Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Prima bovenburen maar... oud huis

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
thefunkybassist
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 2:55 pm    Onderwerp: Prima bovenburen maar... oud huis Reageer met quote

Ik ben sinds een maand of 1½ verhuisd naar een oud pand (begin 20e eeuw ongeveer met parterre enzo). Superlocatie, gezellige huisgenoten, prima. Maar... het is vrij gehorig en aangezien ik huurder ben heb ik weinig invloed op isolatie van muren/plafonds. Ik ben weinig gewend in dat opzicht, aangezien ik ben opgegroeid in vrijstaande huizen in redelijk rustige buurten. Dus het is nog even wennen.

Waar ik me niet overheen kan zetten is dat mijn bovenbuurvrouw vaak thuis is (misschien 1 of 2 avonden per week weg maar meer niet) en dan ook uren lang rondloopt. Het zijn dunne plafonds dus het kraakt aan alle kanten en bij het lopen hoor ik veel laagfrequent geluid. De ene keer is het minder erg dan de andere keer, soms lijkt het echt stampen. Op een gegeven moment word ik het helemaal zat als ze weer voor de zoveelste keer aan het rondbanjeren is op een avond/dag.

Het maakt het eigenlijk lastiger dat ze verder vrijwel geen geluidsoverlast veroorzaakt, het is best stil afgezien van het contactgeluid. Dus haar erop aanspreken doe ik niet snel.

Mijn vraag is nu, wat is "normaal"? Aangezien iemand vaak thuis is en vaak rondloopt kan ik me er dus behoorlijk aan ergeren. Dus ik moet het wel bespreekbaar gaan maken, iets in de trant van:

"Hoi, ik ben je benedenbuur, ik woon hier nog niet zo lang. Zou het misschien mogelijk zijn om bij het lopen iets meer rekening te houden met de dunne vloeren? Het is een gehorig huis en het dreunt best wel door. Dat vind ik eventjes geen probleem maar na een tijdje wordt het best indringend." .... etc
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Dec 13, 2009 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Deze frustratie is bekend en naar mijn mening mag je haar best wijzen op je hinder, zelfs wanneer je terecht opmerkt dat je haar niet te zeer wil beperken in haar doen en laten omdat ze niet 'bewust' hinder veroorzaakt.

Je concrete vraag: "Wat is normaal?" is feitelijk niet te beantwoorden. Zowel jij als je bovenbuur zijn niet geholpen met een getalswaarde (die overigens ook op deze wijze niet beschikbaar is). Voor nieuwe(re) gebouwen zijn er eisen t.a.v. de contactgeluidsisolatie binnen het bouwbesluit.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.