Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Na isoleren houten vloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sontag
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 06, 2009 9:53 pm    Onderwerp: Na isoleren houten vloer Reageer met quote

Hallo,

Ik hoop dat iemand wat kan verduidelijken. De geluidsisolatie van mijn eigen houten vloer houdt me erg bezig. De huidige opbouw is "ornamentaal stuc op riet - rachels - oude balklaag - oude planken - 3 mm blauw foam - 20 mm eiken planken. De overlast van en aan de onderburen (lucht en contact) is groot. We willen er iets aan doen. Het plafond beneden moet intact en in zicht blijven, dus oplossingen moeten zich beperken tot in en op de vloer. We gaan in ieder geval de holle ruimten in de vloer vullen met vlokken. NSG en TNO benaderd, forums gelezen. Tot m'n grote frustratie kom je dan tot de conclusie dat er in feite twee stromingen, die elkaar (deels) tegenspreken. Stroming 1 zegt: geen verende laag onder je harde topvloeraanbrengen, maar alleen massa toegvoegen, anders ontstaat er een "dreunend" effect door het "veersysteem". Stroming 2 zegt: wel ondervloer toevoegen, maar dan altijd dikker dan 8 mm. Stroming 2 beaamt overigens ook dat massa toevoegen goed is.

Ben bijna zover om er iets aan te doen, maar weet nu dus niet wat. Al uw hulp is zeer welkom, alvast bedankt.

groet,

S.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Dec 07, 2009 3:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat dreunende effect kán optreden (er is hier een topic van Eric Desart over), maar dat is niet automatisch zo. 'Stroming' 2 lijkt dus in het voordeel. Extra massa is vooral van belang voor luchtgeluidisolatie, ontkoppeling zal mits goed uitgevoerd (ik denk dat de uitvoering en de keuze van het ontkoppelingsmateriaal belangrijker / complexer is dan enkel de dikte) eveneens het contactgeluid verminderen.

Let in alle gevallen op de draagkracht van de bestaande vloer en kijk even of de hinder niet grotendeels wordt veroorzaakt door krakende planken...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sontag
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2009 2:23 pm    Onderwerp: Na isoleren houten vloer Reageer met quote

Wat het verhaal nog iets complexer maakt: de woonkamer (4 meter vrije overspanning) geeft veel minder dreunend effect dan de gangen en kleine kamers (1 tot 3 meter overspanning).

Heb één opmerking van Eric Desart gevonden in een dialoog over het de vloer onder een drumstel, waarbij door Eric een laag van 5 cm wordt aangeraden die minimaal 10% indrukt na belasting.

Nu twijfel ik zeer. Mijn oude plan was de 3 mm foam vervangen door 10 mm hardboard en 4 mm goedkoop tapijt.

Zou dit werken?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 08, 2009 6:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tapijt lijkt me nauwelijks een elastische laag... Rolling Eyes
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sontag
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 09, 2009 3:17 pm    Onderwerp: Na isoleren houten vloer Reageer met quote

Ok. Ben nog steeds naarstig op zoek naar advies / oplossingen die in de praktijk werken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 10, 2009 9:45 am    Onderwerp: Re: Na isoleren houten vloer Reageer met quote

Sontag schreef:
Ok. Ben nog steeds naarstig op zoek naar advies / oplossingen die in de praktijk werken!


Misschien eens een adviseur langs laten komen. Kijk hiervoor op http://geluid.startpagina.nl voor bedrijven met specifieke kennis op het gebied van bouwakoestiek. Dit soort situaties kunnen vrijwel enkel ter plaatse worden beoordeeld.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sontag
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 11:32 am    Onderwerp: Na isoleren houten vloer Reageer met quote

Ja, is misschien wel handig. Ik hoorde echter dat een goed onderzoek net zo duur was al +/- de helft van het materiaal om er iets aan te doen. Ik probeer de verbouwing betaalbaar te houden, anders hadden we het nooit kunnen doen Wink.

Toch maar Estrich platen dan? Iemand eraring mee?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 6:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk persoonlijk dat je in een dergelijke situatie nooit een 'toch maar XXX materiaal' instelling moet hebben. Je hebt eerder blijkbaar iets anders overwogen? Waarom, Estrich platen (van Fermacell geloof ik?) te duur. Een dure oplossing is niet automatisch een goede...

Een veilige keus (mits draagkracht vloer voldoende) is enige massa toevoegen, het wordt er niet snel slechter van. Het schiet echter akoestisch niet op t.o.v. een spouwachtige constructie, waarvoor echter een kennersoog (oor?) benodigd is.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sontag
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 10:49 pm    Onderwerp: Na isoleren houten vloer Reageer met quote

Nee, daar heb je gelijk in. Eerst wilde ik dus hardboard en tapijt onder het eiken leggen, maar na verder lezen / posten ben ik nu wel tot de conclusie gekomen dat die extra massa een positief effect heeft. Ik twijfel nu nog aan de draagkracht van balken in de woonkamer. Heb eea berekend in een excel sheet, en daaruit komt voort dat de vloer bij het toevoegen van een ondervloer van 20 mm HD plaat 2,1 mm verder doorbuigt. De maximale spanning blijft binnen de kaders, maar de doorbuiging niet. Het liefst zou ik de balken verdikken door er dikke steigerdelen tegen aan te schroeven / lijmen, maar dan zijn we weet op slopers hoogte, moet de vloer helemaal open en moeten alle schotten er tussenuit, en daarna weer tussen in gemonteerd worden, kortom, veel meer werk.
Heeft iemand zin om naar de excel berekening te kijken (ter controle / kennisneming) ? Kan m mailen..
Naar boven
Sontag
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2010 12:57 pm    Onderwerp: Na isoleren houten vloer Reageer met quote

Zo! Inmiddels de vloeren gevuld met vlokken en zwevende estrich platen onder de massief eiken delen gelegd. Resultaat:

Luchtgeluid: super, bijna geen geluid meer van de onderburen, alleen zeer harde muziek geeft een zeer minimaal gezoem. Zeer tevreden.

Loopgeluid: verbeterd van zeer slecht naar matig, scheelt maar een beetje. Tik geluid is deels weg, lage dreun blijft gewoon. Wat veel meer scheelde was het plaatsen van een dik tapijt en het dragen van sloffen.

Conclusie: alle info die de Nederlandse Stichting Geluidshinder geeft, klopt. Het enige wat bij een houten vloer contactgeluid sterk verbetert, is een zeer hoge verzwaring (beton), een spouwconstructie (zwevend plafond) of het wegnemen van de bron (dik tapijt)

Ik hoop dat jullie iets aan deze praktijk resultaten hebben!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.