Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

HELP bimbam-klok van de buren!
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freek
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 11, 2008 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Francis,

ik heb na die 1e brief meermaals geprobeerd hen persoonlijk erop aan te spreken, maar trof hen nooit thuis aan. Toen heb ik maar een tweede brief geschreven.

Een paar weken later stond de buurvrouw met de twee brieven in haar hand voor mijn deur. Zij en haar man bleken de hele zomer op een camping te staan, vandaar dat ik hen nooit te pakken kreeg.

Het gesprek was zoals te verwachten niet echt prettig. Aanvankelijk wilde ze helemaal niet geloven dat wij er last van hadden! Toen ik haar aanbood dan maar eens 's nachts te komen luisteren krabbelde ze terug.

De klokken uitzetten ging volgens haar niet, omdat het om antieke klokken ging, die dan vast zouden lopen (geen idee of dat klopt?). Haar man was wel bereid een stukje schuim achter de klokken te monteren, zodat het geluid wat gedempt zou worden. Op mijn voorstel om de klok waar wij het meest last van hadden op een andere muur te hangen wou ze helaas niet ingaan.

Het schuim heeft wel geholpen. We hoorden de klokken nog, maar werden niet meer wakker van het geluid.

Gelukkig zijn we inmiddels verhuisd en is onze BIM-BAM nachtmerrie afgelopen Very Happy

Veel sterkte met jouw BIM-BAM probleem.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 11, 2008 4:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Francis, zal ik je emailadres dan maar even verwijderen? Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
francis
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2009 2:33 pm    Onderwerp: bim bam klokken Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Francis, zal ik je emailadres dan maar even verwijderen? Wink

ja ik zie dat je dat inmiddels gedaan heb..bedankt! Nou mijn nachtmerrie van de klokken is nog steeds een hel..t gesprek liep zo hoog op dat ze me na dat de buurvrouw me in mijn eigen huis aanviel en we belanden vechtend op de straat..echt ongelooflijk dit..en t is van kwaad tot erger geworden dat ik ook maar me muziek ben gaan draaien en ook maar voor overlast ben gaan zorgen..voelde zo onmacht dat je daar niets tegen kan doen..na deze muziek festijn heeft ze uiteindelijk de klok snacht uitgezet en gaat elke ochtend weer om half 8 aan en zelf vertrekken ze dan naar hun werk..inclusief de vakanties van mijn kind en de weekenden...hoe egoistich kan je uiteindelijk dan toch zijn! Nu 1 jaar verder en dan ook dit breekt je dan toch weer op dat je elke dag om half 8 op zit met je kind in 6 weken vakantie tyd en afgelopen mei vakantie..En dan niet van de zaterdag en zondag te spreken hopen de je dan eens een keertje uit kan slapen..maar nee dat zit er dan niet in...maar goed uiteindelijk praat je na alle ruzies niet meer tegen elkaar..laat ik een keer mijn radio aan staan voor mijn kat als ik smiddags even wat boodscahppen ga halen..dan staat deze mevrouw dreigend aan mijn deur met dat ik mijn radio aan heb en ze anders de klok weer aan zet snachts...nou hoe ver kan je dan toch gaan..t is hier zo ongelooflijk gehorig ..maar hoe hard zet je nou een radio aan voor je huisdier??? maar goed uiteindelijk zijn we er niet verder mee gekomen met dit alles!! groetjes Francis
Naar boven
N
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2009 5:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik zit in een kleine studentenkamer en aan mijn aangrenzende muur hebben de buren(sociale huurwoning) een bim bam klok dus ook rechtstreeks op de muur geplaatst. Voorheen wel last van gehad maar ik kon het nog tolereren en aangezien de buurman geestelijke stoornissen heeft en invalide is en samen met zijn moeder woont die in de 80 is en jammergenoeg ook knettergek is(blaffen en gillen als een speenvarken) dacht ik die mensen maar beter met rust te laten aangezien ik nog wel prima kon slapen. Maar nu heeft de buurman naar eigen zeggen de klok laten reviseren omdat hij de klok te dof vond klinken en nu word ik in de nacht wakker van de riedeltjes en de harde slagen nu hij die klok opzettelijk luider heeft gemaakt. Alle voorspelbare reacties en de onwil van de buurman zoals wat eerder in deze topic voorbijkwam zijn ook bij mij van toepassing. Alle goede oplossingen worden afgeslagen door pure onwil en zijn geestelijke toestand. Daarnaast zijn de dagelijkse huilbuien geschreeuw,mishandeling?,braakgeluiden ook erg gezellig. Wat te doen met dit soort aso's...
Naar boven
N
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2009 2:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

update:
Probleem is gelukkig toch opgelost. Kan weer lekker gaan slapen Laughing. Na 5 keer een gesprek te hebben gehad met de buurman om een oplossing te zoeken(en geprobeerd om te isoleren) waarbij aan zijn kant geen enkele medewerking of begrip was heb ik uiteindelijk gedreigd met juridische stappen(ben zelf bijna afgestudeerd jurist en kon gebruik maken van handige adviezen) om hem toch aan te geven dat ik zijn houding niet accepteerde en heb de woningcorporatie ingelicht en het probleem uitgelegd. Corporatie heeft contact opgenomen met de buurman en sinds een paar uur is de overlast van de bim bam klok weg Wink. Geen enkel geluid meer. Gisteren waren de slagen al uitgezet en sinds een paar uur de riedels ook. Volgens de buurman permanent. Volgens mij is de buurman toch een beetje bang geworden van de sociale huur vereniging Laughing en werd het hem te heet onder zijn voeten.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2009 7:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met je hervonden rust... Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Miriam
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 11:25 am    Onderwerp: Aso buren met BIM BAM Reageer met quote

N schreef:
update:
Probleem is gelukkig toch opgelost. Kan weer lekker gaan slapen Laughing. Na 5 keer een gesprek te hebben gehad met de buurman om een oplossing te zoeken(en geprobeerd om te isoleren) waarbij aan zijn kant geen enkele medewerking of begrip was heb ik uiteindelijk gedreigd met juridische stappen(ben zelf bijna afgestudeerd jurist en kon gebruik maken van handige adviezen) om hem toch aan te geven dat ik zijn houding niet accepteerde en heb de woningcorporatie ingelicht en het probleem uitgelegd. Corporatie heeft contact opgenomen met de buurman en sinds een paar uur is de overlast van de bim bam klok weg Wink. Geen enkel geluid meer. Gisteren waren de slagen al uitgezet en sinds een paar uur de riedels ook. Volgens de buurman permanent. Volgens mij is de buurman toch een beetje bang geworden van de sociale huur vereniging Laughing en werd het hem te heet onder zijn voeten.


Beste N
Ik weet precies hoe jij je hebt gevoeld. Ik woon sinds half juli in een flat uit de jaren '60. Tijdens de bezichtiging ben ik speciaal buiten op het balkon gaan staan om het geluid te ervaren. Ik ben speciaal niet in het centrum of bij een kerk gaan wonen i.v.m het geluid. ook heb ik ervoor gekozen om in een flat met veel ouderen te wonen omdat ik dacth dat de kans op geluidsoverlast dan het kleinst zou zijn.
Juist, de eerste nacht zat ik om 23.00uur rechtop in bed door de klok van mijn bovenburen.
De bewoonster is 91 en haar zoon woont bij haar in (inderdaad, hij zal zo rond de 60 zijn Confused ) je probeert op een normale manier het probleem aan te geven en je hebt een positieve houding jegens de mens...niet wetende dat men zich compleet tegen je kan keren en het feit dat ze overlast plegen totaal negeren.
Ik heb contact opgenomen met de eigenaar van het object en hij is bij mij thuis geweest om de overlast zelf te ervaren. Helaas vond hij een goede oplossing in: klok aan om 7.00uur en klok uit om 19.00uur. het hele weekend dus genieten van de ellende...en danheb ik het maar niet over de herrie die zij buiten deze tijden als compensatie toedienen).
Ik las over jouw dreiging met juridische stappen en hoewel ik er eerst niet aan wilde beginnen klinkt het nu echt heel aantrekkelijk.
heb jij misschien een artikel waaraan jij refereert? Voordat ik echt mijn rechtbijstand aanschrijf kan jij mij misschien een kleine tip geven.

Het is toch ongelooflijk hoe mensen met elkaar omgaan en zich volledig onttrekken aan het rekening houden met elkaar. Ook de huismeester begon een heel verhaal over de rechterlijke macht en het aantal decibel...niet te geloven Shocked

Ik hoop maar dat iemand dit leest en reageert
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 12:41 pm    Onderwerp: Re: Aso buren met BIM BAM Reageer met quote

Miriam schreef:

Het is toch ongelooflijk hoe mensen met elkaar omgaan en zich volledig onttrekken aan het rekening houden met elkaar. Ook de huismeester begon een heel verhaal over de rechterlijke macht en het aantal decibel...niet te geloven Shocked

Ik hoop maar dat iemand dit leest en reageert

Miriam,

Ik kan jouw individueel geval niet beoordelen, maar technisch is het meestal een dom probleem (lees vanaf begin topic).
Geluidsbronnen, of die nu klokken of andere dingen zijn, die star tegen een muur bevestigd zijn, gebruiken zo'n muur en alle flankerende wanden als soundboard van een muziekinstrument.

Gewoon goede wil en een beter ophanging kan zo'n probleem in vele gevallen perfect oplossen.

Ik vind ook (als akoesticus) dat vele zaken in verband met particuliere overlast en hinder slecht beschreven zijn in wet- en regelgeving, waardoor onnodige ruimte bestaat voor spanningen die iemands kwaliteit van leven beduidend en onnodig kunnen aantasten.
En het argument dat er zaken zijn die niet duidelijk te vatten in regelgeving omdat ze te veel kunnen variëren in functie van specifieke omstandigheden is voor mij GEEN argument om die zaken die wel te regelen zijn niet eenvoudig vast te leggen.

Dit houdt gewoon in dat soms dingen tot voor een rechter dienen te komen vooraleer uitspraak kan gedaan worden over dingen die zo zouden kunnen beschreven worden en vastgelegd in duidelijke regels, eerder dan jarenlange spanningen te laten bestaan over interpretaties van wat hinder en overlast nu wel of niet eigenlijk is.
Beide partijen in dergelijke omstandigheden zijn van elkaar overtuigd dat ze met onmogelijke, asociale en/of intolerante mensen te doen hebben.

Hier zijn echt meer voorbeelden voor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Aug 23, 2010 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon een ideetje om het enorm effect van flanking en/of contactgeluid te demonstreren:

.
http://www.vub.ac.be/koor/beeld/speeldoos.jpg
http://www.turners-retreat.co.uk/acatalog/PRJ-MusicBoxMechanism.jpg
Meer figuren: MechanismesDuurdere versiesBabyversies

Waar je hier naar kijkt is het binnenwerk van een speeldoosje. Zo'n ding dat je ook gebruikt om boven een kinder- of babybedje te hangen ingebouwd in 1001 dingen (een lief plastic beertje of ander diertje, een mobieltje, een muziekdoos, wat ook). Op een markt, in goedkope zaken of ketens kosten sommige van die dingen een habbekrats.

Bouw dat binnenwerk uit (zie foto). Soms/meestal werkt het (ook) met een touwtje of soort opwindsleutel (opwindbare veer).
Schroef aan de onderzijde in de gaatjes bedoeld voor bevestiging van dit speelding 3 zelftappende schroefjes (er zijn vaak maar 3 gaatjes wat goed is). Of welke methode ook het meest efficiënt is bij het het specifiek modelletje dat je uitgebouwd hebt, zolang je maar stabiele contactpunten hebt (Smile professionals kunnen die bestaande gaatjes tappen).

Op die wijze geeft dit goed kontakt als je dit ergens tegendrukt of op zet.

Gewoon grappig (klinkt iets chiquer): officieel behoort dit instrument tot de Lamellofonen waar ook de stemvork toe behoort.

Als dit ding ingebouwd is in zijn origineel speeltje, hoor je dat muziekje zeer duidelijk. Hou dat binnenwerk echter in je hand en je hoort dit ding nog amper of minstens véél zachter. Je hoort dit hoofdzakelijk doordat het speeltje waar het ingebouwd is als de klankkast van een muziekinstrument functioneert.
Dat speeltje is dus geen mooie lieve verpakking van iets dat op zich geluid maakt, maar in hoofdzaak een instrument dat dit geluid goed hoorbaar moet maken, waarbij dat binnenwerk op zich werkt als de snaren van een akoestische gitaar waar de snaren op zich, geïsoleerd van de guitar zelf, ook amper geluid produceren (snaren creëren in belangrijke mate hun eigen lucht-antigeluid).

Ik heb vaak les gegeven in akoestiek. Dit binnenwerk van zo'n speeltje was voor mij een STANDAARD object om het effect van ontkoppeling en flankerend geluid te demonstreren (deed ik verschillende soorten proeven/proefjes mee).

Een zware betonnen of bakstenen muur isoleert behoorlijk veel, zeker in het geluidspectrum van zo'n muziekdoosje.
Druk dit binnenwerk aan de buitenzijde van een kamer tegen een zware solide betonnen of stenen muur en je hoort dat muziekje zéér duidelijk binnen deze ruimte (met gesloten deuren), alsof een muziekdoos binnen aan het spelen is.
Hou het even los van de muur (buiten), en zelfs degenen met het scherpste gehoor kunnen haast onmogelijk vertellen of dit muziek-ding nog wel of niet speelt.
We praten hier dus over een "mini-ding" met een eigen geluidsvermogen van "niks" langs de buitenzijde geplaatst op een zware stenen of betonnen muur.
Het is gevoelsmatig gewoon haast amper te geloven wat kontaktgeluid kan doen.

Zo'n BIM-BAM klok, afhankelijk van hoe gemonteerd is een verzwaarde uitvoering van de hierboven beschreven demonstratie hoe je dingen zeker NIET moet doen om onnodige overlast te voorkomen.
Zo'n BIM-BAM klok zo gemonteerd op een foute plaatst resulterend in onnodige overlast, onwillig om dit op te lossen, is een demonstratie van hoe 'volslagen zinloos' asociaal mensen kunnen zijn.
Dit is dus in zeer veel gevallen perfect en relatief eenvoudig op te lossen, zonder dat zij langs hun kant ook maar iets van hun BIM-BAM geluid moeten missen.
En het mogelijk gunstig effect van een dergelijke ontkoppeling is zeer eenvoudig te checken, vóór enige permanente aanpassing uitgevoerd wordt, door zo'n BIM-BAM even los van de muren te houden (zie begin van dit topic).

EDIT: Links naar Google figuren bijgevoegd.


Laatst aangepast door Eric Desart op Za Apr 02, 2011 1:02 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sonar
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2010 10:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric,

Wij zitten in een soortgelijke situatie en de oplossing om de klok te ontkoppelen van de muur klinkt goed en eenvoudig, maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Hoe kan men een klok aan een muur bevestigen zonder dat deze ermee contact maakt?
Als iemand anders dit weet horen we het natuurlijk ook graag, alvast hartelijk dank voor de informatie!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2010 4:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beschrijf dit eens beter a.u.b.?

Is dat jouw klok? Reclameren de buren? Kan jij een foto van die klok uploaden (liefst voor en achterzijde)? Wat weegt die klok?

Heb jij het effect al eens getest door ze los van de muur te houden (beschreven in dit topic)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Sep 20, 2010 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier zijn een paar links naar trildempers (Googlen naar trildempers)

http://www.technigro.nl/trillingsdempers.html
http://www.verpas.nl/images/stories/pdf/NIEUWE%20CATALOGUS%20BLZ%2014.pdf
Komt van deze site: http://www.verpas.nl/

Geluidforum of anderen: kennen jullie een goede link naar een trillingsdemper-catalogus? Of een andere efficiënte elastische ophanging?

Je dient de constructie van een klok te kennen/begrijpen om een goede ophanging te bedenken. Het ca gewicht hierbij is belangrijk.
En doe vooreerst een proef met loskoppeling zoals voorheen beschreven is in dit topic zodat men weet of deze denkrichting zinnig is in functie van het verhoopte resultaat.

Algemeen: bezoekers, gelieve mij niet (meer) proberen privé te bereiken, via waar ook, voor vragen die in het forum thuis horen. Ik laat dergelijke PB's of e-mails links liggen. Voor privé hulp bestaan studieburelen.
Specifiek eigen aan fora is het publieke karakter, zodat iedereen kan leren uit vragen, antwoorden en ervaringen van anderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 20, 2010 9:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, ik ken geen catalogi waarbij dempers worden getoond inclusief hun juiste gebruik (bijvoorbeeld voor hangelementen). Essentieel is de belasting van de demper in de juiste richting, hetgeen vaak zal betekenen dat de klok hoe dan ook wat verder van de muur zal komen hangen...

Denk daarbij bijvoorbeeld aan hoekprofieltjes nodig om de dempers op 'druk' te kunnen belasten, of het achter de klok opnemen van min of meer standaard hangelementen.

Ik heb in het verleden ten aanzien van speakers zelfs redelijke resultaten gezien met van die auto-uitlaat-elastieken, weliswaar op rek belast in dat geval. In dat soort gevallen echter altijd een beveiliging, bijvoorbeeld staalkabel, toepassen voor het geval het rubber faalt, bijvoorbeeld door veroudering.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 20, 2010 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kwam ook nog deze leverancier tegen: www.phoenixvibrationcontrols.com
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Feb 05, 2012 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wim en Mary (via mail aan het forumbeheer) schreef:
Met interesse heb ik de discussie gelezen over de bim-bam klok van “de buren”.

Zelf heb ik ook een dergelijke klok, geen klagende buren, maar toch ik problemen met hen willen voorkomen.

Welke tips en/of materialen c.q. ophangmethode zou ik kunnen gebruiken om minimale geluidsoverdracht te realiseren?

Graag uw advies,

Met Groeten uit Eindhoven

(...)

Reacties (in dit onderwerp) zijn welkom!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.