Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Provinciale weg & geluidsreductie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
N
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2020 11:18 am    Onderwerp: Provinciale weg & geluidsreductie Reageer met quote

Beste,

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht waarbij de achtertuin grenst aan een provinciale weg waar matig tot veel verkeer voorbij komt (met name de spitsuren zijn erg druk). Binnenshuis hebben we geen last van de weg. Het hart van de weg ligt op ong. 10 meter afstand van de erf grens. (Schutting -> sloot -> fietspad -> 80km/pu weg)

Afstand erfgrens tot achtergevel is denk ik 35-40 meter. Er staat een haag van 2.5m hoog met daarachter een open houten schutting. We hebben dus genoeg ruimte om iets te plaatsen. Ik heb naar de excel gekeken maar daar begrijp ik weinig van. Mijn vraag is of we met geluidsschermen bijv. kokoswall / greenwall. het geluid kunnen reduceren. Als er een zwaar beladen vrachtwagen voorbij rijd en de wind staat verkeerd dan is het soms lastig elkaar te verstaan.

Daarnaast ligt het perceel ong. 30-40cm lager dan het wegdek. We kunnen e.v.t. de achterzijde van de tuin (waar de schutting staat) ophogen.

Alvast bedankt.
Naar boven
N
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2020 11:38 am    Onderwerp: Provinciale weg & geluidsreductie Reageer met quote

Ter aanvulling. We hebben geen buren aan de andere kant van de weg waar we rekening mee hoeven te houden.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2021 5:50 pm    Onderwerp: Re: Provinciale weg & geluidsreductie Reageer met quote

N schreef:
Beste,

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht waarbij de achtertuin grenst aan een provinciale weg waar matig tot veel verkeer voorbij komt (met name de spitsuren zijn erg druk). Binnenshuis hebben we geen last van de weg. Het hart van de weg ligt op ong. 10 meter afstand van de erf grens. (Schutting -> sloot -> fietspad -> 80km/pu weg)

Afstand erfgrens tot achtergevel is denk ik 35-40 meter. Er staat een haag van 2.5m hoog met daarachter een open houten schutting. We hebben dus genoeg ruimte om iets te plaatsen. Ik heb naar de excel gekeken maar daar begrijp ik weinig van. Mijn vraag is of we met geluidsschermen bijv. kokoswall / greenwall. het geluid kunnen reduceren. Als er een zwaar beladen vrachtwagen voorbij rijd en de wind staat verkeerd dan is het soms lastig elkaar te verstaan.

Daarnaast ligt het perceel ong. 30-40cm lager dan het wegdek. We kunnen e.v.t. de achterzijde van de tuin (waar de schutting staat) ophogen.

Alvast bedankt.


Wat streef je na?
Je kunt met een schutting maximaal een dB of 20 demping realiseren.
Met die excelfile van Eric kun je zien wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen.
Als je dus een vrachtwagen op 50 meter hebt bedraagt het lawaai kort door de bocht een dB(A) of 62, als er een gevelreflectie is 65.
Dat zou je dan kunnen reduceren tot 45 dB(A).
Als je praat is dat meestal een dB(A) of 55-60, dus zonder schutting moet je inderdaad met stemverheffing tegen elkaar praten, met een schutting zou dat beter zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
N
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jan 02, 2021 8:52 pm    Onderwerp: Re: Provinciale weg & geluidsreductie Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
N schreef:
Beste,

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht waarbij de achtertuin grenst aan een provinciale weg waar matig tot veel verkeer voorbij komt (met name de spitsuren zijn erg druk). Binnenshuis hebben we geen last van de weg. Het hart van de weg ligt op ong. 10 meter afstand van de erf grens. (Schutting -> sloot -> fietspad -> 80km/pu weg)

Afstand erfgrens tot achtergevel is denk ik 35-40 meter. Er staat een haag van 2.5m hoog met daarachter een open houten schutting. We hebben dus genoeg ruimte om iets te plaatsen. Ik heb naar de excel gekeken maar daar begrijp ik weinig van. Mijn vraag is of we met geluidsschermen bijv. kokoswall / greenwall. het geluid kunnen reduceren. Als er een zwaar beladen vrachtwagen voorbij rijd en de wind staat verkeerd dan is het soms lastig elkaar te verstaan.

Daarnaast ligt het perceel ong. 30-40cm lager dan het wegdek. We kunnen e.v.t. de achterzijde van de tuin (waar de schutting staat) ophogen.

Alvast bedankt.


Wat streef je na?
Je kunt met een schutting maximaal een dB of 20 demping realiseren.
Met die excelfile van Eric kun je zien wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen.
Als je dus een vrachtwagen op 50 meter hebt bedraagt het lawaai kort door de bocht een dB(A) of 62, als er een gevelreflectie is 65.
Dat zou je dan kunnen reduceren tot 45 dB(A).
Als je praat is dat meestal een dB(A) of 55-60, dus zonder schutting moet je inderdaad met stemverheffing tegen elkaar praten, met een schutting zou dat beter zijn.


Een concreet streven hebben we niet. Als we het echt 20db weten te drukken dan ben ik al dolgelukkig. Dan is het niets meer dan een suis op de achtergrond i.p.v. iets wat soms overheerst. Ik ben aan het kijken wat verstandig is m.b.t. opties. Auto's en vrachtwagens rijden echter wel iets dichter langs het huis dan 50m. Achterkant tuin tot begin wegdek is ongeveer 12-13 meter. Wel hebben we de mogelijkheid iets van 2.5m hoog neer te zetten.

Opties die ik tot nu op het oog heb zijn de veel genoemde kokosschermen en greenwalls. Een betonnenmuur is mogelijk maar omdat de weg ook langs nabij gelegen percelen loopt en daar geen ook amper of geen schutting staan ben ik bang voor reflectie. Als goedkope tijdelijke oplossing heb ik gekeken naar stalen damwand. Dat kost voor zo'n 20 meter ~500 euro op 2.5 meter hoog
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2021 2:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als die muur 2.5m hoog is, 15 m van de vrachtwagen staat en jullie er 5 meter achter zitten heb je volgens Eric's schermberekening bij lage tonen (zoo Hz) een dB of 5, 6 en bij 1000 Hz een dB of 10 geluidsreductie.

10 dB is wat de meeste mensen ervaren als een halvering van het geluid en dat heb je wel nodig om echt een verschil te ondervinden.

Hier staan wat voorbeelden van hoe geluidverzwakking klinkt.
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1462
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.