Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Wat is er te doen aan een gehorig huis?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gehorighuis
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 3:31 pm    Onderwerp: Wat is er te doen aan een gehorig huis? Reageer met quote

Ik woon in een 2-onder-1 kap woning uit 1976.
Ik heb erg veel last van contactgeluid en geluid door de muur.
Ik denk dat het een enkele muur is.
Zo hoor ik radio en TV en praten van de buren. Maar ook lopen,
plassen en deuren. Je hoort zelfs als ze niezen of een stekker
in het stopcontact steken in de aangrenzende muur.

Kan ik iets doen om die gehorigheid te isoleren/verminderen?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 21, 2010 3:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier de nodige brochures bestellen.
http://nsg.nl/index.php?page=21
http://nsg.nl/bestelformulier

Kijk bij burenlawaai.
We kunnen hier geen pasklare eenvoudige magische oplossing geven.

Hou er rekening mee dat op basis van jouw beschrijvingen dit uitgebreide aanpassingswerken kunnen betekenen (met evenredige budgetten).
Het is zo niet eventjes te zeggen welke geluidspaden dat hier allemaal en in welke mate een rol spelen. Je praat hier zowel over luchtgeluid als kontaktgeluid.
Verder moet je die bouw compleet begrijpen inzake vloeren, muren, aansluitingen van wanden op wanden, vloeren op wanden enz.

Zo is zo'n vraag een beetje als: "Mijn auto rijdt niet meer, kan die gemaakt worden?"

Als je een beter zicht hebt, na lezen van dergelijke brochures, kan je meer specifieke vragen stellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Allkoestiek
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 9:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mogelijk kan het plaatsen van een goede kwaliteit buigslappe voorzetwand voor de wand naar de buren daar waar het geluid nu subjectief wordt waargenomen al afdoende verbetering opleveren.

Hierbij is wel de vraag wat de constructie van de vloeren is. Bij een houten vloer zal de de wand doorgetrokken moeten worden in het plafond.

Wel rekening houden met flankerende geluidsoverdracht. Wanneer de totale isolatie van de wand verbetert is dan is er altijd nog lekkage van geluid via de constructies die hiermee in contact staan. Denk hierbij aan vloer, plafond en wanden haaks op de geisoleerde wand. Geluid zal via deze constructies kunnen lekken langs de geisoleerde constructie.
Ter vergelijk: Studio-ruimtes worden als doos-in-doos gebouwd (m.a.w. rondom volledig geisoleerd) om dit fenomeen te voorkomen.

Nog beter zou het zijn een dergelijke wand aan de bronzijde (bij de buren dus) te plaatsen maar dat is meestal geen optie.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 11:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Allkoestiek schreef:
Mogelijk kan het plaatsen van een goede kwaliteit buigslappe voorzetwand voor de wand naar de buren daar waar het geluid nu subjectief wordt waargenomen al afdoende verbetering opleveren.

Hierbij is wel de vraag wat de constructie van de vloeren is. Bij een houten vloer zal de de wand doorgetrokken moeten worden in het plafond.

Die "mogelijk", is dan ook niet meer dan een "mogelijk" op basis van de beschikbare info.
Ik ken ze meer, de voorzetwanden naar de buur met frustrerende resultaten, ongeacht de kwaliteit van de uitvoering.

Wat bedoel jij met de zin: "De wand doortrekken in het plafond"?
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Allkoestiek schreef:
Mogelijk kan het plaatsen van een goede kwaliteit buigslappe voorzetwand voor de wand naar de buren daar waar het geluid nu subjectief wordt waargenomen al afdoende verbetering opleveren.

Hierbij is wel de vraag wat de constructie van de vloeren is. Bij een houten vloer zal de de wand doorgetrokken moeten worden in het plafond.

Wel rekening houden met flankerende geluidsoverdracht. Wanneer de totale isolatie van de wand verbetert is dan is er altijd nog lekkage van geluid via de constructies die hiermee in contact staan. Denk hierbij aan vloer, plafond en wanden haaks op de geisoleerde wand. Geluid zal via deze constructies kunnen lekken langs de geisoleerde constructie.
Ter vergelijk: Studio-ruimtes worden als doos-in-doos gebouwd (m.a.w. rondom volledig geisoleerd) om dit fenomeen te voorkomen.

Nog beter zou het zijn een dergelijke wand aan de bronzijde (bij de buren dus) te plaatsen maar dat is meestal geen optie.


Het gaat om een enkele muur met de buren en ik vermoed een doorgetrokken stenen vloer. We hebben dan ook veel last van contactgeluid. Dus ik denk dat een voorzetwand dan niet veel doet, ook niet tegen praten, tv geluiden, etc?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 8:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:

Het gaat om een enkele muur met de buren en ik vermoed een doorgetrokken stenen vloer. We hebben dan ook veel last van contactgeluid. Dus ik denk dat een voorzetwand dan niet veel doet, ook niet tegen praten, tv geluiden, etc?

Zonder die constructie beter te kennen is hier weinig over te zeggen.
Hier zitten een aantal links in een of andere post naar cursusmateriaal. In die van Bart Ingelaere vind je een aantal voorbeelden van structuurgeluid.

Mijn eerste post was exact.
Vergelijk (ruwweg) met een ketting. Je kan 1 of 2 schakels in een ketting sterker maken. Het eindresultaat is nog steeds een gelijk sterke ketting.

Het is best mogelijk dat de som van het afgestraald geluid van je haakse wanden, vloer en plafond ca gelijk is aan het afgestraald geluid van de scheidingswand met de buur.
Toch hoor of merk je dit niet (zonder ervaring).
Isoleer die scheidingswand nu met een perfecte voorzetwand die zeg 25 dB waard is. Het gevolg is dat met deze perfecte voorzetwand je niveau met 3 dB gedaald is.
Ik heb echt voorzetwanden gemeten met een haast verwaarloosbaar/merkbaar voor/na verschil (oplossingen soms zelfs geadviseerd door architecten).

Hier zitten vissen om te weten hoeveel die voorzetwand kan doen is als aandringen op de oplossing van een formule waar we de variabelen of parameters niet van kennen.

Mits samenwerking met de buur (die lawaai maakt) kan je eventueel met een houten blokje je verschillende muren/vloeren/plafond beluisteren zoals een dokter luistert met een stethoscoop.

In wezen vragen dergelijke dingen enige ervaring.

Zoek het forum eens af, die techniek heb ik nog beschreven dacht ik.
Maar het verandert niets aan de feiten: In analogie: een formule kan je niet oplossen zonder te weten wat je moet invoeren als gegevens.
En als jij eerst in zo'n boekjes bladert (mijn 1ste post) krijg jij gevoel over wat je zelf aan het praten bent.
Dan wordt verder praten makkelijker.
Het enige wat je uit jouw gegevens kan halen is dat jij vermoedelijk in een slecht geïsoleerde woning zit waar ook weinig aandacht naar kontaktgeluidsoverdracht gegaan is. Dat aanpassingen vermoedelijk/mogelijk relatief ingrijpend zullen zijn, en afhankelijk of je huurt of eigenaar bent zelfs te duur of omvangrijk kunnen blijken en/of medewerking met de buur vraagt die hij mogelijk niet bereid is te geven.
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Felix
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2015 12:14 am    Onderwerp: Extreem gehorig huis Reageer met quote

Beste mensen,

Ik woon als jongste zoon bovenin het huis nu slapen mijn ouders onder mij waardoor ze al mijn geluiden horen. Het vervelende is nog wel dat mijn ouders rond 9 uur, half 10 gaan slapen, dat is voor mij als 19-jarige nogal vroeg. Mijn moeder komt standaard elke avond naar boven vanwege geluidsoverlast.
En aangezien uit huis wonen voor de komende 2 jaar nog geen optie is zou ik graag wat willen veranderen aan deze situatie.

De huidige situatie is:
Een oud rijtjeshuis uit de jaren 40 of 50. Mijn vloer is houten planken met daarop "jabo" tapijt
Direct onder mij bevinden zich de slaapkamer van m'n ouders. Hun plafond bestaat uit de dwarsbalken die door alle huizen gaan met daarop dunne plankjes getimmerd.

Nu kan het zijn dat mijn moeder misschien "overgehorig" is maar daar kan ik helaas niks aan veranderen. mijn moeder klaagt vaak als een van de volgende dingen gebeurt:

- ik loop van mijn bed naar mijn raam om deze dicht te doen
- typen op het toetsenbord van mijn computer
- de ventilatoren van mijn computer als het zomer is
- als ik met mensen op skype praat ("normaal of fluisteren")
- als ik een laatje opendoe
- als ik iets neerzet, denk aan telefoon op bureau leggen. een pak drinken terugzetten op tafel
- als ik mijn stoel verschuif

Nu klinkt het misschien als een hopeloze situatie, maar ik heb samen met mijn moeder al flinke discussies gehad over de geluidsoverlast. Jullie zijn soort van mijn laatste hoop :$
Dus beste forum gebruikers hebben jullie enige tips?


P.S. als er geklust moet worden, zo veel mogelijk in mijn kamer als het kan.

Groet Felix
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2015 8:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er zitten schrootjes tegen de balken aan de zijde van je ouders? Dus er is een holle ruimte tussen de planken van jouwe vloer en het 'plafond' van je ouders?
  • Vloerbedekking verwijderen
  • Holle ruimtes vullen met losse steenwol (eventueel vlokken)
  • Gaten dichten
  • Vloer verzwaren, d.m.v. opleggen massamateriaal (mass loaded vinyl) o.i.d.
  • Zwevende vloer maken (gebruik zoekfunctie op dit forum), ook los houden van wanden
  • Vloerbedekking terugleggen

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lersch
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2015 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ongewenste geluiden kunnen erg storend zijn, maar als ik lees waar jouw moeder jouw voor ter verantwoording roept denk ik dat een deel van het probleem zeker bij haar ligt.

Jij kunt dus eigenlijk nog geen scheet laten, bij wijze van, of jouw moeder corrigeert jou hierop.

Dat is geen leven natuurlijk. Rekening houden met je ouders is natuurlijk goed. Maar je moeder moet ook rekening houden met jou. Klagen is makkelijk, maar met een gedegen, eerlijke oplossing komen die recht doet aan de behoeftes van beide partijen, dat is voor mensen vaak lastiger.

Ik heb geen idee hoe de extreme gehorigheid met een houten vloer effectief te lijf te gaan.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.