Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

hoeveel lawaai mag bij overlast van je buren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joda
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 09, 2008 12:05 am    Onderwerp: hoeveel lawaai mag bij overlast van je buren Reageer met quote

Ik had een vraag wat ik niet zo snel kan vinden: Hoeveel decibel is toegestaan wat ik mag horen van mijn buren. Ik kan wel een lijstje vinden hoeveel decibel bepaalde geluiden zijn en hoeveel omgevingsgeluiden zijn, maar wat is de richtlijn hoeveel geluid wettelijk is toegestaan van je buren?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 09, 2008 12:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ís niet echt wettelijk geregeld... Is ook erg moeilijk overigens... speelt de aard van de hinder en de duur mee...

De wet zegt dat men elkaar geen overlast mag bezorgen...

Zoek op dit forum even verder over burenoverlast en je kunt wel wat meer erover vinden! Very Happy

Dit al gelezen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
joda
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 09, 2008 10:43 pm    Onderwerp: hoeveel lawaai mag bij overlast van je buren Reageer met quote

oke, bedankt en ik zal eens kijken op de links
Naar boven
Truus24



Sinds: 19-6-2008
Berichten: 34

BerichtGeplaatst: Di Dec 16, 2008 1:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb van iemand van een regionale millieudienst
Ingevolge het ISO-normblad 1996 is er sprake van hinder indien het achtergrondgeluid met ca. 10 dB(A) wordt overschreden.

In mijn woning treedt dus hinder op indien het geluid dat uw buurman veroorzaakt ca. 45 dB(A) tussen 07.00 uur en 19.00 uur, 40 dB(A) tussen 19.00 uur en 35 dB(A) tussen 23.00 uur en 07.00 uur bedraagt. Afhankelijk van de aard van het geluid dat uw buurman veroorzaakt, is het mogelijk dat op de geluiden nog straffactoren toegepast dienen te worden. Een en ander heeft te maken met de hinderlijkheid van het geluid. Voor muziek geld een strafkorting van 10 dB(A). En dan inderdaad de duur van de overlast. Daarnaast moet ook de ruimte waarin gemeten wordt minimaal 11m2 oppervlakte zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
joda
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jan 31, 2009 4:56 am    Onderwerp: hoeveel lawaai mag bij overlast van je buren Reageer met quote

Sorry dat ik zo lang niets van mij heb laten horen, mijn computer is gecrasht geweest en heb een andere moeten afschaffen omdat de HD geheel naar de knoppen was, maar ik wil je bedanken Truus voor deze info
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Feb 02, 2009 9:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste mensen,

Naar aanleiding van de posting van Truus:

Er is sprake van hinder als iemand dat ondervindt, daar zijn geen objectieve criteria voor. Iedereen heeft daarvoor andere (en zijn eigen) grenzen.

De criteria hierboven geven aan bij welke niveaus er een (redelijke) KANS OP hinder bestaat. Ik zelf zou muziek met 25 dB(A) 'snacht nooit tolereren, dat is muziek uit of verhuizen.

Er wordt in het bovenstaande een medewerker van een milieudienst aangehaald die ISO 1996 geciteerd zou hebben, daar valt het volgende bij aan te tekenen:

1
ISO 1996 behandeld de beoordeling van geluid door verkeer en industrie, niet hinder door buren. Een straffactor voor muziek kent ISO 1996 niet.
2
ISO 1996 geeft aanwijzing over het opstellen van geluidsnormen in relatie tot het optreden van hinder in populaties (dus niet voor individuele gevallen)
3
Het criterium 10 dB boven de achtergrond heb ik niet terug kunnen vinden in deze norm. Er wordt hoogstens, bij wijze van voorbeeld, verwezen grootschalig onderzoek over de kans op hinder vanwege verkeersgeluiden.
4
Ook als een slaapkamer kleiner is dan 11m2 (en de mijne is dat!) dan wordt daar beoordeeld.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Truus24



Sinds: 19-6-2008
Berichten: 34

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 2:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd dat jij dat zo anders uitlegd. Volgens die van de milieudienst zijn dat de regels namelijk. Door die maatstaven heb ik officieel geen geluidsoverlast namelijk. Mijn buurman zit er merendeel onder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 4:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien moet je 'die van de Milieudienst' confronteren met de opmerkingen van Michiel? Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Truus24



Sinds: 19-6-2008
Berichten: 34

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ga ik morgen eerst doen. Ik ging ervan uit dat een millieudienst wel zou weten waar ze over spraken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.