Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Absorberen maar ................ Hoe ???
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 12:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

He, vroeger was ik hier nog expert Very Happy Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Leonneke



Sinds: 22-11-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Waalre

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 2:21 am    Onderwerp: Als de structuur "open" blijft Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Leonneke,

helmholzresonator.


Bert;

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar als ik de "verbindingen" open laat, dus niet luchtdicht afsealen ...........

Ik bedoel dus, zeg maar 2 vierkante meter geperforeerd hardboard monteren op de bestaande balken. Daarop rockwool plafondplaten (identiek aan de Rockfon industriele plafondplaten) en daarachter een luchtspouw van nog dik 19 centimeter...... De zijkanten blijven open.

Da's waar ik aan dacht. En dan telkens verspringend over het bestaande plafond. Zo werkt men naar mijn bescheiden mening ook met geperforeerde gipsplaten. Laag wol erop of plafondplaat met mineraal vliesje en verder blijft alles "open"..........

D'r zitten inmiddels 3 experts mee te denken. Ik leer hier nog wel wat ...

Alvast dank .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Leonneke



Sinds: 22-11-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Waalre

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 3:11 am    Onderwerp: 553 en 563 Reageer met quote

Beste heren;

Rockwool 553 is een akoestische plafondplaat bestemd om ergens OP te leggen. 1 zijdig vliesje. Lelijker.

Rockfon 563 is een akoestische plafondplaat bestemd om in profielen te hangen. 2 zijdig vliesje. Mooier.

Beiden leverbaar in dikte 50 mm en gelijke maatvoering.

Prijsverschil MEER dan 10 Euro per plaat. Vandaar mijn interesse om de iets lelijkere plaat zelf ergens op te leggen.
Uiteraard in een "open" verbinding en niet als helmholtzje .........

Desnoods met latten ............ Zoals beschreven in de tabel die Jeroen me inmiddels heeft gelinkt. Da's waar ik heen probeer te "wijzen"..

Ik probeer uiteraard iets te leren. Als dit NIET werkt. dan kies ik inderdaad voor de bestaande Rockfon en ga dan met profiellekes aan de slag ........

Alvast heel hartelijk dank ............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Dec 02, 2007 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als die geperforeerde platen heel open zijn, dus veel perforatie hebben, kun je die gebruiken.
Daarop kun je ook gewone onverpakte wol leggen. Pas alleen op dat het niet gaat "sneeuwen". dus dat je deeltjes wol in je ruimte krijgt.
De sportschool waar ik spectaculaire dingen met ijzer doe is 10 x 15 x 4 meter. had ook teveel galm.
Gewoon een systeemplafond erin op 3.5 meter hoogte met 25 mm rockfonplaten en het geluid is goed.
De speakers zijn gewone autospeakers van monacor met zo'n tweeter in het midden van een paar euro, netjes verdeeld over het plafond. Plaatje board achter het rockfon voor de stevigheid, gaatje erin, vastschroeven, klaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2007 12:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier ga ik niet akkoord met Bert.

Jouw ruimte bestaat uit punt- of zaagtand dak.
Om het effect van die laagfrequente absorptie te behouden moet je de vorm van dat dak volgen.

Als je bijkomend een deel van de punt afsnijdt (maar ken vorm dak niet) 1 m of zo, vlak horizontaal) kan dit als bijkomende basstrap dienen.

Het kan trouwens helpen voor een goede convectie (vocht problemen)

Je moet zorgen voor een grote spouw: liefst zelfs 40 tot 50 cm met 50 mm platen (of platen met wol op). Je kan minder gaan ten koste van laagfrequente absorptie.

Dat ganse niveau afsnijden op 3.5 m (of hoeveel ook) vlak horizontaal plafond gaat die platen terug laten reageren of ze vrij in de ruimte hangen en hierdoor een soort baffelgedrag gaan vertonen, wat betekent terug slecht in het laag.

Om laagfrequent goed te zijn heb je die gecontroleerde relatie met de reflecterende achterwand nodig.

Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Leonneke



Sinds: 22-11-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Waalre

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2007 1:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:


Jouw ruimte bestaat uit punt- of zaagtand dak.
Om het effect van die laagfrequente absorptie te behouden moet je de vorm van dat dak volgen.

Als je bijkomend een deel van de punt afsnijdt (maar ken vorm dak niet) 1 m of zo, vlak horizontaal) kan dit als bijkomende basstrap dienen.

Het kan trouwens helpen voor een goede convectie (vocht problemen)

Je moet zorgen voor een grote spouw: liefst zelfs 40 tot 50 cm met 50 mm platen (of platen met wol op). Je kan minder gaan ten koste van laagfrequente absorptie.

Om laagfrequent goed te zijn heb je die gecontroleerde relatie met de reflecterende achterwand nodig.

Eric


Hallo Eric en Bert. Het wordt me wederom een stuk duidelijker en het begint aardig in het straatje te passen waar ik momenteel zoek.

Het is, met relatief eenvoudige kunstgrepen, redelijk gemakkelijk om een "punt" van het dak af te snijden. Als ik de balkenlaag volg dan heb ik een natuurlijke overspanning van 2 meter in de breedte en zeg maar ruim 12 - 13 meter in de lengterichting. De spouw die ik dan creeer zal rond de 70 centimeter worden ( schat ik ruwweg ) .......

Da's toch al snel zo'n 24 vierkante meter in de nok van het dak. Voorwaarde is wel dat ik het "niet" sluitend hoef te maken, zoals een basstrap. Dat stuit tegen praktische problemen.

De tip van de muren wil ik ook graag in uitvoering brengen. Platen op oorhoogte. Hier gaat mijn interesse uit naar de industriele plafondplaten.
Daar kan ik wel wat creatieve vlakjes van maken van 1.20 - 1.20 ......
Afstand tot de muur kan ik wel tot 30 centimeter gaan .........

MAAR ........... Eric - Bert; Voor wat betreft het laatste, stel ik monteer 50 mm platen op de muur - op oorhoogte - spouw van 30 centimeter.
Mag ik dan, uit estetisch oogpunt, de zijranden van die platen afwerken met een kader van alu of mdf of iets dergelijks. Ik bedoel dus de lelijke zijkanten van de plaat afdekken............ Of haal ik daardoor een groot deel van de werking weg ..........
Ik kan me van de thuisakoestiek herinneren dat het vooral gaat om de golf die DIRECT op het absorberende vlak komt - door naar de muur - en via de muur weer terugkomt in het absorberende vlak ..........

In totaal kan ik, met deze constructie's, starten met circa 30 vierkante meter "absorbering" .......... ( punt en muren )

Mocht het dan nog te veel galmen, kan ik verder "borduren" op de rest van het plafond en daarbij zorgen dat ik het plafond blijf volgen.
Ook daarbij lukt het me zeker om 50 centimeter afstand te houden.

Dus slechts 4 vragen - het worden er steeds minder als het goed is;

1) Mag ik, in de punt van het dak, als een "eiland" werken, dus niet aansluitend op de muren ........... ????????

2) Moet ik die afgesneden punt vullen met hoge densiteit wol of volstaat hier bijvoorbeeld ook een Rockwool Mono Spouwplaat ( half-stevig ) of Homatherm ( geen jeukende vezels en behoorlijke densiteiten ) ???

3) Compleet VOLSTOPPEN of een gedeelte LUCHT overlaten ......... ????

4) Mag ik de 50 mm diepe plaat - juist over de 50 mm - afwerken of dient de plaat aan de zijkanten te blijven "ademen" .............

PS: Of dit forum hiervoor bedoeld is weet ik eigenlijk niet, maar jullie hulp is echt van zeer grote waarde. Ik durf met dit soort tips echt wel aan de slag en kan daarmee puzzelen. Dus iedereen heel erg bedankt en ik hoop dat dit "advies op afstand" nog even mag voortduren.

Overigens was ik vanmiddag alleen in de zaal ( gesloten ).
Ik heb een soort test gedaan op 2,50 meter hoogte, de plaats van de speakers. Een hard FLUIT galmt minstens 2 seconden HOORBAAR na.
Een knal met de bezemsteel tegen een hard voorwerp galmt minstens 2 seconden hoorbaar na. Een enkelvoudige Bass toon van een c.d. van Tiesto galmt ook rond de 2 seconden na .......... Stem eveneens.
Klappen in de handen eveneens. Redelijk lineair volgens het "oor" en echt veel te lang naar mijn bescheiden mening. Overigens begrijp ik het principe lineair nu iets beter. Het moet OVERAL zo goed mogelijk klinken.
Sweet spot is heel de groepsruimte zeg maar ..........

Ruimte iets exacter gemeten:

13 meter over de lengte
8.70 meter over de breedte
NOK hoogte dak binnen gemeten ca 4.60 meter
NOK volgt de lengterichting - dus NOK over 13 meter
NOK als zaagtand - daalt naar 3 meter.

Totale inhoud ruwweg 13 x 8,7 x 4.8 = 550 kubieke meter

Dak is gemaakt uit goedkope plafondplaten ( tempex met afwerking )
en daarover dikke golfplaten .............. Da's alles.
Muren zijn spouwmuren - metalen kolommen ............ stenen
Vloer is laminaat met zeer dunne onderlaag

Misschien is dit voldoende informatie om ruwweg te schatten hoeveel m2 absorptie wenselijk is..

Groetjes en heel veel dank - Leon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2007 3:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoelde dat ook niet, Eric.
Ik zei alleen dat als je een spouw van 50 cm aanhoudt, je een heel eind in de goede richting komt.
Zo gebeurde het in die sportschool waarover ik het had.

Maar je hebt gelijk, je introduceert snel onduidelijkheden in dit soort situaties. Ik zal met blote benen naar bed gaan Smile.

1) Mag ik, in de punt van het dak, als een "eiland" werken, dus niet aansluitend op de muren ........... ????????

Ja hoor. als je maar een substantieel deel van het plafond dempt.

2) Moet ik die afgesneden punt vullen met hoge densiteit wol of volstaat hier bijvoorbeeld ook een Rockwool Mono Spouwplaat ( half-stevig ) of Homatherm ( geen jeukende vezels en behoorlijke densiteiten ) ???

gewoon gebruiken wat je hebt, maakt niet veel uit.

3) Compleet VOLSTOPPEN of een gedeelte LUCHT overlaten ......... ????

maakt niet veel uit. je hoeft het niet stijf vol te stoppen. Smile
Net als met speakers, als je te veel demping in een box douwt, wordt het slechter. gewoon luchtig vullen.

4) Mag ik de 50 mm diepe plaat - juist over de 50 mm - afwerken of dient de plaat aan de zijkanten te blijven "ademen" .............

maakt ook niet veel uit, zeker niet bij zo'n dunne plaat. Je bedoelt de zijkanten, toch?

OK Eric, kom er maar in om me onder m'n kont te schoppen.

(Ik heb nogal veel van Eric opgestoken, hij is m'n akoestische pa, maar waarschijnlijk heb ik ook veel niet begrepen). Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2007 3:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leon,

Kan je nu eens wat fotos maken van die situatie?
Je stelde het zelf voor, maar wist niet hoe die in het forum te krijgen.
Ik heb een suggestie ter zake gedaan, en ok geloof geluidforum ook.

Eric
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Leonneke



Sinds: 22-11-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Waalre

BerichtGeplaatst: Di Dec 04, 2007 3:02 am    Onderwerp: Foto's verzonden Reageer met quote

Quote:
Awel jongens;

Ik heb een aantal foto's verzonden. Excuses voor de Kerstmis uitdossingen. Deze kwamen echter het duidelijkst over.
Alle foto's heb ik in de mail voorzien van een duidelijke beschrijving.

1 dingetje vergeten. Alle maten zijn door mij opgegeven.
Behalve de breedte - lengte van de GELE muren. Deze gele muren zijn 8.70 meter lang ...........

Rest lijkt mij erg duidelijk, al zeg ik het zelf.
Dank voor jullie enorme interesse alvast.

Wees een beetje mild als je gaat factureren...............

Groetjes Leonneke.


Afbeelding 146:

Deze foto is gemaakt in de lengterichting ofwel de langste richting van de groepsruimte. De lengte is dus precies 13 meter.

Op deze foto zie je achter de instructeurs een aantal ramen. Deze ramen zijn inmiddels volledig beplakt met 6 mm loodbitumen. Daaroverheen een laag “ondervloer” van 8 mm. Daartegenaan een laag isover wol. Daartegenaan een laag Rockwool platen. Vervolgens een luchtspouw. Daaroverheen een laag van 4 mm MDF. Dit is gedaan in het kader van geluidsisolatie. Of het werkt? HEEL ERG GOED. Bijna POTDICHT naar buiten toe.

Dus voor de volledigheid. De ramen zijn PERMANENT geïsoleerd i.v.m. geluid naar buiten toe. WERKT !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Afbeelding 168:

Heel duidelijk zichtbaar zijn het grote aantal ramen. Al deze ramen zijn dus PERMANENT dicht gemaakt met verzwarende en absorberende materialen. Mogelijk heb ik dit een beetje “overdone”... Maar het werkt als een speer. Dit was namelijk een enorm geluidslek naar buiten toe.

Wat ik daar nog bij wilde vermelden. Jawel, het is mij geheel duidelijk dat het dichten van een geluidslek zorgt voor het ontstaan van andere geluidslekken. Da’s net als bij een menselijk lichaam. Een zwakke plek sterker maken zorgt voor een andere zwakke plek. Maar in totaal wordt alles beter.

Door het dichten van de ramen en het verzwaren van de nooddeur is het nieuwe geluidslek: HET PLAFOND. Het plafond “beweegt” het meeste mee of beter “golft” het meeste mee. Daarna de muren... Naar mijn bescheiden mening is het dan ook erg zinvol om het plafond op meerdere manier aan te pakken met eilanden. Ook daar durf ik best te kiezen voor “overdone”... Maar daar kunnen jullie meer nuttigs over vertellen. Ik volg jullie adviezen graag op.

Afbeelding 148:

Deze foto is tevens gemaakt in de lengterichting – identiek aan afbeelding 146. Op deze foto zie je duidelijk de structuur van het plafond. Ten eerste zie je ventilatoren hangen. Deze hangen dus in de NOK van het plafond. De NOK hoogte is 4.60 meter – 4.80 meter.

Dan zie je, in de lengterichting – radiatoren hangen met daarin TL balken.
Dit zijn verwarmingselementen die overigens NOOIT aan staan.

Vervolgens zie je, in de lengterichting – dikke houten balken. Deze dikke houten balken hebben een “diepte” van 25 centimeter tot aan de plafondplaten. De plafondplaten zijn wit van kleur en meten telkens 1 bij 1 meter.

Zoals je kunt zien bestaat de mogelijkheid om TUSSEN de 2 radiatoren – dus in de nok – een deel van het plafond af te snijden. Bijvoorbeeld door een eiland te vormen tussen de balkenlagen. Dat zou resulteren in een luchtspouw van minstens 60 – 80 centimeter.

Je kunt verder zien dat over het gehele plafond de dikke balkenlagen liggen. Deze balken liggen precies 1 meter van elkaar verwijderd. Dus 1 meter plafondplaat – balk – plafondplaat – balk. Spouwdiepte dus 25 centimeter.

Het gehele plafond leent zich dus voor eilanden …………

De MUREN: Op afbeelding 148 zie je een geel – oranje muur. Deze muur is geheel kaal en steens opgebouwd. Deze muur is geschikt voor “zwevende” panelen.

Afbeelding 147:

Op afbeelding 147 zie je wederom een foto in de lengterichting van de groepsruimte. Je ziet dezelfde geel – oranje muur. In die muur zit een groene deur. Dit geeft toegang tot de douches. Maar, op afbeelding 147 zie je tevens de ‘overgang’ naar de rest van de fitness ruimte. Je ziet een witte loodrechte balk met daarop een zwarte luidspreker. Da’s de overgang naar de fitnessruimte en het bargedeelte.

Deze overgang is over de volle lengte – dus 13 meter – geheel OPEN.

De NOKhoogte van de overgang is precies 3 meter. Da’s dus het laagste deel van het plafond.

De luisprekers zijn vervangen door grotere exemplaren. Maar in ELKE hoek – dus in alle 4 de hoeken – van de groepsruimte – hangt 1 luidspreker.

Afbeelding 144:

Let goed op. Deze foto is vanaf de tegenovergestelde zijde genomen. Maar tevens over de lengterichting van de groepsruimte.

Op deze foto is het volgende te zien:

Achter in zijn ramen zichtbaar waar daglicht doorheen komt. De muren van dat gedeelte zijn wit. Tevens zie je wederom een geelachtige muur. Deze muur is de muur van de groepsruimte. De overgang is duidelijk te zien, namelijk de grens tussen de witte muur en de gele muur.

Ook hier geldt dus dat de overgang op de NOK 3 meter hoog is. Daar waar de luidspreker hangt.

De gele muur is identiek aan de tegenoverliggende gele – oranje muur.

Maar. Je ziet een verlicht bordje NOODUITGANG. Onder dit bordje zit een deur. Deze deur is inmiddels verzwaard met 6 mm loodbitumen en 6 mm MDF. Of dit werkt? NOU EN OF. Wederom een geluidslek potdicht gemaakt. De gele muur is dus wederom geschikt om zwevende platen tegen te hangen.

Voor wat betreft de overgang van groepsruimte naar fitnessruimte had ik dus het idee om daar baffles neer te hangen ????

Afbeelding 153:

Nogmaals de tegenovergestelde zijde. De nooddeur zoals beschreven is duidelijker zichtbaar. De overgang van groepsruimte naar fitnessruimte is duidelijker zichtbaar. De plaats waar de luidspreker hangt is 3 meter hoog.

Afbeelding 168:

Het plafond in zijn geheel. Dus het gedeelte van de groepsruimte. De TL balken zitten dus in de verwarmingselementen.

Duidelijker zichtbaar dat er telkens een balk ligt in de lengterichting. Afstand balken onderling 1 meter en 25 centimeter diep.

Afbeelding 166:

*NIET ONTVANGEN [Jeroen]*

Mochten jullie willen weten hoe verschrikkelijk hard ik werk, de man “kruipend” op de laminaatvloer – da’s Leonneke.

Goed zichtbaar de “kale” muur. De overgang naar fitnessdeel. De plafondstructuur.


Dit moet ‘m dan toch zijn …………

Nogmaals. Het gaat vooral om:
1: De akoestiek van de groepsruimte
2: De overdacht van geluid naar het fitnessgedeelte ………

Da’s waar het allemaal om begonnen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 04, 2007 8:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zie hierboven! Tevreden Leon?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Leonneke



Sinds: 22-11-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Waalre

BerichtGeplaatst: Wo Dec 05, 2007 1:16 am    Onderwerp: Da's wel heel duidelijk Reageer met quote

Hallo Jeroen;

Nou ja zeg .............. Ik denk je pikt er 1 of 2 uit.
Duidelijker kan je het volgens mij niet maken.

Heel erg bedankt ...........

Denk dat Eric en Bert hier wel "wijs" uit kunnen.
Voor Eric en Bert .................. Ik zal me beperken tot dit forum. Geen vragen / opmerkingen via andere fora. Okay ???

Gegroet en goede Sinterklaas - surprise - avond/ochtend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Dec 06, 2007 8:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, alles is al zo'n beetje gezegd.
Als je dat plafond bekleedt met minerale wol met iets ervoor om te voorkomen dat je vezels in de ruimte krijgt, ben je een heel eind.

Als je dan nog flutter hoort, kun je iets aan de wanden doen.

Een hele klus!
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Leonneke



Sinds: 22-11-2007
Berichten: 25
Woonplaats: Waalre

BerichtGeplaatst: Vr Dec 07, 2007 12:55 am    Onderwerp: Okay - dank tot zover Reageer met quote

Bert;

Hartelijk dank voor al je bijdragen. Ik denk dat ik inderdaad voldoende info heb om het redelijk goed te gaan aanpakken.

Heb inmiddels al wat monsters ontvangen van Rockfon.

Dank voor je medewerking ................
Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Leon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Dec 07, 2007 1:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg, in plaats van onze 'factuur' accepteren wij ook een verslag alhier van je geknutsel en de resultaten. Vergeet dat niet Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Dec 07, 2007 2:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Met foto's, uiteraard!
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.