Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Db-meter oefenruimte
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Musicus
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Sep 13, 2009 5:06 pm    Onderwerp: Db-meter oefenruimte Reageer met quote

Hoi,

Ik wil een decibelmeter aanschaffen voor als we met de band gaan repeteren/live spelen met als doeleind om op te letten voor mogelijke gehoorschade. De meter moet dus puur op het gehoor afgesteld zijn. Ik had gekeken naar de volcraft sl-50 (25 eu) en de sl - 100 (50 eu). Ik las hier net dat de sl-50 alleen db (c) meet en de sl - 100 zowel db(a) als db(b). Nu vraag ik me af hoe dat precies zit en welke ik moet nemen? Ik begrijp dat db(a) iets zegt over de gevoeligheid van het menselijk gehoor. Maar hoe geeft hij dit dan aan als 60 db bij 1000 hz anders is dan 60 db bij 120 hz? Neemt hij dan een gemiddelde of geeft hij alleen het aantal decibel bij 1000 hz aan?

Alvast bedankt!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Sep 13, 2009 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gerelateerde topic
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=1501
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Sep 13, 2009 7:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Makkelijker is een aanduiding die groot wordt weergegeven, zoals het akoestisch verkeerslicht...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Musicus
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 12:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties!

Ik had al in dat topic gekeken en ik wist eigenlijk al dat ik de sl-100 moest nemen. Dat stoplicht is me veel te duur maar wel erg handig! Vraag me toch af hoe dat nou met db(a) zit. Want al geeft de meter 80 db aan, terwijl 80 db bij 20 hz minder hard aankomt dan 1000 hz... wat zegt dat dan? Moet je dan van die 1000 hz uitgaan?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 1:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ons gehoor is minder gevoelig voor lage frequencies.

Bij 1000 Hz is er geen correctie omdat hier wat wij waarnemen klopt met wat er energetisch (dus echt) aanwezig is.

Zo'n correctie curve vertaalt wat er is naar hoe we het horen. Ons gehoor is dus inderdaad verschillend gevoelig voor verschillende frequenties. Dat geluid komt dus inderdaad even hard aan, maar de fysiologie van ons gehoor bepaalt wat wij beter of minder goed horen.

Dit is alles een beetje gestileerd.
In realiteit is dit niveau afhankelijk. Maar lees de topic grondig waar ik naar linkte en waar Geluidsforum een goede uitleg inclusief links gaf naar deze correctiecurves.

Als jij trouwens je gehoor en dat van je vrienden in je bandje wil beschermen, heb je geen keuze dan te leren goede lineaire gehoorspluggen te gebruiken. Haast systematisch maken jouw instrumenten meer geluid dan goed voor je is, zeker op lange termijn.

Zo'n verkeerslichtgeluidsmeter met microfoon op de plaats waar je speelt (en dus je oren zijn) is hoofdzakelijk goed als je dol bent op de kleur rood.
Dat groen ga je hoofdzakelijk zien tijdens koffie ( Twisted Evil of bier) pauzes, of tussen de tracks door.

Bert (lid hier) is zo'n muzikant in een band en kent ook veel van geluid en meten. Bert kan hier misschien eens invallen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Musicus
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 4:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Ik snap dat helemaal... alleen wat zegt 100 db(a) op een meter dan? 100 db bij 1000 hz? en dan kun je zelf begrijpen dat de hogere tonen nog wat harder zijn voor je oren en de lagere tonen minder hard? Ik speel trouwens met 30 tot 40 db doppen die net als die curve dempen. Verder willen we het op 90 db houden en pieken naar 100 db dus ik zit sowieso ruim onder de 80 db Wink
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Musicus,

Jij brengt mij nu in de war.

Wat begrijp je niet aan de link van Geluidsforum:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wegingscurves_A_en_C

Als je een vraag hebt formuleer die dan eens duidelijk?

Je kan over een totaal niveau praten in dB of in dB(A). In het een geval is dat de optelling van de niet gecorrigeerde dB waarden per frequentieband, en in het andere geval is dat de optelling van de 'A gecorrigeerde dB', dus dB(A) waarden per frequentieband.

En dBs zijn logarithmische getallen. Dat telt dus niet op zoals een gewone rekenkundige optelling.
Wil je zo ver gaan? Maar dan moet je wel laten zien dat je al eens opgezocht hebt wat dBs zijn.

dBs vertellen niets over een meter of welke afstand ook. In dit geval refereert dit naar geluidsdruk (zoals een standaard geluidsmeter dit meet), gelijk waar je dit meet en is dus inderdaad afhankelijk vanwaar je staat.
Maar dBs kunnen ook naar andere dingen verwijzen zoals geluidsvermogen en nog een pak andere dingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Musicus
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Excuses voor mijn onduidelijkheid! Ik hoop nu wat duidelijker te zijn...

Ik weet uiteraard wat db's zijn.

Ik vroeg me alleen af, als je dus een db(a) meter hebt, op welke "vertrouwlijke manier" hij dan aangeeft hoe hard het is voor ons gehoor. Eigenlijk moet je dat dus, als ik het goed begrijp, volgens 't menselijk gehoor per frequentie aangeven, want 100 db bij 1000 hz is voor ons gehoor iets anders dan bij 20 hz.

Want al geeft hij bijv. db(a) = 100 aan (als hij dat zo aangeeft). Wat betekend dat dan, dat er een soort gemiddelde uitkomt, de gecorrigeerde waardes worden opgeteld?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Sep 14, 2009 10:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:

Je kan over een totaal niveau praten in dB of in dB(A). In het een geval is dat de optelling van de niet gecorrigeerde dB waarden per frequentieband, en in het andere geval is dat de optelling van de 'A gecorrigeerde dB', dus dB(A) waarden per frequentieband.

Musicus schreef:

Ik vroeg me alleen af, als je dus een db(a) meter hebt, op welke "vertrouwlijke manier" hij dan aangeeft hoe hard het is voor ons gehoor. Eigenlijk moet je dat dus, als ik het goed begrijp, volgens 't menselijk gehoor per frequentie aangeven, want 100 db bij 1000 hz is voor ons gehoor iets anders dan bij 20 hz.

Want al geeft hij bijv. db(a) = 100 aan (als hij dat zo aangeeft). Wat betekend dat dan, dat er een soort gemiddelde uitkomt, de gecorrigeerde waardes worden opgeteld?


Inwendig past een dergelijke meter een dB(A) weging toe op alle frequenties met behulp van een analoog filter (sommige software via mathematische naberekening). Wat jij ziet is een totaal en jij hoeft niet wakker te liggen van wat er intern gebeurt.
Een totaal dB(A) niveau is een totaal dB(A) niveau. En een totaal is de som van zijn delen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 11:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren nog geoefend met onze hobby blues band.
Met De Staat-gitarist Vedran Mircetic (best wel beroemd op het moment).
Die speelt nu ook met doppen in, en ook drummer Bob Hoogenelst heeft van die dingen.
Wat mij opvalt is dat muzikanten die doppen in doen, altijd >10 dB harder gaan spelen.
Dus dat wordt donderdag, als we moeten optreden, nog lachen.
Twisted Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 3:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:

Wat mij opvalt is dat muzikanten die doppen in doen, altijd >10 dB harder gaan spelen.
Dus dat wordt donderdag, als we moeten optreden, nog lachen.
Twisted Evil

3 suggesties:
  1. Of jij zet je eigen versterker harder (hopend dat de 'gedopten' niet mee volgen, anders wordt het een stijgende spiraal)
    .
  2. Of je doet die zo'n aangepast hondenhalsbandje aan dat stroomstootjes geeft als ze te hard bl..., sorry..... spelen.
    Voor honden is men sterk tegen het gebruik van dergelijke dingen, maar misschien nuttig voor muzikanten?
    .
  3. Nakijken of er geen lineairder stopjes bestaan (eventueel mits rekening te houden met loudness effect) die zo exact mogelijk het spectrum van het gehoorde signaal respecteren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
[*]Nakijken of er geen lineairder stopjes bestaan (eventueel mits rekening te houden met loudness effect) die zo exact mogelijk het spectrum van het gehoorde signaal respecteren?


Best een interessant gegeven... MAximaal dempende dopjes met elektronisch aangepast gefilterde doorlaat (techniek van een meerkanaals gehoorapparaat)?

Ik heb wel eens begrepen dat vooral orkestmuzikanten vanwege het gebrek aan lineariteit niet graag gehoorbescherming dragen...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 4:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Ik heb wel eens begrepen dat vooral orkestmuzikanten vanwege het gebrek aan lineariteit niet graag gehoorbescherming dragen...

Klopt, zij voelen zich onzeker in functie van herkenning. Lineariteit is zeer belangrijk en ik vermoed dat hier ook fase effecten kunnen meespelen.

Het is ook een leerproces. Je hersens moeten de tijd krijgen om deze andere informatie te kunnen verwerken/interpreteren.
Daarom gebruikte ik ook bewust de zin:
Eric schreef:
Als jij trouwens je gehoor en dat van je vrienden in je bandje wil beschermen, heb je geen keuze dan te leren goede lineaire gehoorspluggen te gebruiken.

Als je gehoorstoppen voor de eerste maal in je bureel insteekt, vervloek je ze op korte periode. Je wordt er moe en onbehaaglijk van.
In een zeer lawaaierige omgeving is dit reeds beter (wil niet zeggen goed).
Een bedrijf dat het dragen van gehoorstoppen begeleidt bij invoering (wat iets anders is dan zuiver ter beschikking stellen) geeft tot resultaat (eigen ervaring in groot autobedrijf) dat mensen de oorstoppen zelfs niet uitdoen (deels onbewust?) wanneer zij een break hebben in een (matig/standaard) geluidsgeïsoleerde rustcabine (kleine bureeltjes met tafel(s) voor meerdere mensen speciaal geplaatst om rustpauzes te nemen in een aangenamer en stiller omgeving).

Mensen die zichzelf opleggen door deze aanpassingsperiode (gespreide opbouw over langere periode) te gaan zullen anders reageren dan mensen die zich korte tijd forceren om ze te dragen en ze dan verwensen.

Ik vermoed (dichterlijke vrijheid) dat hier een praktische analogie is met contactlenzen: je moet die dingen leren dragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Sep 15, 2009 9:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, die gasten in die bandjes hebben er allemaal geen moeite mee om die dingen in te doen.
En dat betekent dan dat een -9 dB filter gemiddeld +10 dB herrie oplevert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Sep 16, 2009 12:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

En welke doppen zijn dat? Merk of link?
Ik ga ervan uit dat die minstens een spoor van lineariteit hebben.

Confused Welke zin heeft een drummer met -9dB doppen?
Als die hierdoor 10 dB luider speelt kan die misschien beter versterkertjes in zijn oren plaatsen?

Question Zijn die gemaakt van de gaten van Gruyère kaas?

EDIT:
Ik heb ze of er gevonden
http://sociaalfondsorkesten.nl/arbeidsomstandigheden_-_arbo/gehoor/wat_doen_we_daaraan/oordoppen/#2ahw
De allerlichtste zijn inderdaad -9dB de volgende -15dB en -25dB
Op deze site ook referentie naar andere types.

Andere:
http://www.alpine.nl/faq.htm#25
http://www.decibelhoortoestellen.nl/gehoorapparaat/gehoorbescherming.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.