Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Zwembad pomp van de buren
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gast1
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2007 12:11 pm    Onderwerp: Zwembad pomp van de buren Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik woon sinds een week in mijn nieuwe huisje. Nu heeft mijn buurman een zwembad laten plaatsen afgelopen herfst. Nu het mooi weer wordt staat de pomp regelmatig aan. Deze is geplaatst in een schuurtje dat tegen mijn huis staat.
De pomp maakt vreselijk veel lawaai en springt een groot aantal keren per dag een uur aan. Ook midden in de nacht. Het geeft zoveel lawaai dat ik er wakker van wordt.
De vorige bewoners van mijn huis heb ik geinformeerd zo zij er ook last van hebben gehad, maar deze hebben de pomp nooit gehoord omdat het zwembad er pas sinds de herfst ligt en pas nu in gebruik is genomen.

Wat is het beste plan van aanpak ?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2007 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als die buren een zwembad kunnen betalen, kunnen ze ook wel een geluidisolerende omkasting om de motor laten maken, denk ik.
Ik zou eens gaan praten.
Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 2:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Is het trouwens nodig dat zo'n pomp dag en nacht aanstaat? Dat is bij onze buren het geval. Het is een heel onprettig geluid. We hebben maar kleine tuintjes, dus we horen het overal even goed, zelfs binnen...
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 3:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben een arme zelfbenoemde geluidsknoeier, dus ik kan geen zwembad betalen en weet 't niet.

Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 5:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Is het trouwens nodig dat zo'n pomp dag en nacht aanstaat? Dat is bij onze buren het geval. Het is een heel onprettig geluid. We hebben maar kleine tuintjes, dus we horen het overal even goed, zelfs binnen...


Vraag het de buren even... Een schakelklok kost zo'n 10 EURO. Als daarmee je probleem (grotendeels) is opgelost...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 5:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Originele post duid op automatisme en sensor.

Dit betekent dat totaal aantal uren vermoedelijk ruwweg gelijk blijft (capaciteit pomp versus zwembad). Is dus mogelijk verschuiving probleem. Die pomp slaat niet zomaar aan.

Ik ga er van uit dat dergelijk geluid indien echt storend gerelateerd aan luxe moet kunnen gelimiteerd worden.
Hier gelden zeker geen ALARA princiepes (of nieuwe versie hiervan).

Geluidforum dit valt zelfs heel duidelijk in jouw gebied van expertise.

Navragen op gemeente wat kan en niet kan ... Indien geluidsniveau onredelijk (eventueel nog laagfrequente vibratie op structuur) lijkt mij een niet meer dan logisch isolatieproject ten laste van veroorzaker.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 5:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

He Eric,

Je gaat me toch niet vertellen dat je een zwembad hebt?
Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 6:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Geluidforum dit valt zelfs heel duidelijk in jouw gebied van expertise.


Is het een off-shore slurriepomp in een explosie-gevaarlijke omgeving? Wink

(Je hebt overigens wel gelijk hoor, dit soort pompjes kan ik wel dromen. Ik zal eens zoeken naar een online bouwtekening over dit soort zaken. Overigens gaat de vraag nog niet zozeer over de oplossing, meer over het benaderen van de (luxe Wink) buur)

*EDIT*

Dit boekje LINKJE (PDF), héél lang geleden eens uitgegeven door het GAK, behandeld een aantal basisprincipes binnen de lawaaibestrijding...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2007 7:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Overigens gaat de vraag nog niet zozeer over de oplossing, meer over het benaderen van de (luxe Wink) buur)


Smile 'k weet het, maar mijn (en vermoedelijk jouw) instinct vertelt dat dit mogelijk niet zo'n eenvoudig ding kan/zal zijn dan een schakelaar of een uurwerk van de muur ontkoppelen.
En dat er dus geld bij de buur mee gemoeid kan zijn (dure jongens die akoestiekers). Hierdoor is de vraag wat de gemeente (of wie of wat ook iets te vertellen heeft ter zake) aanvaardbaar vindt of niet belangrijk.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
wg
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 10:59 am    Onderwerp: Zwembad pomp Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Geluidforum schreef:
Overigens gaat de vraag nog niet zozeer over de oplossing, meer over het benaderen van de (luxe Wink) buur)


Smile 'k weet het, maar mijn (en vermoedelijk jouw) instinct vertelt dat dit mogelijk niet zo'n eenvoudig ding kan/zal zijn dan een schakelaar of een uurwerk van de muur ontkoppelen.
En dat er dus geld bij de buur mee gemoeid kan zijn (dure jongens die akoestiekers). Hierdoor is de vraag wat de gemeente (of wie of wat ook iets te vertellen heeft ter zake) aanvaardbaar vindt of niet belangrijk.

Groetjes
Eric


Het zwembad moet natuurlijk met enige regelmaat gezuiverd worden en het water moet rond gepompt worden. Helemaal mee eens.
De verstandhouding met de buurman is heelas niet zo goed dat een simpel gesprekje e.e.a. oplost. De vorige eigenaar van mijn huisje is tot 5x toe door de buurman voor de rechter gedaagd wegens allerlei accefietjes. De buurman heeft al deze 5 zaken verloren, dus is nog al gefrustreerd. Ik heb hem een net briefje gestuurd met het verzoek om het geluid te reduceren.
Ik heb als antwoord gehad dat mijn huis maar niet tegen hun schuur had moeten worden gebouwd.

Ze hebben gezegd dat ze het geluid zullen verminderen nadat ik de afvoer van mijn afzuigkap 5 cm heb verlegd omdat deze 5cm te dicht op de erfgrens zou zijn. Ineens hebben zij in de SCHUUR ook last van mijn afzuigkap die een half uurtje per dag aan staat als ik sta te koken.
Hun zwembad pomp draait zeker 10 uur per dag met tussenposen dag en nacht door.

De relatie met de buren is dus dermate verstoord dat een normaal gesprek helaas niet mogelijk is.

Waar kan ik het beste terrecht om dit op te lossen, zonder meteen rechtshulp in te moeten schakelen??
De vraag is inderdaad of ik naar de gemeente zal moeten, of wie is degene die wat te vertellen heeft ter zake...
Naar boven
wg
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 11:03 am    Onderwerp: buren Reageer met quote

Anonymous schreef:
Is het trouwens nodig dat zo'n pomp dag en nacht aanstaat? Dat is bij onze buren het geval. Het is een heel onprettig geluid. We hebben maar kleine tuintjes, dus we horen het overal even goed, zelfs binnen...


Hoe heb jij het aangepakt? Of heb je je dr bij neergelegd.
Vroeger bij mijn ouders hadden wij ook een zwembad in de tuin. Ik weet dus dat het pompen inderdaad met enige regelmaat nodig is om het water op de juiste termperatuur en van de juiste kwaliteit te houden.

Onze pomp maakte alleen herrie als er lucht gepompt werd, dus geen water.
Een oplossig was heel simpel, een geluidsisolerende bak er om heen..
Naar boven
wg
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 11:08 am    Onderwerp: ALARA? Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Originele post duid op automatisme en sensor.

Dit betekent dat totaal aantal uren vermoedelijk ruwweg gelijk blijft (capaciteit pomp versus zwembad). Is dus mogelijk verschuiving probleem. Die pomp slaat niet zomaar aan.

Ik ga er van uit dat dergelijk geluid indien echt storend gerelateerd aan luxe moet kunnen gelimiteerd worden.
Hier gelden zeker geen ALARA princiepes (of nieuwe versie hiervan).

Geluidforum dit valt zelfs heel duidelijk in jouw gebied van expertise.

Navragen op gemeente wat kan en niet kan ... Indien geluidsniveau onredelijk (eventueel nog laagfrequente vibratie op structuur) lijkt mij een niet meer dan logisch isolatieproject ten laste van veroorzaker.

Groetjes
Eric


Wat is het ALARA principe ???
Kun je me meer informatie geven? Oof over laagfrequencte vibratie? Ik ben een complete NoNo op dit gebeid. Ik heb alleen last van de herrie van de pomp van de buren.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 12:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ALARA is as loud as reasonable possible, dus zo luid als redelijk mogelijk is.
Is een smoesje voor als ze er met de wetgeving, die vaak buitengewoon onduidelijk (grijs) is, niet uitkomen.
Laagfrequent geluid is moeilijker weg te dempen dan hogere frequenties. Is een ingewikkeld technisch verhaal dat over resonantiefrequenties gaat.
En als de pomp een wand of vloer aanstoot, omdat hij daar tegenaan is gemonteerd, kan geluid worden doorgegeven door een constructie (flankerende geluidsoverdracht). Net als met een verwarming in een oude flat, als je op de verwarming klopt hoor je dat door het hele gebouw.

Je moet dus kijken wat nodig is; in het meest ongunstige geval moet de pomp op iets worden gezet dat hem ontkoppeld vande constructie (zijn speciale materialen voor) en van een suskast worden voorzien, een speciale constructie die rekening houdt met frequenties die gedempt moeten worden en die toch aanvoer van lucht en afvoer van warmte garandeert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 1:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
ALARA is as loud as reasonable possible, dus zo luid als redelijk mogelijk is.
(...)


ALARA is as low as reasonable possible, dus zo stil als redelijk mogelijk is, althans zo heb ik het eens geleerd...

'bewijs': http://nl.wikipedia.org/wiki/Alara
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Vr Mei 11, 2007 3:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mei 04, 2007 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, natuurlijk, weer eens te kort door de bocht. Geluid, loud.....
Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.