Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Isolatie vloer tegen overlast van onderburen - helpt dat?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 1:20 pm    Onderwerp: Isolatie vloer tegen overlast van onderburen - helpt dat? Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik woon in een ongeveer 20 jaar oud huurappartement in een 2-laags appartementencomplex en heb 2 woningen onder me. Na wat akkefietjes met een nieuwe onderbuur blijkt dat we geluidsoverlast van elkaar hebben. De onderbuurman heeft last van onze voetstappen en soms stemmen, hoewel wij altijd op sokken/sloffen lopen. Wij hebben last van zijn radio/tv. Niet langdurig en niet extreem hard maar toch zeer vervelend. De woningen zijn kennelijk erg gehorig want als hij 's nachts de TV aanzet is dat al goed te horen en wordt mijn vriendin (die licht slaapt) er wakker van.
In mijn woning heeft de vorige bewoner laminaat gelegd. Ik denk er over een betere ondervloer te leggen. Ik wil dat ook de onderbuurman voorstellen als inzet bij de onderhandelingen zeg maar. Mijn vraag is nu: kan een goede ondervloer ook het geluid, dat wij van de onderbuurman horen, verminderen? Of helpt dat alleen tegen de 'vloer'geluiden die de onderbuurman hoort? En zo nee zijn er dan andere technische maatregelen mogelijk?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 3:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lees ook:
Even op basis van grondregeltjes: Voetstappen en geluid van hakken e.d. duidt vaak op contactgeluid. Het horen van stemmen, televisies op luchtgeluid.

Contactgeluid te verminderen door een betere ontkoppeling bijvoorbeeld door een ontkoppelde ondervloer. Óók de loopvloer ontkoppelen naar de wanden!

Luchtgeluid te verminderen door het dichten van lekken, aanbrengen van absorptie (mineraalwol) in holle ruimten en het verzwaren van de vloer.

Altijd dient rekening te worden gehouden met de draagkracht van de vloerconstructie (veiligheid!) en het mogelijk optreden van laagfrequente resonanties (laag dreunend geluid wanneer op de vloer wordt gelopen).

Op www.nsg.nl (Nederlandse Stichting Geluidshinder) zijn boekjes te koop zowel voor het reduceren van loopgeluid als voor isolatie van vloeren en plafonds in woningen. Ze zijn niet zo duur en zeker de moeite waard.

Publicaties NSG, per 12 januari 2010 - schreef:
PUBLICATIES
Onderstaande publicaties kunt u schriftelijk, telefonisch, per fax of e-mail bestellen, of m.b.v. het elektronisch bestelformulier op deze website. In de rubriek documentatie vindt u meer over de inhoud van onderstaande pubicaties.
Donateurs krijgen 50% korting op al onze publicaties; bij aanmelding als donateur krijgt u zelfs één brochure gratis.

Brochures
De prijzen zijn per stuk, inclusief BTW en verzendkosten.

Burenlawaai:

'Buren' (algemeen) € 5,50
'Musiceren' € 4,50
'Huisdieren' € 4,50
'Loopgeluiden' € 5,50

(...)

Geluidsisolatie:
'Vloeren en plafonds' € 5,50
'Muren' € 5,50
'Buitenlawaai' € 5,50
'Tussen kamers in eigen woning'; gratis, maar alleen bruikbaar in combinatie met de brochure 'muren' of 'vloeren'


Meer over de Brochures Geluidsisolatie en de brochure Lopen...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 5:06 pm    Onderwerp: Re: Isolatie vloer tegen overlast van onderburen - helpt dat Reageer met quote

Anonymous schreef:
Mijn vraag is nu: kan een goede ondervloer ook het geluid, dat wij van de onderbuurman horen, verminderen? Of helpt dat alleen tegen de 'vloer'geluiden die de onderbuurman hoort?


Zie hierboven. Het helpt dus (mits goed uitgevoerd) primair voor de loopgeluiden...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2010 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vergat nog: ik huur een woning van een woningbouwvereniging en de vloer bestaat denk ik uit beton.
De topics uit jullie reactie had ik nog niet gevonden. Daar gaat het ook over ander soorten vloeren dus voor mij niet direkt toepasbaar maar in vond zo wel een interessant artikel: http://www.nos.cybercomm.nl/sbr/sbr.htm
De algemene conclusie lijkt te zijn dat aan luchtgeluid niet zoveel te doen is, aan contactgeluid wel. Kennelijk is ook een goed onderzoek van een akoestisch adviesbureau noodzakelijk. Hoe dan ook ik kan verder op onderzoek uit.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jan 13, 2010 9:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een (zware) betonnen vloer zal het vaak zo zijn dat luchtgeluidsproblematiek (mede) te wijten is aan lekken of flankerende overdracht (bron: Rockfon akoestiekoverzicht) van geluid.

Ten aanzien van contactgeluid zou je met een betonnen bouwkundige vloer een opgestorte vloer op bijvoorbeeld Rockfon vloerplaten kunnen voorzien. Ik zie je dit echter nog niet uitvoeren zonder hulp, goedkeuring of medeweten van je verhuurder.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.