Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

artikel 110a van de Wet geluidhinder
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Martine
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 08, 2009 10:30 am    Onderwerp: artikel 110a van de Wet geluidhinder Reageer met quote

Wie weet met hoeveel dB(A) boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB(A), mag het college van een gemeente een hogere waarde vaststellen voor te realiseren appartementen?

Bij voorbaat dank.
Naar boven
Koen



Sinds: 6-4-2009
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 3:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Art. 83 lid 2 Wink

Bij toepassing van het eerste lid met betrekking tot in stedelijk gebied nog te bouwen woningen die nog niet zijn geprojecteerd, kan voor de aanwezige of te verwachten geluidsbelasting vanwege een aanwezige weg een hogere dan de in dat lid genoemde waarde worden vastgesteld, met dien verstande dat deze waarde 63 dB niet te boven mag gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
EdjeHopeloos



Sinds: 12-5-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 2:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geldt dit voor metingen in het appartement of hoe wordt er dan gemeten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2009 10:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

EdjeHopeloos schreef:
Geldt dit voor metingen in het appartement of hoe wordt er dan gemeten?


Meting is op de gevel, binnenniveau mag niet meer dan 33dB zijn.
Naar boven
EdjeHopeloos



Sinds: 12-5-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2009 10:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Gast, dank je voor het antwoord. Maar 33dB binnen is nog steeds een hoop.... Een constante bassdreun van dat decibellage is echt niet fijn. Hoe zit dat dan als het wettelijk wel mag? Dan kunnen ze je na een paar weekenden gewoon bij elkaar vegen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2009 1:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

EdjeHopeloos schreef:
Hallo Gast, dank je voor het antwoord. Maar 33dB binnen is nog steeds een hoop.... Een constante bassdreun van dat decibellage is echt niet fijn. Hoe zit dat dan als het wettelijk wel mag? Dan kunnen ze je na een paar weekenden gewoon bij elkaar vegen..


Als je het hebt over een bassdreun vraag ik mij af waar die dan vandaan komt? Of je moet boven een fitness/cafe of iets dergelijks wonen. 33 dB is een binnenniveau wat als acceptabel wordt gezien, dat valt ook binnen te meten. Indien niet aan dit binnenniveau voldaan kan worden moet er geisoleerd worden. Een bassdreun is gewoon irritant voor iedereen.. dus wat bedoel je er dan precies mee?
Naar boven
EdjeHopeloos



Sinds: 12-5-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2009 1:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, wij wonen boven een grand café/ bar dancing. Geldt dan nog steeds 33dB?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 11:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

EdjeHopeloos schreef:
Hallo, wij wonen boven een grand café/ bar dancing. Geldt dan nog steeds 33dB?


Ook dan geldt het binnenniveau van 33 dB, alleen een bass geluid is gewoon laag en irritant om te horen.. Dat kan een consequentie zijn van boven een cafe wonen.
Naar boven
EdjeHopeloos



Sinds: 12-5-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 2:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hahaha, Gast, je reactie is op aannames gebaseerd. Maar geen stress, je hoort bij de vele anderen die ervan uit gaan dat wij ervoor gekozen hebben om boven een café te gaan wonen die voor overlast zorgt. Dus als in Amsterdam een vliegtuig neerstort is dat je eigen schuld omdat je in de buurt van Schiphol woont.... Wink

Nee, de 3 woningen zijn beloofd dat wij door de nieuwe isolatietechnieken etc. nooit en te nimmer last zouden krijgen van geluid, MITS, de eigenaar van het café zich aan de door het bouwbedrijf opgelegde geluidsniveau houdt. Dat is de oorzaak, niet het wonen boven een café.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 9:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat een gevelbelasting van 40 dB(A) wordt aangehouden na elf uur 's avonds. Dat houdt in dat binnen maar 25 dB(A) overblijft. En omdat we het hier over muziekgeluid hebben, wordt een sttrafcorrectie van 10 dB (of dB(A)) gehanteerd, wat in een binnenniveau van 15 dB(A) resulteert.
Wie heeft nu de wet weer verandert zonder mij iets te vragen?
Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
EdjeHopeloos



Sinds: 12-5-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 9:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Ik dacht dat een gevelbelasting van 40 dB(A) wordt aangehouden na elf uur 's avonds. Dat houdt in dat binnen maar 25 dB(A) overblijft. En omdat we het hier over muziekgeluid hebben, wordt een sttrafcorrectie van 10 dB (of dB(A)) gehanteerd, wat in een binnenniveau van 15 dB(A) resulteert.
Wie heeft nu de wet weer verandert zonder mij iets te vragen?
Confused


Beste Bert, eindelijk een geruststellend bericht.
Waar kan ik deze gegevens ergens downloaden of bekijken? Dit zou echt ons helpen. Er is bij ons binnen al een keer 33dB gemeten en dat is echt niet fijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2009 11:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Ik dacht dat een gevelbelasting van 40 dB(A) wordt aangehouden na elf uur 's avonds. Dat houdt in dat binnen maar 25 dB(A) overblijft. En omdat we het hier over muziekgeluid hebben, wordt een sttrafcorrectie van 10 dB (of dB(A)) gehanteerd, wat in een binnenniveau van 15 dB(A) resulteert.
Wie heeft nu de wet weer verandert zonder mij iets te vragen?
Confused


Als je dan zo slim antwoordt moet je er wel bij vermelden dat die 'strafmaat' er al is in verwerkt. Voor 23.00 betekent dit een feitelijk toegestaan muziekniveau van 35 dB. Bij dit niveau is muziek boven het achtergrondlawaai nauwelijks herkenbaar. 's Nachts betekent dit dan een niveau van 25 dB, zie ook http://www.infomil.nl/contents/pages/144251/7551infobladactiviteitenbesluithoreca_jan08.pdf.

15 dB is amper geluid.

http://www.dcmr.nl/binaries/publicatie/2008/activiteitenbesluit-en-horecageluid.pdf kijk hier ook eens naar Edjehopeloos en google dan vindt je genoeg info.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2009 11:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nou zeg, voor iemand die niet eens durft te zeggen hoe hij heet ga je er aardig op.
Ik ben (God zij dank) helemaal geen expert op het gebied van wetgeving, maar volgens mij worden hier twee verschillende zaken door elkaar gehaald.
Muziekgeluid wordt toch anders beoordeeld dan wegverkeergeluid?
En als je 33 dB(A) meet in een woning bij muziekgeluid, wordt er toch 10 dB strafcorrectie toegepast?
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2009 1:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Nou zeg, voor iemand die niet eens durft te zeggen hoe hij heet ga je er aardig op.
Ik ben (God zij dank) helemaal geen expert op het gebied van wetgeving, maar volgens mij worden hier twee verschillende zaken door elkaar gehaald.
Muziekgeluid wordt toch anders beoordeeld dan wegverkeergeluid?
En als je 33 dB(A) meet in een woning bij muziekgeluid, wordt er toch 10 dB strafcorrectie toegepast?
Very Happy


Klopt ik zat ook verkeerd met die 33dB, dat is inderdaad wegverkeer. Mijn welgemeende excuses Embarassed

Muziekgeluid is inderdaad die 10 dB strafmaat, vandaar ook mijn antwoord met de linkjes Razz
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jun 10, 2009 7:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, ik ben de laatste die hier mag zeggen dat hij nooit onzin uitkraamt. Very Happy
Maar Edje Hopeloos, als ze 33 dB(A) in je woning meten met muziekgeluid is dat eigenlijk 43 dB(A). En volgens mij is echt 15 dB(A) toegestaan, dat mag je meten (voor zover dat mogelijk is).
Dus je moet eens bij je gemeente met de vuist op tafel slaan, denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.