Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidwerend glas verkeeslawaai

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
borisb



Sinds: 12-5-2021
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 5:18 pm    Onderwerp: Geluidwerend glas verkeeslawaai Reageer met quote

Dag,

In mijn woning (appartementje) heb ik een kamer die vlak bij een grote weg zit met een tram en veel motor (met sportuitlaat) lawaai. De geluidsbelasting op mijn adres is volgens het rivm tussen de 61 en 65db. De woning is volgens mij goed geïsoleerd, maar er zit hr++ glas in (5-15-5) en dat laat veel (laagfrequent) geluid door. Het ventilatierooster heb ik reeds dichtgemetseld.

Ik zou graag geluidswerend glas plaatsen, 44.2ST -16-66.2ST. Dat is 38mm, 13mm dikker dan dat er nu in zit. Ik dacht opdeklatten te gebruiken voor dat verschil.



Is het kozijn sterk genoeg, en zo niet, wat zou ik dan kunnen doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 9:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de foto's te zien woon je vrij hoog.
Doordat geluid van buiten onder een steile hoek op je raam valt krijg je waarschijnlijk een buiggolf in het glas. Zo'n golf loopt in het glas en heeft niet, zoals geluid in lucht, een constante snelheid maar een snelheid die varieert met de frequentie.
Als de geluidssnelheid van het buitengeluid gelijk is aan die van de golf in het glas krijg je een resonantie. En die zorgt ervoor dat het glas slecht isoleert.
Het is een bekend gegeven: op straatniveau heeft een gebouw geen last van lawaai, op hogere verdiepingen met hetzelfde glas wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.