Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Vlaamse Kenniscentrum BBT (Best beschikbare Technieken)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Mei 21, 2011 1:44 pm    Onderwerp: Vlaamse Kenniscentrum BBT (Best beschikbare Technieken) Reageer met quote

BBT
Beste Beschikbare Technieken

Het BBT-kenniscentrum inventariseert informatie in verband met milieuvriendelijke technieken, evalueert per bedrijfstak de Beste Beschikbare Technieken (BBT) en formuleert BBT-aanbevelingen naar de Vlaamse overheid en bedrijven . Tevens ondersteunt het kenniscentrum de overheid rond ecologiepremie .

Gedrukte uitgaven via Google books

Al deze boeken of rapporten zijn tevens downloadbaar via (slechts deels onderzocht):
Vlaamse BBT Studies
Bekijk ook rest van site voor algemenere informatie.

Een indrukwekkende selectie studies. Vermoedelijk even nuttig voor onze Noorderburen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat zijn "Beste Beschikbare Technieken"

Definitie

Het begrip "Beste Beschikbare Technieken", afgekort BBT, wordt in Vlarem I , artikel 1 29°, gedefinieerd als: “het meest doeltreffende en geavanceerde ontwikkelingsstadium van de activiteiten en exploitatiemethoden, waarbij de praktische bruikbaarheid van speciale technieken om in beginsel het uitgangspunt voor de emissiegrenswaarden te vormen is aangetoond, met het doel emissies en effecten op het milieu in zijn geheel te voorkomen of, wanneer dat niet mogelijk blijkt algemeen te beperken;

a) "technieken": zowel de toegepaste technieken als de wijze waarop de installatie wordt ontworpen, gebouwd, onderhouden, geëxploiteerd en ontmanteld;

b) "beschikbare": op zodanige schaal ontwikkeld dat de technieken, kosten en baten in aanmerking genomen, economisch en technisch haalbaar in de industriële context kunnen worden toegepast, onafhankelijk van de vraag of die technieken al dan niet op het grondgebied van het Vlaamse Gewest worden toegepast of geproduceerd, mits ze voor de exploitant op redelijke voorwaarden toegankelijk zijn;

c) "beste": het meest doeltreffend voor het bereiken van een hoog algemeen niveau van bescherming van het milieu in zijn geheel.”
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Mei 21, 2011 1:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel, heel erg bedankt. Ik ga dit zeker eens doorpluizen.

Vroeger waren en in NL ook dergelijke uitgaven (boekje per branche) van de Arbeidsinspectie en het Ministerie (als ik me niet vergis). Volgens mij komen ze al járen niet meer uit. Ik zal eens aan de hand van een oude uitgave gaan zoeken of deze publicaties compleet online beschikbaar zijn.

Dank dat je me hieraan herinnert!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2011 8:15 pm    Onderwerp: Geluidwiki - goede lijst met publicaties Reageer met quote

Op zoek naar digitale versies van de SZW en Arbeidsinspectie publicaties die ik vond kwam ik op de Luchtnieuws Geluidwiki van Elly (dBVision) c.s. een mooi overzicht tegen van een aantal relevante publicaties die (met toestemming VROM, zoals op de site te lezen) als PDF beschikbaar zijn:

http://www.luchtnieuws.nl/index.php/Interdepartementale_commissie_geluidhinder

In een apart onderwerp dadelijk een overzicht van de publicaties over geluidhinder en geluidhinderbestrijding (vooral aangaande ARBO-gerelateerde zaken) die ik in mijn bezit heb, maar waarvan ik nog geen digitale versies (PDF) online heb kunnen vinden. Hulp bij het zoeken wordt zeer gewaardeerd!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2011 11:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat moet je hier nu mee?
Ik weet er weinig van, maar die IL-HR-13-01 is in 1999 vervangen door een ander document (waar een vriend van me die veel van akoestiek en weinig van regeltjes weet in 5 minuten, toen ik de koffie haalde, al een hele zooi rare fouten in ontdekte).
Als je al de confrontatie met een overheid aan wilt, rekenen ze je keihard af op het feit dat je met verouderde methoden aankomt.
Is dit niet eerder verwarrend dan nuttig?
Of zijn we hier aan het verzamelen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2011 1:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zoiets Bert heb ik het moeilijk mee.

Als iemand akoestiek doet doet hij literatuurstudie.
Als je die documenten inhoudelijk en binnen hun context wil bespreken, niet met slogans maar met onderbouwde argumenten is dat leuk.

Geluidforum, fijn dat je deze pagina linkte, waar duidelijk een pak werk van Elly in zit.

Van alle opleiding die je ooit kreeg is er misschien 5% die je praktisch gebruikt. De overige 95% heeft je leren denken, zien en begrijpen, het waarom, de context, de beperkingen, de analogieën, verbanden, het groeien naar, historie enz. waardoor je die 5% op een verantwoorde manier, wetend, voelend wat je doet en waarom, KAN gebruiken.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2011 11:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg ook niet dat het waardeloos is.
Maar zet erbij dat deze documenten, in zoverre ze ooit wettelijk bindend waren, niet meer van toepassing zijn.

Ik ben geen automonteur, maar sleutel wel eens aan m'n oude Volvo. Ik ben namelijk heel arm Smile.
Als ik dan een manual koop of download, en ik verwijder een multiriem aan de hand van een tekening, en later blijkt dat bij mijn wagen de riem er anders op zit dan bij een auto die een jaar ouder is (terwijl dat in de manual niet duidelijk wordt), ben ik een uur langer aan het klooien om de fout te localiseren (met het gevaar dat ik iets fout doe en de boel in de soep draai).

Hetzelfde geldt voor iemand die probeert zelf iets te onderbouwen op akoestisch gebied.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2011 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan niet duidelijker als inleiding vermeld worden.

Quote:
De interdepartementale commissie geluidhinder (ICG) heeft in de jaren 1970 en 1980 diverse documenten gepubliceerd, die ook in 2010 nog zinvolle informatie bevatten.

Hieronder een aantal documenten van deze commissie, geplaatst met toestemming van het ministerie van VROM. Deze lijst is aangevuld met enkele recentere documenten.

Vertaald staat hier: Met toelating van VROM maken we hier oude documenten beschikbaar die anders haast niet toegankelijk zijn, en nog steeds zinnig kunnen zijn.

Verondersteld wordt dat mensen enige achtergrond hebben ter zake, op dezelfde manier dat je voor het knutselen aan een Volvo eerst gaat uitzoeken wat je juist nodig hebt.
Iemand die dergelijke documenten fout gebruikt is iemand die de indruk wil geven van expertise, zonder ze te hebben.

Rolling Eyes Voor zover ik weet staat in de Nationale Bibliotheek ook geen vermelding bij elk boek dat er vermoedelijk of mogelijk wel andere en/of recentere uitgaven zijn over het behandelde onderwerp.

Je kan gelukkig zijn met de dingen die je krijgt (mits véél werk van de auteur) of ongelukkig met hetgeen je niet krijgt. Terwijl het nuttig zou zijn dat al deze documenten in een context zouden geplaatst worden kan je je evengoed afvragen waarom de auteur de extra verantwoordelijkheid op zich zou nemen om mensen te beschermen tegen zichzelf.
Zij schrijft géén enkele eigenschap toe aan die documenten die ze niet hebben, integendeel plaatst die in een juiste en droge context: "Hier zijn een pak documenten jongens waar je anders niet bij kon, en om het jullie gemakkelijker te maken heb ik ze nog mooi gestructureerd weergegeven per onderwerp ook.".
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Ma Mei 23, 2011 2:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2011 1:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is dan ook wel weer waar.
Very Happy
Ik zie dit soort aspecten van de akoestiek altijd als een soort last; je MOET het zus doen, je MOET het zo doen, discussie uitgesloten, maar dat is natuurlijk meer mijn frustratie dan de realiteit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2011 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Dat is dan ook wel weer waar.
Very Happy
Ik zie dit soort aspecten van de akoestiek altijd als een soort last; je MOET het zus doen, je MOET het zo doen, discussie uitgesloten, maar dat is natuurlijk meer mijn frustratie dan de realiteit.


Jij... jij... jij... regeltjeshater Twisted Evil

(Die 'regels' zijn om het eenduidig, beheersbaar en (praktisch) uitvoerbaar te maken. Dat dit inderdaad soms afbreuk doet aan de puur wetenschappelijke insteek is een consequentie. Een consequentie waarvan men zich bewust zou moeten zijn...)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2011 5:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maar je moet toegeven dat ik steeds politiek correcter word.
Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.