Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

(inbouw)oven in open keuken

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maatje
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 9:49 pm    Onderwerp: (inbouw)oven in open keuken Reageer met quote

Deze winter hopen wij te verhuizen. In ons nieuwe huis willen wij graag een nieuwe keuken plaatsen, met inbouwapparatuur. Nu ben ik op zoek naar een stille oven of combi-oven. Het gaat om het geluid dat de oven maakt zowel tijdens het bakken als tijdens het afkoelen, als ook om eventuele piepgeluiden) bij het indrukken van knopjes en wanneer de ingestelde tijd verstreken is. Omdat onze keuken direct aan de woonkamer grenst en open is is dit erg belangrijk.

Het is behoorlijk frustrerend dat er geen geluidsniveau's worden geadverteerd van ovens, terwijl die van koelkasten, vaatwassers, afzuigkappen e.d. wel vermeld worden. Je kunt ovens helaas ook niet even in de winkel 'testen'.

Kan iemand hier ons tips geven over recente stille ovens/combi-magnetrons?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://nl.wikipedia.org/wiki/Energielabel

Voor ovens wordt inderdaad geen geluidsniveau opgegeven (vlgs. Wiki).
Maar een oven heeft meestal ook geen geluidsproductie, behalve als er een ventilator inzet voor koeling achteraf (beperkt in tijd), of misschien rond sturen hete lucht (afhankelijke type oven)?

Ik heb eigenlijk een oven nog nooit als een storende lawaaibron geïnterpreteerd.

Gewoon vragen in de winkel of er wel een geluidsbron inzit?

Mijn magnetron gaat inderdaad koelen met een kleine fan na aflopen programma, maar dat geluid geeft mij eerder een veilig gevoel dat het ding nog serieus werkt, en is hoofdzakelijk hoorbaar (niet echt storend) in de keuken zelf als ik er op let.
Dat kan je echt niet vergelijken met de andere toestellen die je vermeldde.
Ik geef toe dat dit gewoon mijn persoonlijk aanvoelen is, met de dingen die ik ken, wat maar een fractie is van wat bestaat.

Edit: Volgens deze figuur zou ook voor ovens geluid opgegeven worden (maar kan ook gewoon een standaard algemeen gebruik label zijn, uit de tekst wordt niets duidelijk).
http://www.energielabel.nl/pagina.aspx?onderwerp=Energielabel%20ovens

Morgen de EEG richtlijnen eens nazien .......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 11:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nagezien, maar afhankelijk van lidstaten, en of er geluid betrokken is.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:128:0045:0056:EN:PDF
Quote:
VIII. Where applicable, noise measured during the function determining the energy efficiency, determined in accordance with Directive 86/594/EEC (2).
Quote:
(2) The relevant standards are EN 60704-2-10 (noise measurement) and EN 60704-3 (verification).

Dit zit in deze reeks normen (hele reeks subdelen):
http://tiny.cc/cugp4 (duurt even = zoeklink)
Meer specifiek in deze:
http://www.nen.nl/web/Normshop/Norm/NENENIEC-607042102004-enfr.htm
en deze:
http://www.nen.nl/web/Normshop/Norm/NENENIEC-6070432006-enfr.htm

Dat kost weeral een fortuin voor je die totale NEN-EN-IEC 60704 hebt.

maatje,

Op die ovens moet dus een label zitten.
Ben jij zeker dat het geluidsniveau niet ingevuld is op deze types van ovens waar wel een geluidsbron inzit? Niet in alle ovens zit een geluidsbron.
Wat wel en niet mag en moet staat exact in die normen die ik hierboven gelinkt heb. Maar die dingen kosten veel geld om eraan te geraken. Dus alleen professionals die hier specifiek mee bezig zijn hebben die.

Ik heb het officiële label voor ovens gezien in de EEG documenten. En er is hoe dan ook een lijntje voorzien voor het geluidsvermogen (dat alleen gebruikt wordt indien van toepassing).
Label op blz 4 van deze PDF: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:128:0045:0056:EN:PDF
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Sep 06, 2010 8:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We hebben een dergelijke situatie (open keuken / inbouw combi magnetron oven) en die blaast niet alleen intern maar ik vermoed ook aan de achterkant. Losse combi-ovens doen dat ook vrijwel allemaal.

Daarnaast versterkt meevibreren van de dunne wand achter de keuken en wellicht de omliggende panelen van de keuken het lage, brommende geluid.

Een paar korte piepgeluidjes storen me niet maar het is zeker een luid apparaat. We zetten de tv vaak wat harder als hij aanstaat. Met name als je oven gebruikt om een paar broodjes af te bakken staat hij nog minuten na te blazen als afkoelmaatregel. Wat ik vreemd vind want als hij een uur aan zou staan om een cake te bakken ofzo moet hij toch ook lang heet zijn.

Maar het is interessant om te lezen dat ik niet de enige ben die dit opvalt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 06, 2010 9:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij hoort een inbouw apparaat zoals een oven enkel aan voorzijde te verluchten, aangezien deze geplaatst kunnen worden in een keukenkastje met achterwand (enkel een sparing voor de stekker). Terecht geef je aan dat het meetrillen van kastdelen sterk van invloed kan zijn op het uiteindelijke geluidsniveau en de beleving ervan. Dit maakt ook dat door fabrikanten opgegeven niveaus niet alles zeggen over de uiteindelijke praktijk. De meetmethodes voor dit soort apparaten voorzien volgens mij niet in het ingebouwd zijn in een genormeerd keukenkastje (zo dat al zou bestaan).

Overigens, mijn Gaggenau oven en combisteamer blazen beiden aan de voorzijde uit, zowel koellucht als ook overdruk (bij de steamer).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 07, 2010 12:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon ter info voor de pro's.

Als je die totale 60704 norm koopt (alle apparaten gedekt door deze norm) betaal je in Nederland 792,15 € en in België 360 € (ca 45%).

Gemiddeld betaal je ca 50% (+ enige handlingstoeslag in Nederland voor verzending).
Het is mij niet nog duidelijk of Nederland nog extra kortingen geeft voor leden of zo? In elk geval niet direct gevonden.

Dit is een ervaring die ik reeds vaak had, met vele normen die gemeenschappelijk gebaseerd zijn op een internationale norm.
Het enige verschil tussen dergelijke normen is het schuttingblad eigen aan het nationaal norminstituut. Inhoudelijk mag een norm met geïntegreerde internationale code niet afwijken van de originele norm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.