Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid via gordingen- hoe isoleren?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Mei 15, 2009 11:50 pm    Onderwerp: Geluid via gordingen- hoe isoleren? Reageer met quote

Hallo,

Ik woon in een vooroorlogs huis waar na renovatie tussenmuren geplaatst zijn op de zolder etages, waardoor maisonettes gecreerd zijn.Vroeger waren deze zolderruimtes waarschijnlijk één doorlopende zolder.
Nu lopen de gordingen (de balken in de lengeterichting van het dak) dus van mijn ruimte door naar de ruimte van de buurman, en weer door naar zijn buurman.

Deze balken lijken wel te functioneren als kleine luidsprekertjes: als je je oor in de buurt van de balk houdt hoor je bijna letterlijk wat er bij de buurman gezegd wordt.Hou je je oor tégen de balk aan dan hoor je ook daadwerkelijk letterlijk alles wat bij de buurman gezegd wordt.

Is er een manier om dit "luidsprekertjes" effect tegen te gaan?Ik zit te denken aan het inpakken van de balk met een of ander geluidabsorberend materiaal en het dan af te timmeren, met een houten U profiel er om heen geschoven.

Heeft iemand een idee welk materiaal ik zou kunnen proberen?

bedankt!
Kees
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2009 8:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor beschot zit er op de gordingen? Het lijkt me dat dat namelijk nóg makkelijker geluid afstraalt dan de balken (puur o.b.v. oppervlak en massa). Ontkoppelen tussen de woningen zou het mooist zijn, maar ik ben bang dat enkel het aftimmeren van de gordingen niet veel effect geeft (tenzij je het beschot naast thermisch óók akoestisch goed hebt geïsoleerd en de gordingen inderdaad maatgevend zijn)...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2009 7:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi, bedankt voor je antwoord!
Het is niet makkelijk te zien omdat het dak helemaal afgewerkt is ,maar als ik buiten een dakpannetje oplicht zie ik de bekende roofmate op underlayment cnstructie.
Binnen is het afgetimmerd met gipsplaat.
I geloof echt dat de gordingen matgevend zijn- tussenmuur en beschot heb ik van binnenuit nog met een isofix voorzetwandje afgetimmerd....
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2009 1:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Hoi, bedankt voor je antwoord!
Het is niet makkelijk te zien omdat het dak helemaal afgewerkt is ,maar als ik buiten een dakpannetje oplicht zie ik de bekende roofmate op underlayment cnstructie.
Binnen is het afgetimmerd met gipsplaat.
I geloof echt dat de gordingen matgevend zijn- tussenmuur en beschot heb ik van binnenuit nog met een isofix voorzetwandje afgetimmerd....


In dat geval zou je de gordingen op gelijkaardige (iso-fix-aardige) wijze kunnen omtimmeren... Wellicht had je in een eerder stadium beter kunnen kiezen om de gordingen achter het aangebrachte (iso-fix?) dakbeschot 'weg te timmeren', maar ja, achteraf is het natuurlijk makkelijk praten! Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.