Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hoe lang mag je klussen aan en om het huis?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluid&Verkeer
Gebruiker


Sinds: 5-1-2007
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2007 12:02 pm    Onderwerp: Hoe lang mag je klussen aan en om het huis? Reageer met quote

Wij hebben iemand in de buurt die al een jaar of drie aan het verbouwen is! Hij maakt er gewoonte van om op zondag zo'n beetje de hele dag door te timmeren! Diverse buurtbewoners hebben hem er reeds op aangesproken maar het helpt niet. Zijn antwoord is: "De buurt moet geven en nemen!" Einde discussie. Hij gaat vrolijk verder. Wat is hier aan te doen? Is er wettelijk iets geregeld voor de "zondagsrust"?

Drie jaar is inderdaad wel erg lang. Wettelijk is er wel iets geregeld voor zondagsrust, maar dat is voor uw geval niet relevant. U kunt zich wel beroepen op de APV waarin staat dat het verstoren van de rust of de omgeving in beginsel verboden is (zie bijgevoegd voorbeeld van een willekeurige gemeente). Dat kan betekenen (als buurman zich niet laat bepraten of de verbouwing eindelijk af is) dat u zich tot de politie of rechter zal moeten wenden. Mogelijk kan de Nederlandse Stichting Geluidhinder (www.nsg.nl) u hierin verder van dienst zijn.
_________________
Bovenstaande post is met toestemming overgenomen uit de FAQ van de site Geluid en Verkeer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluid&Verkeer
Gebruiker


Sinds: 5-1-2007
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2007 12:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik woon in een 2 onder 1 kap koopwoning die voor normale geluiden goed geïsoleerd is. Maar mijn buurman is al wekenlang elk weekend en bijna elke avond aan het timmeren, schroeven met een draadloze boormachine waarbij het bitje lekker over de schroef heen ratelt, zagen gebonk en harde klappen en knallen.We hebben een kind van 1 jaar die daardoor slecht slaapt. Ik heb hem al diverse keren gevraagd wat rustiger te doen. Als antwoord krijg ik dan dat ik een zeikerd ben en dat ik niet bepaal wat en hoe laat hij iets in zijn huis doet. Wat moet ik hiermee?

Tja, wat moet je hiermee? Tegen zoveel horkerigheid is weinig bestand, en is ook wettelijk niet correct (zie een voorbeeld van een APV-hoofdstuk geluidoverlast zoals die in de meeste gemeenten geldt). Hoewel de eerste neiging is met grof geweld te antwoorden, is dat -meestal - geen oplossing. Naar deze vormen van burenoverlast is veel onderzoek gedaan, en dan blijkt steeds dat praten en overreden het enige is dat op lange termijn effectief is. Een goede oplossing om te voorkomen dat de situatie echt escaleert kan een bemiddelaar zijn. Soms kan de gemeente hier van dienst zijn, of de NSG (www.nsg.nl).
_________________
Bovenstaande post is met toestemming overgenomen uit de FAQ van de site Geluid en Verkeer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2007 10:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Reacties op deze vraag op een 'klusforum' <-- klikken
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.