Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

verschil tussen 46 en 43 dB

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gerda
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2009 8:37 pm    Onderwerp: verschil tussen 46 en 43 dB Reageer met quote

wie kan mij uitleggen wat nu het waarneembare verschil is tussen 46 en 43 dB
het gaat om een koelkast die ik nu heb, deze produceert 46 dB wat ik een enorme herrie vind, en nu zou ik hem kunnen ruilen voor 1 die geluidsnivo van 43 dB heeft, maar mijn vraag is, levert dit echt een verschil op=
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jul 07, 2009 12:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je 46 dB enorme herrie vindt, zul je 43 dB waarschijnlijk niet veel beter vinden. 3 dB is niet een erg groot verschil voor de meeste mensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jul 07, 2009 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Als je 46 dB enorme herrie vindt, zul je 43 dB waarschijnlijk niet veel beter vinden. 3 dB is niet een erg groot verschil voor de meeste mensen.


Toch geloof ik dat het verschil tussen een Amerikaanse en een 'conventionele' koelkast in die orde ligt. Je hoort echter veel klachten van het geluid van een Amerikaanse koelkast ten opzichte van een 'conventionele'. De aard van het geluid zal dus waarschijnlijk een rol spelen. Wellicht is het (tonale) compressorgeluid of het geluid van een ventilator meer herkenbaar dus hinderlijker. Als kritische koper zou je dus eigenlijk beide apparaten in eenzelfde ruimte naast elkaar in bedrijf kunnen horen...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
gerda
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jul 09, 2009 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

het gaat inderdaad om een amerikaanse koelkast die 80 % van de tijd geluid produceert, volgens de boekjes zou dit 46 dB zijn, dit is het geluid van de ventilator wat storend is
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jul 10, 2009 12:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gerda schreef:
het gaat inderdaad om een amerikaanse koelkast die 80 % van de tijd geluid produceert, volgens de boekjes zou dit 46 dB zijn, dit is het geluid van de ventilator wat storend is


Het feit dat een Amerikaanse koelkast het geluid ook vaker (of vrijwel continu) maakt t.o.v. een normale koelkast bepaalt ook voor een deel de hinder, los van het niveau.

Is hier iemand die weet of de condities van de geluidsopgave van koelkasten (internationaal) is vastgelegd?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jul 11, 2009 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Weet ik niet, maar je zou dus eigenlijk een spectrum moeten meten (is tegenwoordig een eitje) en eventueel een inbedrijfstijdcorrectie en een correctie voor tonaal- of ander geluid moeten toepassen.
En de plaatsing van zo'n ding in de ruimte kan uiteraard ook belangrijk zijn.
Het is allemaal weer eens niet zo heel eenvoudig. Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.