Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

vrijdragend plafond maken, ik heb een paar vragen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DieWijkbewoner



Sinds: 30-4-2009
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2009 8:58 pm    Onderwerp: vrijdragend plafond maken, ik heb een paar vragen Reageer met quote

Hallo beste allemaal,

ik heb totaal geen verstand van verbouwen of geluidsisolatie, dus ik kan helaas niets toevoegen aan het forum. Maar misschien kan iemand anders nog profijt hebben van dit onderwerp, en anders ik wel Smile

Ik woon in een flat, en de betonnen vloeren hier zijn niet zo goed ontworpen. Ik heb last van loopgeluiden (uiteraard van de bovenburen), mijn plafond gaat trillen en de lage geluiden die dan gemaakt worden blijven nog even natrillen. Heet dat een stijve vloer?

Van wat ik gelezen heb zou een vrijdragend plafond een oplossing kunnen bieden. Ik las dat ook in een brochure van de Nederlands Stichting Geluidshinder.

Om te testen wil ik eert een klein kamertje van 2 x 3 meter voorzien van een vrijdragend plafond.

Het bouwplan zou als volgt zijn.

1. balken aan de 2 lange muren, daaraan balkschoenen bevestigen. Spouw van 10 cm zou zo ontstaan.
2. in die balkschoenen zgn. plafondhangers monteren.
3. haaks op die hangers latten van 20 x 50 mm schroeven, daarop steenwol of glaswol leggen. 40 cm hart op hart.
4. haaks op die latten komen weer andere latten 20 x 50, 30 cm hart op hart.
5. daarop gipsplaten schroeven, de randen zouden precies op de laagste latten uitkomen als het goed is Smile

En dan nu mijn vragen:

1. is dit de beste manier om een vrijdragend plafond te maken?

2. er stond bij de plafondhangers dat ze "0 cm hart op hart" moesten worden gemonteerd, is dat een speciale betekenis van hart op hart of is er een cijfertje voor de "0" weggevallen, wat zou de ideale onderlinge afstand zijn van de plafondhangers?

3. diezelfde hangers zouden 38 x120 mm moeten zijn, is dat noodzakelijk? die balken zijn heel duur, ik zit al bijna aan de 100 euro voor alleen plafondhangers met die afmetingen, als ze 30cm hart op hart moeten.

4. de spouw zou minstens 10 cm moeten zijn. is dat de ruimte tussen het regelwerk en het plafond, of tussen de steen/glaswol deken?

5. hoe dik zou die deken moeten zijn? de dunste die ik gezien heb is 8 cm, dat hou je maar 2 cm ruimte over in een spouw van 10 cm terwijl ze zeggen dat de spouw minstens 10 cm moet zijn omdat er anders teveel gaat resoneren.


Sorry voor alle vragen Smile

Groeten,

Die Wijkbewoner.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.