Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Akoestische Panelen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
William Finkers
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 11:58 am    Onderwerp: Akoestische Panelen Reageer met quote

Ik ben op zoek naar mensen die me kunnen informeren omtrend akoestische panelen.
Deze willen wij met een kunst gaan bedrukken/printen. Normaliter maken wij canvasprints en spannen deze om een houten frame. Onze gedachte is om dezelfde frames te gebruiken en deze dan op te vullen met isolatiemateriaal.

Heeft iemand een idee in hoeverre deze een akoestische werking heeft?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 3:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dergelijke systemen zijn mij bekend van verschillende fabrikanten, zoals: Eerstgenoemd bedrijf levert de panelen ook 'bedrukt' waarbij de afbeelding op de glasweefsel afwerking van de minerale wolplaat wordt 'geprint'.

Absorptiewaarden zijn afhankelijk van de dikte van het absorptiemateriaal en de afstand van het 'schilderij' tot de wand.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Jan 13, 2010 9:57 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 6:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jeroen,

Zonder zeker te zijn, heb ik het gevoel dat William niet refereert naar de traditionele producten.

Op dit ogenblik is er een nieuwe trend in de audiofielen en home studio wereld om absorptie toe te passen in hun luisterruimtes die architecturaal en estetisch beter integreert in hun interieur.

Dit betekent dat zij doeken bedrukken met bepaalde kunstige motieven, zelf fotos, of schilderijen.
Zij maken hier frames van (spannen) en steken hier absorptie materialen achter.
Dit is een nieuwe markt aan het worden, waar mensen die dergelijke decoratieve sierelementen kunnen maken hier een opening zien in de vreselijke snel groeiende markt van home theaters/studios en audiofielen (luisterruimtes).
Je kan het enigzins vergelijken met een schilderij (modern, abstract, posterachtig of klassiek) van klein tot zeer groot met een geïntegreerde akoestische functie.

William, zolang je door zo'n doek kan blazen kan je dit rustig combineren met rots, glas, katoenwol, of wat ook aan de achterzijde.

Verder blijven de princiepes beschreven door Geluidforum geldig.
Hoe verder van de muur hoe beter. Hoe dikker hoe beter.

Als je niet door zo'n doek kan blazen wordt dit een membraandemper.
Dit wordt al iets lastiger te voorspellen, en is smalbandiger.

Om dit alles juist te begrijpen moet je dieper in akoestiek gaan.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
K van der Abeele



Sinds: 4-8-2013
Berichten: 2
Woonplaats: Warmenhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2013 10:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste william

Een wat late reactie, maar misschien nuttig voor mensen die later inschakelen:

Ondertussen zijn art panelen, zoals ze worden omschreven tegenwoordig redelijk goed te laten maken. Een doek van niet winddicht materiaal kan beprint worden welke word gespannen in een aluminium frame. Het doek kan door middel van sublimatie druk techniek elke print bevatten welke je maar wilt.

Maar om antwoord op je vraag te geven is het gebruik van melamine foam het belangrijkste aangezien deze de beste geluids absorberende eigenschappen hebben. De bovenstaande bedrijven zijn goede bedrijven hierin echter wil ik er ook nog twee extra aan toevoegen die hierin veel werk ervaring hebben.

*EDIT BEHEER*

Als eerste bijdrage na registratie een onderwerp uit 2008 'kicken' met een link naar je website zie ik als reclame. Zie voor mogelijkheden om op dit forum reclame te maken hier. We zijn je graag van dienst.

Naast door je genoemde bedrijven www.proimpex.info en www.akoestiek-verbeteren.nl (nieuw voor me) zijn er héél veel bijgekomen die zeggen goed, goedkoop en ervaren te zijn:

- www.easy-akoestiek.nl;
- www.incatro.nl;
- www.akoesta.com;
- www.allkoestiek.nl;
- www.printedsilence.com;
- en vele anderen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2013 11:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

K van der Abeele schreef:
Maar om antwoord op je vraag te geven is het gebruik van melamine foam het belangrijkste aangezien deze de beste geluids absorberende eigenschappen hebben


Kun je dit (bij vookeur met een rapport) toelichten? Ik zie niet in waarom melamineschuim (Basotect) voor de gevraagde toepassing beter is dan mineraalwol of polyesterwol. Dit lijkt een beetje de klassieke glaswol versus steenwol discussie.

Voor zover er al verschillen zijn in absorptiewaarden zal voor de meeste toepassingen de dikte van het materiaal en eventuele spouw achter het materiaal bepalend zijn voor het (frequentieafhankelijke) gedrag.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
K van der Abeele



Sinds: 4-8-2013
Berichten: 2
Woonplaats: Warmenhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2013 8:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oei ik had iets meer toelichting moeten geven Smile

In dit geval leek het me beter een foam te gebruiken dan een wol. Onder het dunne bedrukte doek zal een fijnmaziger egaal materiaal minder zorgen voor reliëf wat de bedrukking niet ten goede komt. (Waar het hier allemaal om draaide) De akoestische eigenschappen leken voor deze vraag van minder belang.

De absorberende eigenschappen kan om getwist worden inderdaad. En kan ik ook niet onderleggen met een onderzoek.

Wat me wel nog eens zou interesseren is wat de gezondheidseffecten zijn op lange termijn tijdens blootstelling aan een ruimte gevuld met een foam of met een vezel/wol. De mineraal en polyester wollen worden gemaakt in een enorm invloedrijke industrie wat voorheen allemaal bedrijven waren die asbest produceerden. Maar volledig off topic en misschien stof voor een nieuwe?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 05, 2013 10:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

K van der Abeele schreef:
Oei ik had iets meer toelichting moeten geven Smile

In dit geval leek het me beter een foam te gebruiken dan een wol. Onder het dunne bedrukte doek zal een fijnmaziger egaal materiaal minder zorgen voor reliëf wat de bedrukking niet ten goede komt. (Waar het hier allemaal om draaide) De akoestische eigenschappen leken voor deze vraag van minder belang.

De absorberende eigenschappen kan om getwist worden inderdaad. En kan ik ook niet onderleggen met een onderzoek.

Wat me wel nog eens zou interesseren is wat de gezondheidseffecten zijn op lange termijn tijdens blootstelling aan een ruimte gevuld met een foam of met een vezel/wol. De mineraal en polyester wollen worden gemaakt in een enorm invloedrijke industrie wat voorheen allemaal bedrijven waren die asbest produceerden. Maar volledig off topic en misschien stof voor een nieuwe?


Het witte melamineschuim leent zich inderdaad soms beter voor met name lichtgekleurde prints op erg open doek. Helaas levert BASF (ook een bedrijf met enige maatschappelijk relevante positie en geschiedenis, zoals inderdaad ook geldt voor de wolgiganten) volgens mij tegenwoordig bij voorkeur (en ze hebben nu eenmaal een monopolie) de grijze variant. Wit is uiteraard wel verkrijgbaar hoor.

Ook voor melamine is er al discussie geweest over gevaren van loskomende en mogelijk carciogene deeltje, echter met name bij het versnijden van het materiaal. Voor minerale wollen geldt binnen de akoestiek (in mijn sector althans) dat deze ook met een glasvlies of glasweefsel (ook wit is mogelijk) worden afgedekt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Aug 07, 2013 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum,

Is er mechanisch of akoestisch verschil tussen de witte en grijze variant, of is het hoofdzakelijk een kwestie van kleur en/of prijs?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Aug 07, 2013 7:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Geluidforum,

Is er mechanisch of akoestisch verschil tussen de witte en grijze variant, of is het hoofdzakelijk een kwestie van kleur en/of prijs?


Volgens mij geen significant verschil. De receptuur van Basotect is in het verleden wel eens aangepast geweest en er zijn een aantal verschillende varianten (lichter, flexibeler, etc.). Op de Basotect site van BASF staat een folder met specificaties.

Basotect Brochure
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Vr Aug 01, 2014 10:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Aug 01, 2014 10:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een leuke ontwikkeling zie je wanneer bedrukte akoestische panelen op elke (digitale) straathoek (lees: webshop) verkrijgbaar zijn (zoals momenteel het geval). Veel leveranciers proberen zich toch nog op enerlei wijze van de anderen te onderscheiden, bijvoorbeeld met:
  • Ecologisch vullingsmateriaal (let wel op brandgedrag!)
  • Koppeling naar print-bibliotheken zoals ShutterStock zodat de klant makkelijker een print kan kiezen
  • "Wij hebben dikkere vulling/panelen dan de anderen, dus (iets) meer laagfrequente demping" (in dit geval ~55 mm i.p.v. ~40 mm)
  • Formaat
  • Integratie van 'stralingwerend' materiaal in scheidingsconstructie (zie ook hier)
Wel leuk om te zien! Nog een kleine stap naar keiharde concurrentie op prijs?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Dec 08, 2016 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met mijn foto van 90x180cm op canvas linnen wil ik graag extra geluidsabsorptie in de woonkamer creëren.
We hebben namelijk nogal wat galm doordat we geen gordijnen hebben. (vinden we niet mooi). Zou een normaal ingelijste foto op canvas linnen voldoende absorberen en heeft het nut om in de lijst extra absorptiemateriaal te plaatsen?

Welk materiaal zou ik dan best kunnen gebruiken?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Dec 12, 2016 9:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Met mijn foto van 90x180cm op canvas linnen wil ik graag extra geluidsabsorptie in de woonkamer creëren.
We hebben namelijk nogal wat galm doordat we geen gordijnen hebben. (vinden we niet mooi). Zou een normaal ingelijste foto op canvas linnen voldoende absorberen en heeft het nut om in de lijst extra absorptiemateriaal te plaatsen?

Welk materiaal zou ik dan best kunnen gebruiken?


Uitgaand van 'doorblaasbaar' materiaal waarop de foto is geprint, achter het materiaal een absorptiemateriaal toepassen, bij voorkeur 40 à 50 mm dik minimaal (maar zeker niet dunner dan 25 mm).
  • steen- of glaswol met een wit vlies
  • witte polyesterwol
(via een van de sponsors bovenaan de pagina)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
akoestiekadvies
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 20, 2020 12:22 am    Onderwerp: Re: Akoestische Panelen Reageer met quote

William Finkers schreef:
Ik ben op zoek naar mensen die me kunnen informeren omtrend akoestische panelen.
Deze willen wij met een kunst gaan bedrukken/printen. Normaliter maken wij canvasprints en spannen deze om een houten frame. Onze gedachte is om dezelfde frames te gebruiken en deze dan op te vullen met isolatiemateriaal.

Heeft iemand een idee in hoeverre deze een akoestische werking heeft?


Jazeker. Let wel op dat de stof die je gebruikt om te bedrukken poreus is (luchtdoorlatend). Het materiaal in het akoestisch paneel zou mineraalwol moeten zijn voor effectieve akoestische werking. Op *EDIT RECLAME* kan je meer informatie vinden omtrent akoestiek.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2020 7:45 am    Onderwerp: Re: Akoestische Panelen Reageer met quote

akoestiekadvies schreef:
Het materiaal in het akoestisch paneel zou mineraalwol moeten zijn voor effectieve akoestische werking.


Akoestische schuimen of polyesterwol voldoen ook prima. De enige redenen om per se voor mineraalwol te gaan zijn kosten en brandgedrag, mijns inziens.

Mede gezien de reactie op een (heel) oud onderwerp is de link (advertentiemogelijkheden in overleg met de sitebeheerder) verwijderd.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Audia



Sinds: 9-10-2020
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Vr Okt 09, 2020 1:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi! Ik heb een probleem met de bas. Er is veel bas in de kamer en ik wil de akoestiek verbeteren. Ik ben een beginner. Wat is een goede bass trap? Wat voor soort bass trap biedt u aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.