Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Gebruik van Voltcraft SL-100

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jan Van Bogaert
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 2:30 pm    Onderwerp: Gebruik van Voltcraft SL-100 Reageer met quote

Ik heb een Voltcraft SL-100 aangeschaft om te weten of de muziek op de dansschool van mijn dochter niet te luid is (heb zelf last van tinnitus, vandaar).

Deze meter heeft een stand Lo voor 30-100 dB en Hi voor 60 tot 130 dB.
Er is ook een knop MAX die het maximum niveau aangeeft.
Ik kwam bij de stand Lo en MAX op ongeveer 80 dB uit.
Als ik overschakel naar Hi geeft hij echter veel meer aan (>90 dB).
Hoe kan dit ? En wat is meest correct ?
Ik zou verwachten dat het resultaat in beide gevallen hetzelfde moet zijn, aangezien 80 dB in beide ranges valt.

Mvg
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien beide standen gewoon een dynamisch bereik zijn zouden deze geen verschillen mogen geven (binnen beperkte toleranties).

Als je echter een MAX vasthoud hangt dit af van de tijdsintegratie.
Aangezien dit een soort piek (slow, fast?) is kan die zeer variabel zijn en hangt het meer af van een toeval dan van je dynamisch bereik instelling.
Zeker wanneer jij een onstabiel geluid meet zoals dynamische muziek of lawaai van mensen.

Een meter die voor hetzelfde niveau, afhankelijk van de instelling van het dynamisch bereik, uitgaande dat het reëel aanwezig geluid binnen het dynamisch bereik bleef, een verschil van 10 dB geeft hoort in de vuilbak thuis.
Er is hier dus vermoedelijk iets anders gaande, of de meter is stuk.

De logische instelling is echter dat je het dynamisch bereik zodanig zet dat de grenzen zo ver mogelijk van het te onderzoeken niveau blijven.
Het reëel geluid zoals het in werkelijkheid is gaat veel sneller inzake schommelingen en kent grotere pieken en dalen dan dat je kan zien op het display. De getallen die je ziet zijn waarden geïntegreerd (gemiddeld) over tijd (zijn RMS waarden = Root Mean Square). Zelfs als je die in de stand Fast zet. Een meter meet dus véél sneller dan wat je ziet op het display, en kan beduidend hogere waarden meten dan wat je via de MAX kan zien. Deze MAX is een MAX berekend binnen een bepaalde tijdsintegratie.

Het is mij ook niet duidelijk wat die MAX is. Hangt die af van de slow en fast stand?

Waar vind je de originele technische specificaties van die meter op het net?
Ik vind 1001 links in fora, bij verdelers enz. Wie is de fabrikant en waar is originele info te vinden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 5:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linkje naar de engelstalige gebruikershandleiding (PDF)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 6:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de relevante tekst even gekopieerd.
Normaal zal Jan deze handleiding ook hebben. Dan is het maar een "reminder".
Bij de MAX function staat geen beschrijving. Dit kan dus best de hoogste waarde zijn zoals de meter op dat ogenblik ingesteld staat.
Om dit zeker te weten: checken met wat experimentjes.

Jan beschrijf nu eens exacter hoe jij gemeten hebt, met welke instellingen enz. Zijn dit deze MAX niveaus die jij opgeeft? zijn beide metingen met exacte dezelfde instelling met uitzondering van die Lo/Hi
Normaal als er een overload was zou het display dit moeten laten zien. Heb jij dat woord "OVER" gezien?

Quote:
MAX function
Only the maximum value is shown in the display during continuous measurements. This measurement function makes it easier for you to determine the peak level. The active function is shown in the display by „MAX“.
Press the „MAX“ button to activate this function. Press again to switch back to the continuous measuring mode

Frequency evaluation of A/C-curve
The frequency evaluation for the measured signal is done using two evaluation curves.
Curve A represents the characteristic hearing curve of the human ear. Lower sounds seem quieter than middle or high frequency sounds to the human ear.
Curve C evaluates this frequency range linearly and without a filter (actual sound level).
Press the „A/C“ button to switch over to this filter. The active filter is shown in the display by „dBA“ or dBC“.

Switching-over the measurement range between Hi/Lo
The sound level detector has two overlapping measurement ranges.
The lower, Lo-range is from 30 to 100 dB and the higher, Hi-range is from 60 to 130 dB.
OVER“ is shown in the display if the level falls below or exceeds one of these ranges. In this case, switch-over to the lower/higher range.
Press the „Hi/Lo“ button to switch between ranges.

FAST/SLOW time evaluation
The signal can be measured using two different measurement intervals.
The time evaluation must be set to „FAST“ for sound levels that change rapidly (horns, shots, etc.).
The time evaluation must be set to „SLOW“ for constant sound levels and sound levels that change slowly (white noise, hums, etc.).
Press the „Hi/Lo“ button to switch between ranges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jan Van Bogaert
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 7:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor de moeite.
Ik heb een tijdje "normaal" gemeten, en dan op MAX overgeschakeld, en MAX lijkt inderdaad de hoogst gemeten waarde te geven.

Als ik bij waarden van pakweg 40-50 dB (MAX uit) van Lo naar Hi schakel verschijnt OVER inderdaad. Dat lijkt logisch: het Hi gebied is van 60 tot 130.

Bij iets hogere waarden (50-60 bij stand Lo) wordt dat echter 60-70 bij overschakelen naar Hi, zonder dat OVER verschijnt. Als de metingen bij Lo min of meer betrouwbaar zijn tot 100 dB is het voor mij OK, je kunt niet alles hebben voor 50 Euro, maar hoe kan ik dat weten ? Vergelijken met een "serieuze" meter lijkt mij het beste.
Als de gemeten MAX waarden in de dansschool rond de 80-85 dB lagen waren de Hi waarden bij Hi misschien niet betrouwbaar, maar dan zou inderdaad OVER moeten verschijnen en dat was nier zo.

Overigens heb ik de vraag ook al aan Conrad gesteld (de importeur in België www.conrad.be), maar die antwoordden naast de kwestie.

Mvg

Jan
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 8:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jan Van Bogaert schreef:

Bij iets hogere waarden (50-60 bij stand Lo) wordt dat echter 60-70 bij overschakelen naar Hi, zonder dat OVER verschijnt. Als de metingen bij Lo min of meer betrouwbaar zijn tot 100 dB is het voor mij OK, je kunt niet alles hebben voor 50 Euro, maar hoe kan ik dat weten ? Vergelijken met een "serieuze" meter lijkt mij het beste.


Praat jij nu over MAX waarden die je vergelijkt (dus dat soort pieken) of continue niveaus?
Als jij een of ander huishoud- of Doe Hete Zelf apparaat met relatief constant geluidsniveau (>70 en <80 dB) meet in Lo and Hi geeft dat dan ook dit verschil?

Je kan natuurlijk vergelijken met een andere betere meter, maar met dit verschil (indien geen oorzaak die ik nu niet ken) moet je die meter terugbezorgen. Een 10 dB verschil is onzin. Het is niet aan een klant om uit te zoeken of the Lo Rolling Eyes "stukker" is dan de Hi of omgekeerd.
Die meter heeft opgegeven toleranties en bij afwijkingen van 10 dB verdient dit ding de naam geluidsmeter niet, ook niet voor 5 €. Dit is een classe 3 geluidsmeter, maar nog steeds een meter, wat niet hetzelfde is dan een getallenscherm.

In de PDF verwezen door Geluidsforum staan de toleranties opgegeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jan Van Bogaert
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2009 1:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nu gemeten bij de stofzuiger. Schommelt bij de stand Lo tussen 80 en 82 dB. Als ik dan omschakel van Lo naar Hi gebeurt er iets heel raar: hij schiet naar 100 (!) maar zakt daarna snel naar 90 en daarna langzamer weer naar 80-82. Als echter MAX aan staat blijft hij bij die (foute) hoge waarde hangen. Als ik de meter eerst op Hi zet en dan pas de stofzuiger aanzet geeft hij meteen 80-82 aan. Het lijkt dus een "overgangsverschijnsel".

Ik neem toch nog een keer contact met de importeur. Deze info zou m.i. in de gebruiksaanwijzing moeten staan.

Nog een algemene vraag: als ik wil weten of de muziek niet te luid is i.v.m. mogelijke gehoorschade, wat is dan de beste methode? Zijn de piekwaarden belangrijker, of het gemiddelde ? Ik heb gemeten op de kortste afstand van de speakers waar nog dansers kwamen, en dat gaf 86 MAX (dus piekwaarde 86 dB).

Ik heb gelezen dat er een wettelijke norm is van maximum 90 dB, maar is dat dan de piekwaarde of een gemiddelde ?

Nogmaals bedankt.

Jan VB
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 26, 2009 9:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In het forum staan diverse topics over de schadelijkheid van geluidsniveaus (vaak van geluidsforum zelf)

Een paar voorbeeldjes:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=192
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=1501

80 dB(A) gemiddeld over 8 uur. Als jouw metingen representatief zijn heeft jouw dochter hoegenaamd geen probleem daar.

Verder hangt je MAX waarschijnlijk af van je stand slow of fast, maar in geen van beide gevallen is er een probleem.

Betreffende je meter: Die blijkt dus volledig in orde. Het lijkt mij hoegenaamd geen echte tekortkoming dat een (goedkoop) gevoelig elektrotechnisch apparaat reageert op een omschakeling tijdens een meting, wat je logischerwijze niet verondersteld wordt te doen. Je stelt je meter in en begint te meten, wil je andere instellingen, stop je de meting, zet je nieuwe instellingen en herbegint de meting.
Lijkt mij niet de moeite om de leverancier hierover te contacteren: die gaat alleen beleefd luisteren, gebruikt wat mooie woorden, en als je buiten bent haalt die (terecht) zijn schouders op.
Als ik dergelijke dingen doe met mijn apparatuur waar ik bij wijze van spreken > 100 van die meters kan mee kopen, is mijn meting ook niet meer geldig.

Dat langzaam wegzakken van je waarde is omdat die een stoot te verwerken krijgt en dan door de tijdsintegratie (soort voortschrijdend gemiddelde) zich terug herstelt naar de juiste waarde. En dat is vermoedelijk verschillend of je meter op de stand slow of fast staat.
Als jij tijdens dit event je MAX vasthoudt is het logisch dat dit een zinloos cijfer geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.