Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Wegverkeer en flat tegenover

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lancelot



Sinds: 15-6-2021
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Di Jun 15, 2021 5:38 pm    Onderwerp: Wegverkeer en flat tegenover Reageer met quote

Hallo,

Na enige tijd anoniem mij op dit forum te hebben begeven, heb ik toch een account aangemaakt. Dit omdat ik het antwoord op mijn vraag nog niet helemaal kan vinden.

Sinds kort woon ik in een ander huis, dat aan de zijkant is gelegen aan een doorgaande weg. Dit betreft de Ceintuurbaan in Bussum. Ik heb het geluid dat een dergelijke weg produceert, onderschat. Tussen mij en de weg staat ook geen enkele barriere, behalve dan nu een paar schriele conifeertjes die ik heb laten planten.

Hierbij een foto van google maps. Mijn huis is het huis met de oranje zonneschermen.

https://goo.gl/maps/7T1aQi55tqbZzbnP7

Nu heb ik mij verdiept in het plaatsen van een geluidwerende schutting. Ik heb inmiddels door lezing van verschillende topics op dit forum wel door dat een speciale schutting, zoals een Kokowall, Noistop of een Greenwal,l niet perse nodig is. Belangrijk is dat de schutting op de goede plek staat, hoog genoeg is en van een zeker substantie is. Dit kan ik volgen. Plaatsing is niet eenvoudig, nu ik hiervoor een vergunning nodig heb. Boven 2 meter gaat hoe dan ook lastig worden. De plaats van de schutting staat min of meer vast. Deze komt midden tussen de bron (midden van de weg) en de ontvangst (terras zijtuin, oranje zonnescherm). Aan weerskanten schat ik 8 meter.

Met enige oefening heb ik het excel bestand dat ik op dit forum heb gevonden ingevuld om te kijken wat de effecten zullen zijn. Op zich valt er wel behoorlijk wat winst te bereiken, maar hoe dat in deperceptie zal zijn, is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Wat hierbij echter ook een rol speelt, en dat kom ik op het forum nog niet tegen (but correct me if i'm wrong) en volgens mij houdt het rekenmodel hier ook geen rekening mee, is het effect van de flat van 4 verdiepingen die aan de overzijde van de weg ligt, recht tegenover mijn huis. Naar mijn idee weerkaatst deze enorm veel geluid. Ik kan mensen die daar op het balkon staan letterlijk verstaan, zonder dat zij hun stem verheffen.

Mijn vraag is in hoeverre deze "echo" ook via een stevige schutting kan worden teruggebracht. Is dit inzichtelijk te maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jun 15, 2021 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In principe heeft de geluidbron dus een spiegelbron.
Stel dat die net zo luid is als de geluidsbron dan wordt het geluidsniveau met 3 dB verhoogd.
In de praktijk zal het hier eerder een dB of 2 zijn omdat die spiegelbron zich verder weg bevindt.

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1462
Hier kun je horen hoeveel een afname van een aantal dB klinkt.
Het houdt geen rekening met frequenties die allemaal anders worden gereduceerd, maar voor een scherm geeft het een aardige indruk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.