Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Buren hebben overal last van

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2006 5:35 pm    Onderwerp: Buren hebben overal last van Reageer met quote

Onze beide buren hebben m.i. een nogal lage frustratiedrempel.
Buren A hadden last van het feit dat ik op zondagmorgen doche. Ze vroegen mij -heel vriendelijk, dat wel- om dat niet meer te doen. Ook vroegen ze minder vaak de wc door te trekken, omdat ze dat zo goed horen.

Van de zomer hebben de jonge lui op het balkon tot in de kleine uurtjes gezellig samengezeten. Daarbij werd er gelachen, maar geen muziek gespeeld. Ze probeerden het zachtjes aan te doen, want het is een stille buurt. Die nacht heb ik zelf gewoon kunnen slapen.

De buren A, maar ook aan de andere kant, B beklaagden zich hierover. Ze konden niet slapen.

Van de week ruimde ik mijn kamer op. De stofnesten zoog ik weg. Mijn stofzuiger is een Dyson DC08 en maakt voor een stofzuiger niet echt veel lawaai, je dan de telefoon goed horen overgaan.
Ik was tegen 24:00 klaar, de stofzuiger had ik af en toe laten draaien.

Buurman B belde toen woedend aan en begon meteen te schelden en mij te bedreigen. Hoewel hij al 18 jaar naast mij woont, had hij nog nooit met mij gesproken.
Als buurvrouw B 's morgens stofzuigt, wordt ik daar best wakker van, maar geen haar in mijn hoofd denkt om te gaan klagen.

Ik vraag mij af of hier sprake is van geluidsoverlast van mijn kant.
Gaarne jullie reacties.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Dec 30, 2006 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd verhaal hoor...

Weet je zeker dat er niks anders is gebeurd dat beide buren, die je jarenlang niet gesproken hebt (waarom eigenlijk niet?) je ineens 'aanvallen' op deze manier?

Misschien heeft het feestje van 'de jongelui' op een andere manier overlast veroorzaakt?

Wat de overlast betreft denk ik dat het inderdaad nogal meevalt. Probeer tussen 22:00 en 9:00 niet te stofzuigen, dan kunnen ze je niet al te veel maken, naar mijn mening...

Overigens, als je werkelijk bedreigd bent door je buurman (waarmee?) kun je aangifte doen bij de politie.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Jan 01, 2007 1:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel met beide buurvrouwen een goed contact en ook wel met de andere buurman. Met de buurvrouwen zijn hele verhalen uitgewisseld, ook van persoonlijke aard. De scheldende buurman heb ik wel altijd gegroet, maar hij zei nooit wat terug. Het is een norse man, die veel eenzame uren maakt in zijn vrachtwagen.
De buurt is erg stil; het autoverkeer is 's nachts sporadisch.

De buurvrouw stofzuigt meestal 's morgensvroeg. Ik hoor dat, doordat ze met de zuigermond tegen de muur stoot en ik hoor het geschraap over de vloer. De stofzuigermotor hoor ik nauwelijks.
Vandaar dat ik in de veronderstelling verkeerde dat ze mij nauwelijks zou horen. Daarbij neem ik aan dat de stofzuigers allebei ongeveer evenveel lawaai maken.

Ik denk toch dat de psychische component in dit hinder-verhaal het belangrijkste is en niet de geluidscomponent. Hun dochter staat op uitvliegen en de buurvrouw heeft al eens tegen mij gezegd dat ze 'maar bij hem blijft'. Dat wijst op ontevredenheid en interne spanningen. Een klein beetje geluid van een ander is dan al teveel.

Hij bedreigde mij met woorden: "...en anders verbouw ik je hele tyfuszooi!".

Ik heb niet veel zin om deelgenoot te worden van allerlei toestanden van mensen met persoonlijke problemen.
Die heb ik 18 jaar geleden al gehad met de buren die er toen woonden. Die belden de politie als wij sinterklaasliedjes zongen. Ze gingen ook de was natspuiten, emmers water naar de kinderen gooien, op de muur kloppen en nog veel meer. Ik ging op onderzoek uit en kwam tot de ontdekking dat die buurvrouw al twintig jaar bezig was en dat wij zo het derde gezin zouden zijn dat zij wilde wegpesten. Het bleek om een psychotrauma te gaan: zij had haar derde kind verloren; bij ieder geboren derde kind, sloegen bij haar de stoppen door. De politie steunde háár, niet de slachtoffers.
Die toestand is opgelost doordat ik haar huisarts heb ingelicht en een korte brief heb geschreven naar de burgemeester. Die verbood de politie zich met ons te bemoeien. Het probleem was toen binnen twee weken voorbij: "Te koop" in hun tuin.

Ik denk dat ik maar een brief schrijf aan de buren waarin ik het bovenstaande uitleg.

Dank voor het meedenken.
Naar boven
gastje
Gast





BerichtGeplaatst: Za Feb 21, 2009 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof geen snars van het verhaal. Een normaal mens gaat niet 's-avonds stofzuigen.
En jongeren een keer op het balkon allee dat kan, maar hoevaak komt he voor. Er moet meer gebeurt zijn voordat iemand echt boos is.
Als je weet dat het gehorige huizen zijn kun je daar rekening mee houden.
Tuurlijk hoef je niet alles te laten.
Mijn buurvrouw begint ook snachts haar houten trap vegen, terwijl de kinderen liggen te slapen en de andere dag er vroeg uit moeten.
Daar houdt je toch rekening mee.
Is dat nou zoveel gevraagd.
Naar boven
m
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Apr 19, 2009 2:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Stofzuigen na ±22.00 is in elk geval 'not done', als je buren in 't zelfde pand hebt (maar de reactie 'anders verbouw ik 't zaakje' natuurlijk helemaal niet).
Om 't zekere voor 't onzekere te nemen zou ik al niet meer stofzuigen na ±21.00.

Groetjes,
M
Naar boven
Bramm14



Sinds: 11-6-2009
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Di Jul 14, 2009 10:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me ook niet dat ze zolaat nog gaan stofzuigen,, mja,, het beste wat je kunt doen is vriendelijk contact opnemen met ze.. zo lang mogelijk vriendelijk houden maar je moet wel duidelijk maken dat je er last van hebt en in je recht staat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Jul 18, 2009 5:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Verbazingwekkend welke reacties er op het verhaal van de topicstarter komen.

Beste TS, ik denk dat je een redelijke diagnose stelt echter het zou ook en/of mede een persoonlijkheidsstoornis van deze buurman kunnen zijn waardoor hij denkt dat het aan hem is te bepalen wanneer anderen geluid mogen maken (meelij met zijn vrouw).
Wat ik vreemd vindt aan je verhaal zijn de verzoeken van buren A waarom hebben ze niet eerder wat gezegd of wonen ze er nog niet zo lang ?
Wellicht helpt het al om niet meer hard en vals te zingen onder de douche Laughing

Beste site.admin, aangifte doen van een bedreiging zonder getuigen is redelijk kansloos en inschakeling politie werkt vaak niet rustgevend.

Aan ieder met het advies om na 22:00 uur niet te stofzuigen: de vraag waar begint rekening houden met en eindigt je vrijheid om in redelijkheid normaal gebruik van je woning te maken ???
TS gebruikte haar/zijn waarneming van buurvrouws stofzuigergeluid als ongeveer gelijkwaardig aan hetgeen de buren mogelijk zouden kunnen horen, lijkt een redelijke wijze van besluitvorming met aandacht voor den buren. Toch ?

De reactie van de buurman klinkt nogal overspannen, wellicht veroorzaakt stofzuigergeluid bij hem (net zoals bij enige anderen) een bijna lichamelijk ongemak voortkomend uit de psyche en accepteert hij niet na thuiskomst dat vreselijke geluid nog te horen.
Zolang hij werkt mag je dan nog maar tot bv 17:00 uur zuigen, maar wat als hij ziek of met pensioen is ?

Huizen met papieren muren zoals hier beschreven hebben behoefte aan bewoning door mensen met een overeenkomende benadering inzake hoe om te gaan met leefgeluiden. Het zoals door één hier geopperde "stil zijn voor de buren" is één mogelijkheid echter de "ik stoor me niet"-mentaliteit zoals de TS zegt te hebben werkt ook.

Het grote nadeel van stil zijn voor de buren (zeker in een stille buurt) is dat men steeds minder van elkaar kan hebben en uiteindelijk zelfs andermans gestap in de verse sneeuw als geluidshinder wordt ervaren.

De verwachting dat in de eigen woning 'absolute' stilte verkrijgbaar is (althans wbt geluid van anderen), is in een dicht bevolkt gebied en met onze vroegere en huidige bouwtechnieken niet meer dan een illusie.
Stilte is niet absoluut in de levende wereld, indien geen mens dan is het wel een dier, het water of het stopcontact wat de stilte om je heen verbreekt.

Naar mijn idee beseffen veel mensen niet dat ergens last van hebben meestal ook maar een keuze is die je maakt of juist niet.

Persoonlijk beleef ik mijn vertrouwde omgevingsgeluiden meestal als geruststellend. Gelukkig, ik ben niet alleen, ik hoor een medemens. Een deur slaat dicht, buurman gaat werken, buuv doet haar ochtend rochel en vloek waarna zij zich stort op haar huishouden. En ik ? Ik zet een muziekje op, een beetje meer volume want buuv vindt dit ook een goed nummer.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.