uitgaande) naast mekaar moeten doen en daarop 2x gipsplaat. Het probleem wat ik zie is dat het stukje gipsplaat van 26 cm breed in vergelijking met de andere gipsplaten een hogere demping en stuggere vering zal ondervinden, omdat dit kleine stukje gipsplaat op maar liefst twee regels is bevestigd. Houd mijn redenering stand en zo ja, iemand een oplossing hiervoor?

Ook dit gaat mij te ver om te analyseren. Zo zal jij afwijkende maten krijgen op diverse plekken. Jouw muren zijn geen exact veelvoud van 60 cm.
Anders wordt dit topic een massa theorie, die voor jou praktisch van weinig nut zal zijn.
In theorie: hoe dichter jouw regels bij elkaar staan hoe slechter dat je isolatie wordt. Maar ook je muur zal in zo'n hoek andere waarden vertonen. Om dat hoekje theoretisch te simuleren kan je een volledige thesis schrijven als je wenst.

VEEL belangrijker dan al deze details is de spouw die jij voorziet tussen deze voorzetwanden en jouw muur. Deze spouw moet zo groot mogelijk zijn. Jouw plaatsbesparing is ten koste van de isolatiewaarde van je voorzetwand.

Nog maar eens naar deze topic verwijzen die je de principes uitlegt:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=5838
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.