Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

zwakte punt massieve bakstenen gevel -

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jo O.
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2015 9:55 am    Onderwerp: zwakte punt massieve bakstenen gevel - Reageer met quote

wij hebben een woning gekocht aan een drukke verbindingsweg.
We hebben wel wat last van het geluid.
Onze woning is van 1938 en heeft geen spouwmuur maar een enkele muur van massief metselwerk.
hier en daar zijn er wat scheuren in het metselwerk.
Het raam en de deur zijn van hout.
De aansluiting van het raam is niet heel goed.
Er is een brievenbus door de gevel en dus een groot geluidslek.

Als oplossing steken we 's nachte een doek in de brievenbus en hangen we een zwaar gordijn voor deur+ brievenbus. Hierdoor was het geluidsniveau aanvaardbaar.

vorige week zijn we gestart met de (estetische renovatie) van onze gevel. Ik had al 1 en ander opgezocht ivm akoestische isolatie en had geconcludeerd dat het zwakke punt het venster, deur en brievenbus waren.

De werken zijn nu gestart en we hebben veel meer last van het geluid dan voordien.
De aannemer heeft houten latten bevestigd op de gevel en er PU plaaten tussen geklemd. (PU platen hebben geen accoustische isolatiewaarde maar dat was ook niet noodzakelijk => estetische verbouwing)

Bij het bevestigen van de latten werden er gaten geboord in het metselwerk de latten dmv pluggen bevestigd.
hierbij zijn soms stukjes van de baksteen kapot gegaan.

Ik merk nu dat de brievenbus niet meer de zwakste schakel is.
als ik een doek in de brievenbus steek merk ik geen vermindering van het geluid meer.

Ik vermoed dat het zakte punt nog steeds het raam en de deur zijn en dat de geluidtoename te wijten is aan eventuele geluidslekken die ontstaan zijn bij de aansluiting venter/gevel en deur/gevel.

Wat is jullie mening?

Hoe kunnen we dit probleem het beste aanpakken?

Alle advies is welkom
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 29, 2015 4:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine scheuren en gaatjes zouden vooral hoogfrequenter geluid moeten doorlaten indien ze 'door-en-door' zijn. U zou de gevel kunnen bepleisteren / stucen aan buiten of binnenzijde.

Wat voor facing komt er op het lattenwerk? Kan een en ander niet tot vochtproblemen leiden?

Hoe dan ook zou ik eerst de kozijnaansluitingen naar het metselwerk en de kierdichting van de draaiende kozijndelen verbeteren. Hiervoor niet enkel PUR-schuim of iets dergelijk gebruiken. Kit (er zijn professionele kitbedrijven) werkt beter.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jo O.
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Nov 01, 2015 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor uw antwoord.

de gaten zijn niet door de volledige muur uiteraard.
Die muur is massief en zo een 30 cm dik.

We hebben een architect laten komen.
de PU platen sluiten niet nauw aan bij de gevel. Daardoor missen ze hun warmteisolerend doel. Ook het feit dat er soms 2 cm tussen PU plaat en gevel is zou kunnen bij dragen tot de geluidshinder.
Misschien wordt hier een klankkast gemaakt.

Wat hebben we besloten:
PU platen worden verwijderd
ruimte tussen vertikale latten en muur worden opgespoten met schuim.
De PU platen worden vervangen door houtwol platen. Deze zijn wat flexibeler en kunnen beter aansluiten bij de onregelmatige gevel.

Hierop wordt een waterdicht maar dampdoorlatend scherm bevestigd.
daarna een pannenlat van 3 cm
hierop worden de bamboelatten bevestigd.

Hopelijk hebben we op deze manier terug het akoestische niveau van voor de aanvang van de werken.

indien later zou blijken dat de hinder nog te groot zou zijn:
Venster en en dakraam vervangen

Last resort:
accoustische isolerende valse wande volgens het massa-veer-massa principe.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.