Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Demping in Kerkzaal
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2009 12:54 pm    Onderwerp: SPL meter voor akoestiek Reageer met quote

In navolging heb ik de leverancier nagelopen, deze populaire meter is bij conrad uit het programma, het juiste type nr is velleman AVM2050.

Ook via veel webshops te krijgen.

Deze lijkt sterk op de aloude radio shack/tandy/ realistic meter.
Ook op e-bay bij bosjes te koop..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2009 1:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Thx! ik ga er mee aan de slag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Paulus
Gast





BerichtGeplaatst: Di Okt 20, 2009 10:05 pm    Onderwerp: gewoon uitproberen Reageer met quote

Hey Sito,

Ik kwam via Google op deze link, en ik zit met precies hetzelfde probleem: ik moest/moet in een kerkzaal de akoestiek verbeteren (!). We hebben vooral een enorme galm. Veel harde materialen.
Na alle adviezen hier gegeven, durf ik het nauwelijks nog te zeggen, maar volgens mij is de beste optie: gewoon uitproberen! Wij hebben er verschillende experts naar laten kijken en metingen laten doen. Uiteindelijk zei een van hen dat we dus het beste wat kunnen experimenteren....
Dus ben ik aan de slag gegaan met stukken tapijt en doeken enz. Het is verbazingwekkend hoeveel je al bereikt met wat eenvoudige middelen! Om het even op te sommen:

1. Zorg voor goede monitors en een goede monitormix. Als het geluid wat van je podium af komt al een brei is, werkt dat enorm verstorend in de zaal. Ik heb speciaal betere monitors gekocht hiervoor (de muzikanten zullen je ook dankbaar zijn!)
2. Demping tegen de muur achter het podium, heel belangrijk!
3. Idem hoog tegen de muur/plafond in de nabijheid van je podium.
4. Hou de ruimte waar de mensen zitten juist een beetje hard, dat zingt wel lekker. Je moet jezelf en je buurman kunnen horen, dat versterkt de samenzang.
5. Probeer verder maar...!

Verder hebben wij een installatie met een 2e lijn met een delay erop. Het scheelt niet veel, maar met name bij de spreker hoor je dat het geluid iets droger is.

Je kan wel ingewikkeld gaan doen met frequenties etc. maar volgens mij schiet je een beetje met een kanon op een mug.

Succes!

Paul
Naar boven
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2009 10:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Paulus,

Dank voor je reactie. was is voor jullie de huidige status? je gaf aan dat jullie (nog steeds) eenzelfde probleem hebben.. Hadden die "experts" veel uiteenlopende adviezen?
We proberen ook zoveel mogelijk zelf te doen, hoewel het voor ons lastig is om in te schatten wat het resultaat zal zijn na verbouwing. Ik ben er ontzettend voor om logisch na te denken, en al zoveel mogelijk zelf met eenvoudige middelen aan de slag te gaan. Toch moet er wel een goed basis zijn. Een basis die al voor de verbouwing goed en wel aanvangt, in kaart is gebracht. Daarna moet je de architect/bouwkundigen mee krijgen.
Waar ben je gesitueerd? zou het mogelijk zijn, eens te kijken wat jullie hebben gedaan om e.e.a. te optimaliseren? Je mag me daarvoor mailen op siebf[at]chello.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Paulus



Sinds: 20-10-2009
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2009 5:26 pm    Onderwerp: Arrays Reageer met quote

Ik snap alleen nog niet helemaal wat je met die array's moet... in een cirkelopstelling heb je een heel ondiepe zaal. Vanaf de plaats waar ze komen te hangen heb je hooguit 10 meter zaaldiepte te adresseren. Ik neem aan dat je ze in een soort cirkelopstelling gaat hangen... maar dan nog kan je ze beter op hun kant hangen dan rechtop voor de spreiding Wink
Zonder gekheid: kan je me uitleggen waarom ze je de array's hebben geadviseerd?
(misschien een beetje off-topic op dit forum... maar ik was gewoon benieuwd)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2009 10:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Paulus, je redenatie klopt niet helemaal. We kiezen bewust voor een array om de volgende redenen. De zaal wordt in de breedte gebruikt. het zitvak voor het podium is ongeveer 10 meter diep inderdaad. Prima te doen voor een conventioneel systeem. Maar de zitvakken links en rechts, liggen voor het grootste deel veel dieper. zo'n 22 meter tot de achterste rijen. We willen een zo homegeen mogelijke geluidsdruk, zonder dode plekken, of veel dynamiek-verschil met behoud van klankkleur. We wilden niet met delay lijnen werken, omdat het in onze opstelling vrij onpraktisch is. Daarnaast is het mogelijk het systeem te blijven gebruiken, als de zaal wordt vergroot (dieper word) wanneer de gemeente groeit. dat een realistische inschatting is.
Dit compact line array op zijn kant, dat lijkt me weinig nuttig. Het heeft een speiding van 20 graden verticaal en 100 graden horizontaal. we hangen er drie in een circelopstelling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2009 2:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je gebruikt een line array in een galmende zaal juist om zo weinig mogelijk spreiding in het verticale vlak te hebben. Dan stoot je het galmveld namelijk minder aan.
Met meerdere arrays omdat de spreiding van een enkele array te klein is krijg je wel weer mogelijke problemen met lobing. Ik zou voor een enkele array gaan met heel veel horizontale spreiding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2009 5:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Paulus,

Sito en Bert hebben gelijk, en zelfs meer (iets dat niet zo goed gekend is op het net = bescheiden Bert) Bert ontwerp dergelijke systemen/speakers, weet dus echt waarover hij praat.

Smile Ik was al van gisteren aan het wachten wanneer Bert hier zou reageren op jouw opmerking.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Paulus



Sinds: 20-10-2009
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Ma Okt 26, 2009 6:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

OK, weer iets geleerd Very Happy
dat op z'n kant hangen was natuurlijk niet serieus bedoeld.... daarom stond er een wink Wink achter!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 3:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ff gekeken naar de linearray van Lange
100 graden spreiding met twee speakers en een tweeter ertussen.......
Daar zou ik ook wel eens een meting van willen zien. Wink En met een kast van een cm of 60 zul je alleen bij hoge frequenties netjes bundeling krijgen. Het mid en laag zal nog spreiden als een gek.
In een galmende zaal geen pre, als ik er iets van snap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 6:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
En met een kast van een cm of 60 zul je alleen bij hoge frequenties netjes bundeling krijgen. Het mid en laag zal nog spreiden als een gek.


Bert,

Ik vindt niet meer terug waar, maar ik heb ergens (voor jouw eerste reactie ter zake) gelezen dat
Quote:
100° Horizontal, 21° vertical (-3dB)
van die speakers in functie van die 21° terugsloeg op >2Khz, wat jouw woorden dus bevestigd.
Mijn vraag: Is er een standaard die die 2kHz bepaald als grenswaarde om de spreiding weer te geven?
Er zit nogal wat onder de 2Khz die even belangrijk is. Zo vindt ik die 21° enigszins misleidend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 8:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
bert stoltenborg schreef:
En met een kast van een cm of 60 zul je alleen bij hoge frequenties netjes bundeling krijgen. Het mid en laag zal nog spreiden als een gek.


Bert,

Ik vindt niet meer terug waar, maar ik heb ergens (voor jouw eerste reactie ter zake) gelezen dat
Quote:
100° Horizontal, 21° vertical (-3dB)
van die speakers in functie van die 21° terugsloeg op >2Khz, wat jouw woorden dus bevestigd.
Mijn vraag: Is er een standaard die die 2kHz bepaald als grenswaarde om de spreiding weer te geven?
Er zit nogal wat onder de 2Khz die even belangrijk is. Zo vindt ik die 21° enigszins misleidend.


Nee, zou ook onlogisch zijn. Meestal wil je uiteraard ook bij lagere frequenties bundeling, maar dat is enigszins afhankelijk van wat je met de speaker doet.
Die line array die hier wordt gebruikt heeft horizontaal twee woofers en een tweeter ertussen opgesteld. Totale breedte 44 cm. Daardoor wordt de horizontale speiding natuurlijk minder dan wanneer de kast smaller is, zoals bij een systeem met een enkele kleine woofer. Ik vind dit meer een ding voor grote ruimten waarin veel herrie moet worden gemaakt.
Ik mis in de documentatie ook de polar metingen die het rondstraalgedrag beschrijven, daar heb je meer aan dan aan een Nyquistplot Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 8:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heren,

ik zal eens navraag doen of de polar metingen ook beschikbaar zijn. Tot dusverre wil ik iedereen alvast bedanken voor zijn nuttige bijdrage aan deze discussie. Begin komend jaar zullen we ons meer concreet gaan buigen over de definitieve keuzes. Dan zal ook de verbouwing plaatsvinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.alconsaudio.com/site/products/downloads/Fresnel_Fraunhofer_QR36.pdf

Eric (en de rest),
Hier is een staatje voor de zg Fraunhofer/Fresnell verhouding, waar voor deze line array van Philip omschreven wordt hoe de lengte en de directivity in het vertikale vlak met elkaar samenhangen. Om een gevoel te krijgen van deze grootheden.

Maar voor de horizontale spreiding is een zelfde plot, of een spectrogram waar hoek, frequentie en geluidsniveau worden uiteengezet, ook belangrijk.

Deze line array is ook tamelijk breed & onbenullig voor wat kleinere ruimten.
(Niet tegen Flip zeggen dat ik dit vertel Very Happy Twisted Evil )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2009 9:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

Weet je wat ik leuk vind?
Wink Dat jij heel soms die andere toffe en intelligente Bert laat zien die behoorlijk wat kent en weet. Moest je meer doen.

Met respect van je Belgische vriend.
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.