Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Lawaai snelweg 1,5km

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Capslock
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2021 9:42 pm    Onderwerp: Lawaai snelweg 1,5km Reageer met quote

Dag iedereen

Ons huis ligt op een 1,5 km van een drukke autosnelweg. Op spitsuren horen we op onze slaapkamer op de 2e verdieping het verkeer razen, zelfs met de ramen dicht.

We hebben alu ramen met dubbelglas uit 2008. De slaapkamer ligt onder een plat dak met een laag isolatie.

Is het normaal dat we omgevingsgeluid van op die afstand door onze ramen horen?

Bedankt!

Groeten

M.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 22, 2021 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor ramen zijn dat? Wat voor dakconstructie? Je zult de moeite moeten nemen om fatsoenlijke data aan te leveren, anders kan niemand je antwoord geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Capslock
Gast





BerichtGeplaatst: Za Apr 24, 2021 3:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Wat voor ramen zijn dat? Wat voor dakconstructie? Je zult de moeite moeten nemen om fatsoenlijke data aan te leveren, anders kan niemand je antwoord geven.


Dag Bert

Goed idee.

Het plat dak is als volgt opgebouwd:

- Isolatie: 1 laag Unilin, Utherm Roof B 120mm 4,8 KW(RD))
- 1 dampdrukverdelende laag
- onderlaag Debobase 3 T/F V50,
- 1 laag polyetherroofing Duo High Tech 4 AGR
op basis van APP en SBS verbeterde bitumen en ingewalste leislag UV
beschermd

Slaapkamer (tweede verdieping) ligt onder het plat dak. Er loopt wel een afgesloten schouw door de slaapkamer die open is op het dak.


De details van de ramen heb ik helaas niet (geen factuur gekregen van verkoper huis). Het zijn aluminium ramen van Sobinco. Op het glas van de ramen lees ik: SGG planilux Klaar 4mm planitherm. De ramen zijn gericht naar autosnelweg. foto:

[img]https://ibb.co/9GtF47W[/img]


We hebben elektronische rolluiken voor deze ramen, maar dat helpt naar geluid eigenlijk niets.

Kan ik nog info aanleveren?


alvast bedankt!

groeten

M.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 1:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dan heb je effectief dus alleen 120 mm PIR tussen de buitenwereld en de kamer.
Dat is vergelijkbaar met niets, dus geen wonder dat je hinder hebt van buitengeluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Capslock
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Apr 25, 2021 6:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dat wist ik dus niet Shocked

Zou ik een groot verschil kunnen maken met onder het plafond te isoleren + vals plafond?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Apr 26, 2021 10:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Capslock schreef:
Ok, dat wist ik dus niet Shocked

Zou ik een groot verschil kunnen maken met onder het plafond te isoleren + vals plafond?


Ik heb wel eens gelezen dat een snelweg op 25 m ongeveer 70 dB(A) kabaal maakt.
Als ik dat kort door de bocht extrapoleer naar 1500 meter geeft dat een dB(A) of 50 op jouw gevel.
Een woning geeft normaal als hij wat ouder is dacht ik 15 dB en nieuwere 20 dB geluidsreductie voor omgevingsgeluid.
Zou je binnen dus 30-35 dB(A) overhouden en dat is, als je in een rustige omgeving woont, wel waarneembaar.

Je kunt uitrekenen als je precies weet wat voor glas er in je ramen zit hoeveel geluid daardoor komt, hoeveel door het dak, etc.
En dan kun je weer berekenen of en hoeveel een bepaalde bouwkundige ingreep het geluid reduceert.
Voor de duidelijkheid: een plafond zo isoleren dat het 50 dB geluid reduceert is zinloos als je ramen maar 20 dB reduceren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Capslock
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 27, 2021 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nogmaals bedankt voor je inzichten Bert!

In elk geval is het zo dat het geluid opmerkelijk minder luid klinkt op de 1e verdieping aan zelfde zijde van het huis met zelfde type glas. Dus dat doet me vermoeden dat er via dakisolatie iets te winnen valt.

Zou een extensieg groendak (25 kg per m2 droog) interessant zijn als geluidsisolatie?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2021 11:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Capslock schreef:
Nogmaals bedankt voor je inzichten Bert!

In elk geval is het zo dat het geluid opmerkelijk minder luid klinkt op de 1e verdieping aan zelfde zijde van het huis met zelfde type glas. Dus dat doet me vermoeden dat er via dakisolatie iets te winnen valt.

Zou een extensieg groendak (25 kg per m2 droog) interessant zijn als geluidsisolatie?


Naast de PIR zul je een dak hebben van plaatmateriaal en een afwerking van gips?
20 mm plaatmateriaal weegt rond de 16 kg per m2, 12 mm gips 14 kg/m2, dus laat de bestaande constructie een kilo of 35 wegen.
Als je daar iets op maakt dat praktisch gezien ongeveer even zwaar is zul je een verbetering van een dB of 5,6 realiseren.
Als je de binnengipsplaat ontkoppeld monteert kun je veel meer verbetering realiseren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.