Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Brommend geluid door aquarium? Hoe los je dit op?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 15, 2008 5:07 pm    Onderwerp: Brommend geluid door aquarium? Hoe los je dit op? Reageer met quote

Hallo,

Sinds enige tijd neem ik in mijn woning een vervelende bromtoon waar. De meterkast is het niet en ik heb ook al mijn apparaten van de stroom gehad om de bron te detecteren. Het geluid komt vermoedelijk van boven, waar een bovenbuurjongen woont. Nu heb ik het vermoeden dat het van zijn aquarium komt (dat weet ik toevallig). Maar het is een zeer aparte meneer, die slecht communiceert, en ik wil geen ruzie met deze persoon, en wil de woningbouwvereniging inschakelen om tot een oplossing te komen. Mijn vraag is nu, kan een aquarium met pomp voor dit soort brommend geluid zorgen, en hoe is dit op te lossen? Als het een kwestie van rubberen dopjes is, lijkt me dat niet zo'n erg probleem. De woningbouwvereniging heeft al aangegeven een neutraal onderzoek te willen instellen, die waren erg behulpzaam. Iemand een idee?
Alvast heel erg bedankt!

Gr. Marieke
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 16, 2008 6:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, dat kan.

Ik heb zelf eens iemand daarin geadviseerd. Het betrof een licht stalen frame uit hoekstaal waarop het aquarium stond, met onderin het frame een houten plank waarop de pomp was geplaatst. Deze pomp liet de houten plaat trillen die daardoor veel geluid afstraalde. De eigenaar had al een houten omtimmering rond het frame gemaakt met absorberend schuim en zo, maar dat hielp niets. Uiteindelijk is besloten een gat in de houten plank te maken en het pompje op rubber dempertjes rechtstreeks op de betonnen vloer te plaatsen. Hiermee was het probleem opgelost.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 16, 2008 10:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Bedankt voor je reaktie.
Dus als ik het goed begrijp moet de pompje op rubberen dingetjes worden geplaatst. Waar zijn deze verkrijgbaar?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 16, 2008 3:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Marieke schreef:
Hallo,

Bedankt voor je reaktie.
Dus als ik het goed begrijp moet de pompje op rubberen dingetjes worden geplaatst. Waar zijn deze verkrijgbaar?


Niet helemaal... trillingdempende opstelling werkt alleen goed wanneer de ondergrond (onder het pompje dus) voldoende zwaar is (vergelijk in mijn voorbeeld de houten plaat en de betonnen verdiepingsvloer). Oorzaken zijn vaak sterk situatieafhankelijk en de ene oorzaak is de andere niet. Neem even contact op met je buurman en kijk om te beginnen of de hinder verdwijnt als zijn aquariumpomp uitstaat.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Het probleem is opgelost! Er is een dame van de woningbouwvereniging geweest en idd was het aquarium. Er zijn maatregelen getroffen, en het geluid is zo goed als weg!

Ik ben hier uiteraard erg blij mee.

Marieke
IJsselstein
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 19, 2008 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Marieke schreef:
Het probleem is opgelost! Er is een dame van de woningbouwvereniging geweest en idd was het aquarium. Er zijn maatregelen getroffen, en het geluid is zo goed als weg!

Ik ben hier uiteraard erg blij mee.


Super! Weet je ook wát ze hebben gedaan aan (of met Wink) het aquarium?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 21, 2008 10:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas, de stilte was van korte duur. Ik had dit postje nog niet geplaatst, of het is weer terug. Sad
Het is zo'n drie weekjes stil geweest in huis, en nu ineens poef is het erge gebrom weer terug. Ik weet niet wat hij er aan gedaan heeft, dat heeft hij geregeld met de mevrouw van de woningbouwvereniging. Maar die ga ik dus maandag weer bellen. Want dit is niet leuk meer. Ik word er knetter van. Ik houd jullie op de hoogte.

Gr. Marieke
Naar boven
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Do Dec 04, 2008 10:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraagje? Kan een aquarium een soort cyclus hebben? Ik denk dan aan het filter van een zeewateraquarium. Ik vraag dit omdat er ongeveer om de veertien dagen een toename van het brommende geluid is, daarna weer afname, en dan weer toename. Kan dit te maken hebben met het schoonmaken van een filter? Wie is hier bekend mee?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Dec 05, 2008 12:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voller filter = hogere belasting pomp = ander (mogelijk hoger) geluidsniveau.

Het is dus mogelijk. Ik weet verder helaas niets over de benodigde reinigingsfrequentie van een aquariumfilters Sad.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Za Dec 06, 2008 7:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat komt dan aardig overheen met het probleem. Deze week ook weer. Eerst de hoge bromtoon de afgelopen week, prompt weer een lage bromtoon, met toe en afname van geluid. Om knettergek van te worden. Het aquarium heeft schijnbaar een pomp die in het geheel geintegreerd is, kan dus niet naast de bak worden geplaatst. Het geheel schijnt nogal groot te zijn, op een houten kast en ik heb het idee dat dat dus nu contactgeluid maakt met de vloer en de wanden. Als dit zo is wat is dan de oplossing, als er niets aan de pomp te doen is? Is het dan een kwestie van iets onder de houten kast te plakken/leggen zodat de gehele constructie niet meer doorbromt?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 09, 2008 10:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is het een mogelijkheid de gehele installatie op trillingdempers te zetten. Er is dan echter wel meer informatie nodig over het totale gewicht van het aquarium, het toerental van de pomp en de wijze van bevestiging in de aquariumkast (naar ik aanneem onder het aquarium). Het lijkt mij overigens sterk dat de opstelling van een aquariumpomp in de houten ombouw niet kan worden verbeterd. Misschien kun je foto's krijgen van je buurman.

Kun je niet gewoon in gesprek met hem? Je bent nu allerlei oplossingen aan het bedenken voor een situatie waar je zelf de details niet van kent. Hij veroorzaakt hinder, dus hij zal voor een oplossing moeten zorgen, niet jij!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 10, 2008 7:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je helemaal gelijk in. Ware het niet dat er door dit alles een knetterende ruzie is ontstaan die helemaal uit de hand is gelopen. De jongen in kwestie is niet de makkelijkste, en dat heb ik nu op een hele nare wijze ervaren. Bovendien loopt de woningbouwvereniging nu ook ineens moeilijk te doen, en wordt het nu zo'n beetje op mijn bordje teruggelegd. Leuk he? Ik zit nu mooi met de gebakken peren.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 10, 2008 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat is erg vervelend (lees: klote) inderdaad. Mocht je echter denken dat je een oplossing hebt gevonden, hoe ga je je vervelende buur (lees: &#**%%) dan zover krijgen dat hij deze ook gaat uitvoeren?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marieke
Gast





BerichtGeplaatst: Do Dec 11, 2008 11:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga er niets meer aan doen nu. Ik heb wederom contact gehad met de woningbouwvereniging, en zij willen nu toch iets van actie ondernemen. Temeer omdat de opstelling van deze persoon erg vervelend is. Daar waren ze nu ook achter gekomen. Of het opgelost wordt, ik heb geen flauw idee. Maar er is bij mij wel een grens bereikt nu, en de beslissing om hopelijk in het nieuwe jaar te kunnen verhuizen is nu definitief genomen. Dit was niet de enige reden, laat ik daarin duideljk zijn. Maar de spreekwoordelijke druppel.

Van dit soort aso personen verlies je het toch altijd.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Dec 12, 2008 4:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Erg jammer om te horen. Desondanks wens ik je veel succes en een stille nieuwe woning met leuke buren!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.