Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

ondervloer voor tegels bij vloerverwarming
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2010 12:10 pm    Onderwerp: ondervloer voor tegels bij vloerverwarming Reageer met quote

Binnenkort wordt mijn appartement opgeleverd. Ik kom te wonen op de tweede verdieping. In mijn appartement wil ik graag tegels leggen. Met de Vereniging van Eigenaren hebben we afgesproken dat we ons willen houden aan de geluidsnorm. Als ik tegels leg, dan zal er dus een ondervloer onder moeten die minstens 10 db dempt volgens de delta Llin norm of een TNO keurmerk heeft.

Nu krijg ik standaard in mijn appartement ook vloerverwarming die meteen de hoofdverwarming is. Ik ben al weken stad, land en internet aan het afstruinen om een geschikte ondervloer voor tegels te vinden, dus eentje die voldoende geluidsdempend is, maar niet of nauwelijks mijn vloerverwarming blokkeert. Het lijkt wel of een dergelijk product niet bestaat.

Kent iemand hier een oplossing voor?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2010 12:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoed dat je niet anders zal kunnen dan een zwevende vloer leggen die je betegeld.
Je zou die zo dun mogelijk kunnen maken, maar je moet evengoed een behoorlijk stijve bovenvloer hebben of je voegen van de tegelvloer krakken.

Dus de eerste vraag is welke hoogte heb je beschikbaar? Lijkt mij veel kans dat dit te weinig gaat zijn.

Die dingen zijn een beetje tegenstrijdig: je hebt een elastische laag nodig voor ontkoppeling, maar de voegen tussen je stenen vragen vragen een behoorlijk stijve ondervloer. Dit kan, ....... als je voldoende ruimte hebt, wat vermoedelijk alleen nog kan als je chape nog niet gelegd is.

Misschien denk ik nu even aan bepaalde dingen niet. Hopelijk springen anderen dan ook in.

Ik vraag me af of je een tegelvloer met een of andere meer elastische voeg zou kunnen leggen. Dat zou al iets meer flexibiliteit geven in het ontwerp van de zwevende ondervloer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2010 1:22 pm    Onderwerp: ondervloer voor tegels bij vloerverwarming Reageer met quote

De vloerverwarming is verwerkt in een zwevende dekvloer. Daarop zou de ondervloer moet komen en dan de tegels. Ik weet niet precies hoeveel ruimte ik heb (vermoed een centimeter of 2-3) tot de onderkant van de deuren. Ik kan dit morgen nameten.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 12, 2010 1:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beschrijf eens EXACT wat jij bedoeld met die zwevende dekvloer.

Als jij nu exacte gegevens geeft en een volledige beschrijving, eventueel met links, dan kunnen we gokken en veronderstellen uit de discussie houden.
En hoe dik is die bestaande basisvloer, bestaande uit wat?

Wij weten niet wat jij weet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 11:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat deze discussie de verkeerde kant op gaat. In mijn optiek is het soort dekvloer niet interessant, want die ligt er al in. Ik wil alleen weten of er een ondervloer voor tegels bestaat, die:
- minimaal 10 decibel geluidsdempend is volgens delta Llin norm; en
- zodanig geleidend is dat ik zo minimaal mogelijk warmteverlies heb van mijn vloerverwarming.

Als een dergelijk product niet bestaat is dat voor mij ook een antwoord.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 11:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tom schreef:
Ik denk dat deze discussie de verkeerde kant op gaat. In mijn optiek is het soort dekvloer niet interessant, want die ligt er al in.

Tom, je komt op een forum waar een aantal experts zitten, om welke reden jij ook je vragen hier stelt.

Laat mij het even ondubbelzinnig zeggen. Wat wel of niet interessant is om op jouw vraag te kunnen antwoorden kan jij NIET beoordelen.

Hoe jouw vloer isoleert wordt bepaald door het totale opbouw van die vloer.
Ik kan hier met jou over één- en meerwandige massa-veer systemen gaan discussiëren, of jij kan gewoon antwoorden op de gestelde vragen van degenen die tientallen jaren met dergelijke problematiek en de achterliggende fysica bezig zijn.

Dus je conclusie is terecht: "deze discussie gaat de verkeerde kant op".

Als je nu nog een poging zou gedaan hebben stijl: "Ik weet het niet maar dit is hetgeen ik denk te weten: .....", zouden we samen verder kunnen zoeken. Als jij beslist wat wel of niet interessant is aan mijn vraagstelling, laat ik het met plezier verder aan jou. 
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 2:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij bestaat er geen trillingdempende / loopgeluiddempende ondervloer waar je (permanent en op degelijke wijze) tegels op kunt aanbrengen, dit in verband met de combinatie van een flexibele ondervloer en een harde tegelvloer...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 6:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Ik vermoed dat je niet anders zal kunnen dan een zwevende vloer leggen die je betegeld.
Je zou die zo dun mogelijk kunnen maken, maar je moet evengoed een behoorlijk stijve bovenvloer hebben of je voegen van de tegelvloer krakken.
Tom schreef:
De vloerverwarming is verwerkt in een zwevende dekvloer.
Eric Desart schreef:
Beschrijf eens EXACT wat jij bedoeld met die zwevende dekvloer.
Tom schreef:
Ik denk dat deze discussie de verkeerde kant op gaat. In mijn optiek is het soort dekvloer niet interessant, ......

Geluidforum, met dank.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 7:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dus:
  • Ondervloer = GEEN mogelijkheid
  • Extra zwevende dekvloer = MISSCHIEN een mogelijkheid doch onvoldoende info

(of begrijp ik het nu niet meer?)

Even nog losstaand van de thermische isolatie, die je gezien de vloerverwarming dus zou willen minimaliseren...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 11:59 am    Onderwerp: ondervloer Reageer met quote

Beste Eric en Site Administrator,

Excuses voor de eerdere reactie. "in the heat of the moment" heb ik mijn woorden verkeerd gekozen.

Toch wil ik graag nog eens mijn probleem voorleggen.

Over 4 à 6 weken wordt mijn appartement opgeleverd. Er is al een dekvloer gelegd, die ongeveer 2 cm vrij ligt van de muren. Hierdoor ontstaat er (volgens de aannemer) sowieso al minder contactgeluid met de buren. In deze dekvloer is ook de vloerverwarming verwerkt. De vloerverwarming is tevens de hoofdverwarming.

Op deze dekvloer wil ik het liefst tegels plaatsen. Met de Vereniging van Eigenaren hebben we afgesproken dat dit mag, mits er een ondervloer op de dekvloer gelegd wordt die minimaal 10 decibel geluidsdempend is. Ik wil niet dat deze ondervloer ten koste gaat van mijn vloerverwarming.

Ik ben dus op zoek naar een product dat 10 decibel geluidsdempend is en voldoende warmte geleidend is.

Weten jullie of een dergelijk product bestaat?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 12:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Excuses wat mij betreft niet nodig hoor!

Nogmaals: Een dergelijk product bestaat naar mijn mening niet.

De dekvloer (van de aannemer) ligt los van de wanden. Ligt er ook een trillingdempende laag onder (vraag die aannemer)? Dan zou het naar mijn (en Eric's) mening het onnodig en zelfs mogelijk een verslechtering zijn nog een trillingdempende laag op de dekvloer aan te brengen.

Wat zegt de aannemer over de beschikbaarheid van de door jou gevraagde ondervloer.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 3:13 pm    Onderwerp: ondervloer Reageer met quote

De aannemer laat ons helemaal vrij in het soort vloer dat we in het appartement willen leggen. Of dit nu tegels, laminaat, zeil, kurk enz. wordt, dat zal hem echt niet uitmaken. Hij hoeft er tenslotte niet te wonen. Hij adviseert derhalve ook niet in de soorten ondervloer die er voor verschillende soorten vloer verkrijgbaar zijn. Hij laat het uitzoeken en regelen helemaal aan de bewoners over. De enige partij waarmee ik in deze te maken heb, is de Vereniging van Eigenaren, oftewel mijn aanstaande buren.

Ik moet echt navragen hoe mijn dekvloer steunt op de muren van de buren beneden mij. Ik hoop dat ik deze informatie nog boven water krijg, en zal dan een nieuwe reactie plaatsen.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 5:16 pm    Onderwerp: Re: ondervloer Reageer met quote

Tom schreef:

Over 4 à 6 weken wordt mijn appartement opgeleverd. Er is al een dekvloer gelegd, die ongeveer 2 cm vrij ligt van de muren. Hierdoor ontstaat er (volgens de aannemer) sowieso al minder contactgeluid met de buren. In deze dekvloer is ook de vloerverwarming verwerkt. De vloerverwarming is tevens de hoofdverwarming.

In deze topic verwijs je in een vroegere post naar een zwevende dekvloer, een zwevende dekvloer is een chape die op zichzelf reeds trillingsvrij opgelegd is.

Zijn die buizen nog zichtbaar, dat die in geulen liggen in een polystyreen laag?
Dit gebeurt vaak om die buizen te isoleren naar beneden toe.

Op een andere plaats praat je gewoon over een dekvloer wat een gewone chape kan zijn niet elastisch opgelegd.

Hier verwijs je naar 2 cm vrije randen die geen enkele akoestische functie hebben als die chape rechtstreeks op het onderliggend beton ligt.

Ook nu nog geef je geen goede beschrijving.
  • Denk nu eens dat jij die vloer niet kent en nog nooit gezien hebt.
  • Nu ga je, als andere jij, die die vloer wel kent of kan nazien door vragen, aan jezelf die die vloer niet kent proberen uit te leggen hoe die vloer er exact uitziet op zo een manier dat de jij die nog nooit over die vloer gehoord heeft zich exact kan voorstellen hoe die opgebouwd is. En liefts zo exact mogelijk. Zoek eventueel naar links of figuren.
Of je doet dit en kan een beter antwoord verwachten. Of je houdt het vaag en ik speel op veilig en zeg gewoon: Het kan niet (kan ik zeker niets fout doen).
Een analogie: Jij wil dat anderen een formule oplossen zonder de argumenten van deze formule te kennen.


Laatst aangepast door Eric Desart op Wo Mei 26, 2010 5:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 5:31 pm    Onderwerp: Re: ondervloer Reageer met quote

Eric Desart schreef:
(...) Hier verwijs je naar 2 cm vrije randen die geen enkele akoestische functie hebben als die chape rechtstreeks op het onderliggend beton ligt. (...)


Tom, even samengevat: Zeer relevant is het dus te weten of de huidige dekvloer over de gehele onderzijde (dus niet enkel aan de wanden) ontkoppeld is ten opzichte van de bouwkundige betonvloer en zo ja, waaruit de tussenlaag bestaat. Dat zou je dus moeten navragen bij de bouwer / aannemer!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Simon
Gast





BerichtGeplaatst: Za Dec 05, 2015 1:25 pm    Onderwerp: Attitude experts Reageer met quote

Heel irritant is het altijd op dit soort forums wanneer een leek vragen stelt aan een expert en de expert verwacht dat je hun jargon moet kunnen spreken. Als TS jullie jargon zou spreken zou hij zijn vraag vast anders hebben opgesteld. Hij heeft hulp nodig en doet zijn best om zijn vraag toch duidelijk te omschrijven en krijgt de ene na de andere uitbrander met als resultaat geen antwoord op de vraag maar een zinloze discusie waar niemand wijzer uit is geworden.
Het lijkt alsof de experts er plezier in hebben om de leek af te branden en zo hun eigen ego te strelen via iemand die slechts wilt leren..
Experts werk aan je manier van communiceren. Kennis delen kan ook op een andere manier..
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.