Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast in de winkel, van een sportschool boven ons

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
scooby



Sinds: 31-1-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Za Jan 31, 2009 12:23 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast in de winkel, van een sportschool boven ons Reageer met quote

Bij deze leg ik graag mijn probleem voor.

Onlangs is er boven onze winkel een sportschool geopend. Vanaf de opening zorgt deze voor geluidsoverlast. Tot zover dat er 'klanten' zijn weggelopen terwijl wij een offerte aan het maken waren. De balie staat zo nu en dan te trillen.

Al meerdere malen heb ik gesproken met de manager om het volume omlaag te krijgen, steeds gebeurde dit. Tot de volgende les, dan ging het volume weer omhoog.

Ik heb meerdere malen aangeboden samen naar een oplossing te kijken of een professional erbij te halen voor oplossingen, zoals spikes of de basboxen op te hangen. (deze staan nu op een podium, welke dus als klankkast werkt.)

Helaas word de medewerking alleen maar minder, en de overlast alleen maar meer.

Wat zijn hiervoor de mogelijkheden om ze te dwingen dat geluid minder hard te zetten? Ik had het liever samen met ze opgelost, de komende 10 jaar zullen we immers buren zijn en zodoende lijkt het mij beter om alles in overleg en samenspraak te doen. Helaas lukt dat niet, dus zal ik zelf voor een oplossing voor mijn probleem moeten zorgen.

Bij voorbaat dank voor elke hulp en/of adviezen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jan 31, 2009 7:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het pand is gehuurd neem ik aan?

Betrek de verhuurder in het probleem en laat deze de zaken regelen!

Succes!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
scooby



Sinds: 31-1-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Za Jan 31, 2009 7:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Het pand is gehuurd neem ik aan?

Betrek de verhuurder in het probleem en laat deze de zaken regelen!

Succes!

Pand is deels verhuurd.

Wij hebben ons blok gekocht, later bleek men de rest niet te kunnen verkopen dus heeft RODAMCO het opgekocht, die verhuurd nu de overige delen van het pand.

Is een verhuurder hier op enige manier toe te dwingen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jan 31, 2009 8:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou de verhuurder (eigenaar van het pand van de sportschool, zoals ik begrijp) er zeker op aanspreken. Zij kunnen er hun huurder op aanspreken.

Verder kun je altijd hinder bij de gemeente melden. Wellicht is een sportschool niet eens een toegestane 'bestemming' voor het pand...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
scooby



Sinds: 31-1-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Za Jan 31, 2009 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Ik zou de verhuurder (eigenaar van het pand van de sportschool, zoals ik begrijp) er zeker op aanspreken. Zij kunnen er hun huurder op aanspreken.

Verder kun je altijd hinder bij de gemeente melden. Wellicht is een sportschool niet eens een toegestane 'bestemming' voor het pand...

Hmm..

Ik zal maandag eens informeren bij de gemeente wat inderdaad de normen zijn.

Heb vanmiddag nog een gesprek met ze gehad, wat totaal niet plezierig ging. Uiteindelijk heb ik ze wel kunnen bewegen om de speakers van het podium af te halen en op de vloer te zetten, zodat die extra klankkast weg is. Daarnaast heeft men er nu schuimlagen onder gedaan, en wederom het volume terug gedraaid, daarna heb ik er ook geen last meer van gehad.

Maar ik ben wel bang, dat het maar van korte duur is, voor de heren en dames instructeurs weer aan de volumeknoppen gaan zitten.

Wat ik heb begrepen mag er max 35 Db(A) te horen zijn in mijn winkel, dus ietsje harder als fluisteren? En bij hen in het pand max 85 Db(A), is dit correct of ligt dit anders? Ik ga ook maandag navragen betreffende de vergunningen die ze wel of niet hebben voor het geluid, en wat inderdaad de bestemming is. Het betreft een winkelcentrum, ik weet niet hoe vrij de gemeente hiermee is. Ze hebben in ieder geval wel de vergunning gekregen om boven ons die sportschool te beginnen.

(Ook toen hebben we overigens direct een aangetekende brief laten versturen dat schade door geluidsoverlast verhaald zal worden.)Momenteel lopen er bij klanten weg door de geluidsoverlast, hoe kan ik zoiets dan bewijzen, dat ik daardoor financiële schade ondervind?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Feb 02, 2009 9:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de bestemming winkel geldt geen wettelijk bescherming vanwege geluid. Alleen in een woning kan aanspraak gemaakt worden op wettelijke bescherming vanwege geluid, en dan alleen als de veroorzaker een 'bedrijf' is.

Als de veroorzaker niet mee wil werken is de verhuurder aanspreken mijns inziens beste volgende stap: hij moet er voor zorgen dat u de winkel kunt gebruiken voor het beoogde doel. Het is zijn belang dat het pand goed 'in de markt' ligt en dus dat de huurders elkaar respecteren.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
scooby2
Gast





BerichtGeplaatst: Di Feb 03, 2009 3:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Voor de bestemming winkel geldt geen wettelijk bescherming vanwege geluid. Alleen in een woning kan aanspraak gemaakt worden op wettelijke bescherming vanwege geluid, en dan alleen als de veroorzaker een 'bedrijf' is.

Als de veroorzaker niet mee wil werken is de verhuurder aanspreken mijns inziens beste volgende stap: hij moet er voor zorgen dat u de winkel kunt gebruiken voor het beoogde doel. Het is zijn belang dat het pand goed 'in de markt' ligt en dus dat de huurders elkaar respecteren.

Het is toch niet zo dat men dan onbeperkt geluidshinder/overlast mag veroorzaken?

Ook in het pand zelf, bijvoorbeeld tijdens de les, mag de muziek toch ook niet onbeperkt zijn qua volume, om het gehoor van de instructeurs te beschermen dacht ik?

Momenteel is het even opgelost. De muziek is zachter gezet, en er zijn schuimplaten onder de speakers gezet. Ik vraag me alleen af voor hoe lang, een aantal mensen blijft maar aan de knoppen draaien waarna dus wederom overlast word veroorzaakt. Ik ben dus wel verdere voorbereidingen aan het treffen, onder andere met de ambtenaar voor milieubeheer voor dit winkelcentrum, als dat ik contact heb opgenomen met de verhuurder. Dat word echter nog een moeizaam kastje-muur verhaal ben ik bang.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 03, 2009 3:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

scooby2 schreef:
Ook in het pand zelf, bijvoorbeeld tijdens de les, mag de muziek toch ook niet onbeperkt zijn qua volume, om het gehoor van de instructeurs te beschermen dacht ik?

In het kader van de ARBO-wetgeving mag de geluidsbelasting op basis van een 8-uurs werkdag inderdaad niet hoger zijn dan 85 dB(A) (eigenlijk 80 dB(A), maar boven 85 dB(A) zijn gehoorbescherming en een plan van aanpak om het geluid te verminderen verplicht). Ik zie alleen niet op welke wijze deze regel je kan helpen, helaas. Ik vermoed dat 'klikken' bij de Arbeidsinspectie geen resultaat zal hebben...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
scooby2
Gast





BerichtGeplaatst: Di Feb 03, 2009 5:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
scooby2 schreef:
Ook in het pand zelf, bijvoorbeeld tijdens de les, mag de muziek toch ook niet onbeperkt zijn qua volume, om het gehoor van de instructeurs te beschermen dacht ik?

In het kader van de ARBO-wetgeving mag de geluidsbelasting op basis van een 8-uurs werkdag inderdaad niet hoger zijn dan 85 dB(A) (eigenlijk 80 dB(A), maar boven 85 dB(A) zijn gehoorbescherming en een plan van aanpak om het geluid te verminderen verplicht). Ik zie alleen niet op welke wijze deze regel je kan helpen, helaas. Ik vermoed dat 'klikken' bij de Arbeidsinspectie geen resultaat zal hebben...


Eerder als 'stok om mee te slaan' in besprekingen. Met alleen al 4 subs van ca 50x50x80, in 'n ruimte van +/-35 m2, kom je heel snel te hoog.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 03, 2009 5:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, de blootstellingsduur speelt voor de dagbelasting ook een rol hè! Weinig instructeurs zullen 8 uur per dag lessen verzorgen, denk ik...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
scooby



Sinds: 31-1-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2009 11:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels ben ik helaas nog niet veel verder gekomen..

Men komt namelijk gemaakte afspraken totaal niet na en speelt nu zelf een slachtoffer rol.

Volgens hen is het zo dat zolang ze bij mij onder de 50db gemiddeld zitten, ze gewoon door mogen gaan met deze geluidsproductie. (ondanks een onderlinge afspraak dat ze onder de 35dB zouden blijven)

Klopt dit?

Maandag ga ik in gesprek met juridische partners, in deze tijden kan ik het simpelweg niet lijden dat klanten weglopen vanwege de herrie, maar ik wil graag zelf ook beslagen ten ijs komen wat nu wel en niet correct is om zo snel mogelijk tot een werkbare oplossing te komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2009 1:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In een sportschool waar aan een redelijke groep sporters spinning en aerobic lessen worden gegeven kun je uitgaan van een geluidsniveau van 90-100 dB(A). (Gisteren nog gemeten bij een les cinema spinning). En in het geluid zit meestal veel laag.
Dus ik denk dat je het kunt schudden: geluidsisolatie is in jouw geval hoogstwaarschijnlijk geen haalbare kaart, hoeveel experts je er ook bijhaalt.
En voor die school is een geluidsniveau van 70-80 dB(A) normaal gesproken ook geen optie. Een sportschool zou denk ik moeten worden gezien als een soort discotheek. Eigenlijk had de vergunningverlener geen vergunning moeten geven die deze situatie mogelijk maakt. Maar ja, vergunningverleners.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
scooby



Sinds: 31-1-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2009 1:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
In een sportschool waar aan een redelijke groep sporters spinning en aerobic lessen worden gegeven kun je uitgaan van een geluidsniveau van 90-100 dB(A). (Gisteren nog gemeten bij een les cinema spinning). En in het geluid zit meestal veel laag.
Dus ik denk dat je het kunt schudden: geluidsisolatie is in jouw geval hoogstwaarschijnlijk geen haalbare kaart, hoeveel experts je er ook bijhaalt.
En voor die school is een geluidsniveau van 70-80 dB(A) normaal gesproken ook geen optie. Een sportschool zou denk ik moeten worden gezien als een soort discotheek. Eigenlijk had de vergunningverlener geen vergunning moeten geven die deze situatie mogelijk maakt. Maar ja, vergunningverleners.....

Er is ook nooit een vergunning verleend voor deze geluidsproductie. Daarnaast is dit een winkelcentrum, wellicht zijn daar andere eisen voor te stellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2009 6:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sportschool boven winkelcentrum:

De sportschool is niet vergunningplichtig, een melding in het kader van het activiteitenbesluit volstaat.

In het kader van dit besluit kan het bevoegd gezag (in dit geval de gemeente) een akoestisch onderzoek verlangen als aannemelijke dat in de inrichting (de sportschool) het niveau van 80 dB(A) wordt overschreden. Dan volgt alleen welke eis zijn mogen stellen: in beginsel alleen een eis aan het geluidsniveau bij of in een woning. Dus: zijn er ook woningen in de buurt? Dan moet de gemeente in aktie komen.

De gemeente kan maatwerk voorschriften maken, maar of dat gemeente ook de mogelijkheid geeft om een eis te stellen aan het geluidniveau in de onderliggende winkel dat betwijfel ik. Het activiteitenbesluit sluit het niet uit, maar alle tekst is gericht op bescherming van woningen (meer algemeen: gevoelige bestemmingen).

Wat zegt het bestemmingsplan over het winkelcentrum? Is de omschreven bestemming misschien strak afgebakend dat sport er niet onder valt? Dan kan de gemeente ze dwingen te verhuizen (ze zullen dan wel zelf wel een alternatief moeten aanbieden denk ik, want ze hebben in dat geval te laat gehandeld).

Blijft dat de verhuurder ook een prestatie te leveren heeft: als het in de praktijk niet mogelijk is het pand voor het beoogde doel te gebruiken zal de verhuurder toch in beweging moeten komen. Toch eens een jurist over raadplegen?
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
scooby



Sinds: 31-1-2009
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2009 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat 'woning' probleem kom ik ook steeds tegen.. Men heeft het in de wetten en besluiten alleen over geluidsgevoelige bestemmingen zoals ziekenhuizen, zorginstellingen, overheidsgebouwen etc. Of over industriegebied. Nergens is iets over andere activiteiten te vinden en bijvoorbeeld ook, waar valt een sportschool onder? Dienstverlener, zorginstelling, horeca? (er zit namelijk een fysio deel in de sportschool, alsmede 'n bar, dvd uitleen, etc!)

Het is gewoon een groot grijs gebied in de wet volgens mij, dus we gaan inderdaad maandag naar een advocaat voor meer adviezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.