Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
detamsnl
Sinds: 10-12-2020 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo Dec 20, 2020 3:23 pm Onderwerp: Isolatie zeer drukke weg - S100 Piet Heinkade |
|
|
Ik woon aan de Piet Heinkade (S100), dat paralel langs een zeer druk treinspoor loopt. Naast tocht hebben ik en bijna al mijn buren last van het geluid van het voorbijkomende verkeer (incl. treinen). Het pand is opgeleverd in 2005.
Elke woning heeft houten kozijnen, die voorzien zijn van dubbelglas. Boven elk kozijn zit een ruimte waar zonneschermen en motor-aansturing in zitten. De zonneschermen kunnen aan de buitenzijde van het raam naar beneden gedaan worden. De woningen zijn voorzien van WTW-installaties waardoor de kozijnen niet voor ventilatie hoeven te zorgen.
Om het geluidsoverlast te verminderen dient mijn woning als proefproject voor het gehele gebouw. Onlangs zijn de kozijnen opnieuw gesteld en voorzien van nieuwe rubbers. Toch is het verkeersgeluid te sterk. Kleine twee weken geleden hebben we de ruimtes boven de kozijnen opengemaakt en voorzien van nieuw en meer isolatiemateriaal.
Het aanbrengen van nieuw en meer isolatiemateriaal heeft nauwelijks het verkeersgeluid vermindert.
Wie heeft tips of opmerkingen?
Ter ondersteuning van dit bericht is een fotoalbum opgesteld waarin alle details zijn verwerkt.
> https://photos.app.goo.gl/86MN9wLDVD3xCmNt9
Alvast dank |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Zo Dec 20, 2020 11:21 pm Onderwerp: Re: Isolatie zeer drukke weg - S100 Piet Heinkade |
|
|
detamsnl schreef: | Het aanbrengen van nieuw en meer isolatiemateriaal heeft nauwelijks het verkeersgeluid vermindert. |
Dank voor de duidelijke foto's!
Het aangebrachte materiaal is, evenals de oorspronkelijk aangebrachte steenwol, een geluidabsorberend materiaal, geen geluidsisolerend materiaal.
Dit soort materialen zijn van belang in dubbelwandige constructies, waarvan ze de isolatie dan weer wél positief beïnvloeden. Hier is de toepassing zodanig dat het materiaal enkel galm in de 'rolluik-bak' beperkt.
Verbetering v.w.b. het geluidspad via de 'rolluikbak' is hier enkel mogelijk door de dekplaat (flink) zwaarder uit te voeren of een dubbelwandige constructie te maken (bijvoorbeeld gisplaat, 45 mm matisse/steenwol, multiplex(?) dekplaat. Hierbij ook rekening houden met kierdichtingen van beide zijden van de constructie naar de bouwkundige grensvlakken. Bij voorkeur niet met PUR, maar met rubbers of kit (meer massa). |
|
Naar boven |
|
|
detamsnl
Sinds: 10-12-2020 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma Dec 21, 2020 10:58 am Onderwerp: Re: Re: Isolatie zeer drukke weg - S100 Piet Heinkade |
|
|
Dank voor je reactie
Nog paar vragen over de dubbelwandige constructie..
1. Het aangebrachte materiaal laten zitten?
2. Huidige dekplaat (plank) vervangen met de dubbelwandige constructie?
3. Klopt het dat we de matisse* in de dubbelwandige constructie kunnen verwerken? Is dat het beste of is er iets beters?
4. Klopt onderstaande mbt je voorbeeld van een dubbelwandige constructie?
Volgorde dubbelwandige constructie:
(van buiten naar binnen)
- gipsplaat
- 45 mm matisse*/steenwol
- multiplex dekplaat
Afwerking dubbelwandige constructie:
- kierdichtingen van beide zijden van de constructie naar de bouwkundige grensvlakken met rubbers of kit |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Di Dec 22, 2020 1:03 pm Onderwerp: Re: Re: Isolatie zeer drukke weg - S100 Piet Heinkade |
|
|
detamsnl schreef: | Dank voor je reactie
Nog paar vragen over de dubbelwandige constructie..
1. Het aangebrachte materiaal laten zitten?
2. Huidige dekplaat (plank) vervangen met de dubbelwandige constructie?
3. Klopt het dat we de matisse* in de dubbelwandige constructie kunnen verwerken? Is dat het beste of is er iets beters?
4. Klopt onderstaande mbt je voorbeeld van een dubbelwandige constructie?
Volgorde dubbelwandige constructie:
(van buiten naar binnen)
- gipsplaat
- 45 mm matisse*/steenwol
- multiplex dekplaat
Afwerking dubbelwandige constructie:
- kierdichtingen van beide zijden van de constructie naar de bouwkundige grensvlakken met rubbers of kit |
1. Ja
2. Ja
3. Ja, is prima, maar steenwol mag ook. Verschil zal verwaarloosbaar zijn
4. Ja (en 'Ja' voor de kierdichtingen) |
|
Naar boven |
|
|
detamsnl
Sinds: 10-12-2020 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di Dec 22, 2020 6:39 pm Onderwerp: |
|
|
dank
We gaan ermee aan de slag.. begin 2021.. Ik zal een update hier plaatsen zodra we verder gekomen zijn |
|
Naar boven |
|
|
|