Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Demping in Kerkzaal
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2009 5:12 pm    Onderwerp: Demping in Kerkzaal Reageer met quote

Beste forumleden.

Dit is mijn eerste post op dit uiterst interessante forum. Ik ben parttime (niet beroespmatig) audiotech in een kerk. Nu zal er binnen enkele maanden worden gestart met de verbouwing van onze zaal. De aangepaste zaal heeft een oppervlakte van 380m2 (30m bij 13m minus een klein hoekje) de hoogte is 5,5 meter. Het dak heeft een lichte knik (+/- 5 graden). Het materiaal binnzijde dak is nog niet bekend, buitenzijde is bitumen.
Nu zullen de meeste wanden bestaan uit harde materialen. beton en steen. De bestaande vloer blijft gehandhaaft en is een soort van gietvloer met een coating. Ook hard. Verder bestaat de bovenste meter rondom uit ramen.
Uit de ervaring van dit moment, is dat geluid, zowel muziek als spraak, galmt, hol klinkt en aggressief overkomt.

Nu was ik in eerste instantie van plan te investeren in een dik velours 700 gr/m2 op te hangen achter het podium over de volle hoogte en breedte van de zaal.

Nu is me gevraagd ook uit te kijken naar alternatieven. Nu, moet die investering ongeveer gelijk zijn aan die van een gordijn. Het moet zelf-bouw zijn, en zo goed als gratizz Wink het verzoek om een alternatief heeft vooral te maken met het aangezicht. Niet iedereen vind een theatergordijn mooi.

Ik zou met een dergelijke absorberende oplossing twee dingen willen bewerkstelligen. Een neutraler geluid. En een zo goed mogelijke spraakverstaanbaarheid/betrokkenheid. Daarnaast wil ik het podiumvolume graag naar beneden hebben. Nu krijgt men het geluid uit de monitors spijkerhard terug van de achterwand. En er ontstaat een brei van geluid, en is er geen definitie meer te ontdekken.

De alternatieven waar ik aan heb gedacht zijn.
a. Een houten frame, verankert tegen de achterwand. Gevuld met 100mm steenwol (rockwool), bespannen met kaasdoek. Over het liefst de gehele wand van 120m2 (22x5,5), maar ik weet niet of dit voorwaarde is? Ik vermoed dat ik hiermee een prima breedbandig absorptie kan realiseren voor vooral mid/hoog.
b. Idem, met dat verschil dat ik het doek vervang door gipsplaat. Voor laagfrequente absorptie (massa-veer-systeem)

Gipsplaten met perforatiegaten zouden het mooiste zijn, omdat ik dan beide kan combineren. Maar de platen die ik heb gezien. zijn te kostbaar. Men wil graag de wand kunnen decoreren. Met bv een beschildering oid.

De vragen die ik heb zijn eigenlijk de volgende;
1. Kan ik op de 1 of andere wijze a en b combineren in een wand. Waarbij ik een vorozetwand creeër van 20cm diep?
2. Zijn mijn hersenspinsels überhaupt in de juiste richting
3. Is er veel verschil in de inzet van dergelijk system naarmate de ruimte groter word? Ik lees veel over absorptie/akoustiek voor huiskamers e.d.
4. Zal een dik velours me iets helpen in laagfrequent absorptie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2009 8:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat ik spuit elf ben en er niks van weet, maar doe jezelf een plezier en laat iemand die er verstand van heeft naar deze zaal kijken.

Zelfs als architecten/bouwkundigen advies krijgen over dit soort zaken, zijn ze meestal te stom & eigenwijs om er iets mee te doen.

Ik ken een hele zooi kerken die zijn verbouwd voor een hoop geld en die daarna esthetisch prachtig zijn, en verder totaal onbruikbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2009 8:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben me bewust dat voor dergelijk projecten, trial on error wellicht niet de beste keus is. Toch richt ik me tot dit forum, om iets meer inzicht te krijgen in materie. We hoeven geen hi-end luisterruimte te creeren, maar hopen met enige eenvoudige middelen ons doel te bereiken.
Advies inwinnen kan altijd nog, maar ik ben allereerst erg benieuwd welke antwoorden mijn vragen oproepen, om mezelf er van te vergewissen dat ik de materie begrijp.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2009 8:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet hier serieus aan rekenen qua absorptie.
En ook je speakersysteem moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Een huiskamer is akoestisch gezien een kleine ruimte waar modale akoestiek etc dominant zijn, iets heel anders dan een grote ruimte met een statistisch galmveld.

Ik zou echt iemand laten komen die van wanten weet. Als je een kaakontsteking hebt ga je ook naar de tandarts in plaats van dat je met de dremel aan de gang gaat.

Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Wo Sep 02, 2009 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben woonachtig in Ede. Zitten er kenners in de buurt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 2:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat gaat er gebeuren in die kerk?
Een hoop van die kerken willen dat het gebouw ook wordt gebruikt voor muziekuitvoeringen, exposities etc.

Als je alleen een probleem met spraakverstaanbaarheid hebt, kan een fatsoenlijk geluidssyteem soms ook soelaas bieden.

Maar er zal eerst moeten worden gekeken hoe de situatie nu is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 3:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de kerk wordt voornamelijk spraak en bands uitversterkt. Geen klassiek, geen exposities oid. Het gebouw is meer een betonnen bak met een dak erop.

We gaan een compact line array hangen, welke op maat is geoffreert voor deze zaal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 4:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een compacte, in zo'n zaal...

Wat voor een is het?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Do Sep 03, 2009 4:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een drietal G50 van Lange Loudspeakers http://www.langeloudspeakers.com/products/?pid=19, drie vanwege het feit dat we in een halve circel zitten, met drie zitpartijen rondom een podium
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2009 11:57 am    Onderwerp: Akoestiek vraag ( akoestiek topic) Reageer met quote

Hallo Sito, de wereld is klein, ik heb je ook van advies voorzien op een ander forum.

Ik kan me aansluiten bij de rest van de reacties.

maak niet van de akoestiek jouw probleem.

aangezien je toch het meeste in eigen hand wilt houden, ga maar meten in de bestaande situatie, bijvoorbeeeld met demo programma van DIRAC.
o.a. te vinden bij bruel/Kjaer en acoustics engineering. Ik gebruik dit programma ook in trainingen en het werkt relatief eenvoudig.

Meet de RT60 in de 2Khz band en gebruik dit resultaat om te bepalen hoeveel absorptie in de zaal nodig is. gegevens met aanbevolen RT60 afhankelijk van het zaal volume zijn op internet wel te vinden.

Gebruik materialen, waarbij je ook b.v. brandveiligheid en vocht huishouding in de gaten houd.

je bent aan het eind van dit traject zeker (ervarings)deskundige


groet jurjen van der velde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2009 12:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor deze nuttige aanvulling! Enige idee wat de full version kost? Ik zie de RT60 meetmethode niet direct terug. Ik vind wel "absorption" terug. Moet ik deze gebruiken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2009 12:57 pm    Onderwerp: Kerk Reageer met quote

het programma is z'n geld waard, maar je kunt dat beter in de akoestiek maatregelen stoppen Smile


doe een meting met je bestaande speaker in het midden van de ruimte, gebruik een meter met een AC uitgang, b.v. van radio shack, conrad, of voltcraft, is allemaal hetzelfde type. zet de speaker en microfoon 10 meter uit elkaar.


Gebruik de lijn-in en uitgang van je geluidskaart, doe de meting met internal MLS, pink/blue filter, en lees onder parameters-> reverberation de getallen T10, T20 af. je kunt ook de verstaanbaarheid STI in de 2 khz band meten, deze zal slecht zijn.

Laat maar weten wat de resultaten zijn. succes. Jurjen van der Velde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sito



Sinds: 2-9-2009
Berichten: 11
Woonplaats: Ede

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2009 1:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat dien ik met die ac meter te doen? uitgangniveau meten van de luidspreker? wat dient deze te zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2009 2:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

sito schreef:
Wat dien ik met die ac meter te doen? uitgangniveau meten van de luidspreker?
Die AC-meter is (zoals ik het begrijp) een microfoon met AC uitgang.
sito schreef:
wat dient deze te zijn?
Zou niet van belang moeten zijn. Mits voldoende hoog kan een relevant niveauverval worden gemeten...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Wo Sep 30, 2009 2:36 pm    Onderwerp: Meten met DIRAC Reageer met quote

Sorry was een beetje kort door de bocht,

Als je het programma hebt gevonden, kijk dan in de help file voor de basis metingen.

Het programma gebruikt voor de meting je standaard geluidskaart, je kunt ook een USB geluidskaart nemen, de lijn utgang gaat naar je versterker en luidspreker, de geluidmeter met AC uitgang sluit je op de line-in aan.

Zorg dat er in de ruimte niet getimmerd wordt, doe de deuren dicht en meten maar...

Idea
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.