Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Review: PHONIC PAA3 (deel 1)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 12:05 pm    Onderwerp: Review: PHONIC PAA3 (deel 1) Reageer met quote

Voor geluidsmetingen gebruik ik een B&K 2260 Observer met een geluidsanalyse module en een (uitgeklede) bouwakoestiek module voor het uitvoeren van nagalmtijdmetingen. Aangezien ik deze apparatuur niet dagelijks bij me heb vanwege collega’s en uit praktische overwegingen, keek ik al enige tijd uit naar een compactere meter, niet zozeer om uitgebreide metingen uit te voeren, maar meer om probleemsituaties met geluid aan en rondom machines inzichtelijker te maken voor (potentiële) opdrachtgevers. Vooral het belang van spectrale informatie om te komen tot een oplossing behoeft vaak enige illustratie. Goedkope (niet geclassificeerde) geluidsmeters hebben echter vaak geen A-filter, geen integrerende functies en al helemaal geen octaafbandfilter.

Toen ik enige tijd geleden een ruisbron nodig had om te kunnen aansluiten op een professionele geluidsinstallatie werd ik gewezen op de Phonic PAA3, een apparaat dat door audio-engineers wordt gebruikt om geluidsinstallaties in te regelen, vooral in zalen.



Het apparaat is heerlijk compact ((l x b x d) 145 x 85 x 40 mm), past in mijn tas, voelt solide aan en wordt compleet geleverd met een etuitje, een USB-kabel, adapter, 4 x AA-batterij (goed voor een uur of 6 meten) en een statiefaansluiting. De bediening werkt via duidelijke menu’s die behalve met de toetsen op de voorzijde ook met een scroll-wieltje aan de zijkant kunnen worden doorlopen. Helaas kan met dit wieltje niet worden ‘geklikt’. De microfoon kan worden uitgeklapt.

De PAA3 is niet geclassificeerd en kan niet integreren, maar kan door middel van de ingebouwde microfoon wel per tertsband het geluidsniveau meten en de resultaten netjes in een staafdiagram op het flinke LCD-scherm tonen. Verder kan gekozen worden voor een A of C-filter en kunnen de responstijd en de ‘level range’ (30 - 90 tot 70 - 130 dB) worden ingesteld. De gevoeligheid voor lagere niveaus lijkt beperkt. Voor niet al te zeer fluctuerende geluiden kan zo heel netjes een spectrum zichtbaar worden gemaakt en in het apparaat worden opgeslagen. Met het scroll-wieltje kunnen de tertsbanden worden doorlopen en wordt de gemeten waarde per tertsband weergegeven. De PAA3 kan met een USB-kabel aan een PC worden gekoppeld voor het transporteren van meetwaarden, maar óók voor het real-time bedienen van de meter. De meetwaarden worden daarbij ook real-time op het computerscherm getoond. In de meter zelf kunnen een tiental spectra worden opgeslagen en gemiddeld.



Het apparaatje bevat verder een signaalgenerator voor een 1 kHz toon of roze ruis (met een driepolige XLR uitgang), een voor audiofielen interessante functie om eenvoudig een equalizer in te stellen op basis van een meting van een testsignaal. De PAA3 kan bovendien een nagalmtijd meten vanaf een pulsniveau of een uitgeschakeld ruisniveau. Illustratief is dat meten van de nagalmtijd erg aardig, helaas kunnen de resultaten niet per octaafband of tertsband worden uitgesplitst en kan niet worden achterhaald over welke bandbreedte de nagalmtijd wordt bepaald. Eventueel kan met een aangepast signaal (bandgefilterde ruis) nauwkeuriger worden gemeten. Dit signaal moet dan echter van een CD, laptop of meer uitgebreide signaalgenerator worden betrokken.

Voor zo’n 400 EURO (inclusief BTW) vind ik het een interessant apparaat. Het lijkt me bovendien zeer interessant de gevoeligheid en nauwkeurigheid eens te testen met behulp van de B&K 2260. De resultaten hiervan zal ik in dat geval hier posten!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 2:45 pm    Onderwerp: Re: Review: PHONIC PAA3 (deel 1) Reageer met quote

Geluidforum schreef:
(...) De bediening werkt via duidelijke menu’s die behalve met de toetsen op de voorzijde ook met een scroll-wieltje aan de zijkant kunnen worden doorlopen. Helaas kan met dit wieltje niet worden ‘geklikt’. (...)

Ondertussen uitgevonden dat er wél met het scrolwieltje geklikt kan worden (naar binnen duwen), het scrollen, vooral door spectra, gaat echter niet heel soepel (slaat regelmatig één of meerdere keuzes over).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gevoeligheid vanaf 30 dB volgens de folder, dat is niet geweldig.
Zou je eens kunnen kijken hoe dat in werkelijkheid zit?

Bovendien kan hij geen FFT en geen LEQ, volgens mij.

De PAA6 kan dat wel. Maar die is dan weer veul duurder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2011 9:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Gevoeligheid vanaf 30 dB volgens de folder, dat is niet geweldig.
Zou je eens kunnen kijken hoe dat in werkelijkheid zit?

Bovendien kan hij geen FFT en geen LEQ, volgens mij.

De PAA6 kan dat wel. Maar die is dan weer veul duurder.


FFT en Leq inderdaad niet, ook niet via de bijgeleverde software. Wel een uitgang overigens, maar weet niet of dat ook voor microfoonsignaal is (of enkel voor de testsignalen). Rechtstreeks met de eigen software spectrum weergeven op pc kan via USB. 30 dB minimum is de weergave, mogelijk via uitgang nauwkeuriger. Misschien wil je het apparaat eens lenen, mocht je meer tijd hebben om te onderzoeken dan ik? Voorwaarde is wel een kristisch review exclusief voor dit forum uiteraard.

Wat kost de PAA6?

Heb je toevallig een link naar PDF handleiding van beide apparaten?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2011 12:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Maar natuurlijk.
http://www.phonic.com/en/audio-testers/
Als je hier wat klikt kun je de PDF's downloaden.

http://www.musicstore.com/nl_NL/BEF/Recording/Meet-analysetechniek/Phonic-PAA-6-Analyzer-/art-REC0006970-000
Best veel poen, maar als je een apparaat van B&K ofzo koopt dat alles kan wat dit kan ben je denk ik 20 x meer kwijt.

Edit http://www.amazon.com/Phonic-PAA6-Channel-Digital-Analyzer/dp/B0023CA3J6
Dus daar kost hij niks. Gewoon een Amerikaans vriendje dat ding laten kopen.

Het zal me een genoegen zijn eens met dat ding te spelen, en ik zal het serieus doen.

Ik heb trouwens de neiging om toch, ook al is het allemaal wat meer gesleep vanwege de afmetingen, te kiezen voor een (mini)laptop met een goede soundkaart en dito mic.
Dan kun je net alles, terwijl je met dit alles net niet kunt.
En prijstechnisch ben je dan ook wat goedkoper uit.
Laptopje pak 'm beet `€ 300,-
Soundkaart € 200,-
software € 80,-
microfoon ligt eraan, tussen de € 50,- en bijna oneindig.

Maar dan heb je het niet in de binnenzak, dat ben ik met je eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2011 8:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Het zal me een genoegen zijn eens met dat ding te spelen, en ik zal het serieus doen.


*** Afgesproken en al bijna geregeld Wink ***
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 09, 2011 7:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ter info en in zover het nog zin heeft:

Audiotools voor iPhone & iPad & iTunes
http://www.studiosixdigital.com/audiotools.html
http://www.studiosixdigital.com/ipad-compatibility.html

http://www.apple.com/iphone/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Sep 09, 2011 7:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Stuur me je Iphone maar, Eric, ik ben android (als het verrekte ding niet leeg is).
Mr. Green Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 09, 2011 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In een ander forum linkte e-sonic naar (niet mijn vondst):
http://blog.faberacoustical.com/2009/iphone/iphone-microphone-frequency-response-comparison/

Die ingebouwde iPhone microfoons stellen wel veel vragen zo.
En eens dat je een externe interface en mic wil gebruiken ben je ook het voordeel van "handheld" of zaktoestel kwijt.
Hoe het zit met iPad en iTunes weet ik nog niet (mogelijk vergelijkbaar?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
e-sonic
Gebruiker


Sinds: 19-6-2006
Berichten: 41
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 1:24 pm    Onderwerp: Vervolg Reageer met quote

De PAA6 is wel een leuk apparaat, zo'n kleurenscherm doet wel iets.

De info van faber acoustical heeft met name betrekking op externe microfoons, of headsets..
Inmiddels zelf met hardware testen begonnen.

Studio six digital heeft de opkomst van het android platform opgemerkt en komt met een android variant van de iphone SPL meter.

https://market.android.com/details?id=com.audiocontrol.SPLMeter&feature=search_result

Deze heeft o.a. A/C weging en een slow/fast stand.
Testen van de andere apps voor android laten een wisselend beeld zien.

groet jurjen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 9:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een tipje van de PAA3 test-ervaringen-sluier van Bert opgelicht gekregen (kromme zin?). Ik zie erg uit naar zijn review hier in dit topic!

Voor hen die een PAA3 zoeken, er staat een t.e.a.b. advertentie op Marktplaats Idea!
(Ik ken de verkoper niet)

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 5:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dus even met de PAA3van geluidforum gespeeld.

Eerst even een algemene opmerking: op de achterkant van het apparaat zit een aan- en uit schakelaar. Daarnaast is een potmetertje voor het instellen van het beeldschermcontrast
gesitueerd. Aangezien ik een echte kerel ben en handleidingen pas lees als het (bijna) te laat is, dacht ik al dat het apparaat stuk was omdat ik geen beeld meer had. Ik bleek die potmeter te hebben geraakt. Handleidingen zijn er dus niet voor niets. Waarvan akte.

Ik heb voornamelijk nagegaan hoe betrouwbaar de functie aangaande het meten van geluidsdruk is.

Het apparaat kan een A-, C- en ongewogen SPL (sound pressure level = geluidsdruk) meten, geeft dit op het scherm weer, en laat ook een 1/3 octaaf spectrum zien over het frequentiegebied van 20 tot 20.000 Hz. Bovendien kun je voor elke 1/3 octaafband afzonderlijk de SPL uitlezen.

Om de nauwkeurigheid te testen heb ik de PAA3 vergeleken met een type I B&K SLM (sound level meter). Type I betekent dat het een precisie-instrument is dat voor wettelijke metingen mag worden gebruikt.
Eerst moet een SLM worden gekalibreerd. Dit houdt in dat een apparaatje dat een toon van 1000 Hz met een exact geluidsniveau (94 dB) uitzendt op de microfoon van de SLM wordt gezet. Daarna meet je of de SLM inderdaad die 94 dB aangeeft, anders corrigeer je het apparaat.
Ik moest wat knoeien met een verloopje/afdichting omdat de microfoon van de PAA3 dunner is dan die van de B&K, maar uiteindelijk lukte het om de PAA3 netjes te kalibreren (wat niet nodig bleek).

Daarna heb ik via een luidspreker witte ruis gegenereerd en dit met de microfoonkapsels van beide apparaten tegen/naast elkaar gemeten op geluidsniveaus van 50, 80 en 100 dB(A).
De verschillen tussen de apparaten lagen ergens rond de 0.3 dB. Hierbij moet worden opgemerkt dat de PAA3 geen Leq kan meten (wat een soort gemiddelde is dat pieken nivelleert) waardoor je steeds wat fluctuatie hebt.
Ook het tertsspectrum van de PAA3 correspondeert qua SPL netjes met het octaafspectrum van de B&K.
Als de geluidsniveaus onder de 30 dB raken, stopt de PAA3 met meten.
Bij net boven de 30 dB is de PAA3 meteen accuraat.

Wat mij betreft is het apparaat dus nauwkeurig genoeg om er mee te meten, zolang het geen zeer lage geluidsniveaus betreft en geen Leq vereist.


Ik heb ook nog met de RT60 functie gespeeld, hoewel ik geen tijd had om een uitgebreid vergelijk met een ander systeem te doen.
Maar als je in een ruimte een handklap meet en dit herhaalt, geeft het apparaat steeds een galmtijd die maar 0,01 seconde fluctueert. Bij welke frequentie(s) de RT60 wordt gemeten is me niet duidelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om te lezen Cool!

Dank voor je testen en je beschrijving. Goed ook om te weten dat het apparaat meettechnisch 'value for money' is.

Als eerder aangegeven denk ik dat de RT functie te testen zou moeten zijn met bandgefilterde ruis (dus een ruissignaal dat enkel frequenties van een bepaalde tertsband of octaafband bevat). Zo de meter zou meten over het volledige frequentiebereik zou je een en ander dan kunnen controleren met bijvoorbeeld een B&K type I met nagalmtijdmodule.

Mocht iemand dit zien zitten (ENMO / B&K zelf?) leen ik de PAA3 graag hiervoor weer een weekje of twee uit!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 30, 2011 9:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Leuk om te lezen Cool!

Dank voor je testen en je beschrijving. Goed ook om te weten dat het apparaat meettechnisch 'value for money' is.

Als eerder aangegeven denk ik dat de RT functie te testen zou moeten zijn met bandgefilterde ruis (dus een ruissignaal dat enkel frequenties van een bepaalde tertsband of octaafband bevat). Zo de meter zou meten over het volledige frequentiebereik zou je een en ander dan kunnen controleren met bijvoorbeeld een B&K type I met nagalmtijdmodule.

Mocht iemand dit zien zitten (ENMO / B&K zelf?) leen ik de PAA3 graag hiervoor weer een weekje of twee uit!


Is er anders misschien iemand die bandgefilterde ruissignalen kan maken (.wav) voor octaaf en/of tertsbanden? Ik kan dan met de 2260 met bouwakoestiekmodule het nagalmgebeuren nog wel eens proberen in kaart te brengen...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Sep 30, 2011 11:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geloof ik nog een CD met dit soort testsignalen.
Als ik 'm vind copieer ik hem en gooi hem op de bus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.