Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Verhuizen: akoestiek van kamer voor plaatsen vleugelpiano

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vince8351



Sinds: 14-3-2020
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 16, 2020 9:55 pm    Onderwerp: Verhuizen: akoestiek van kamer voor plaatsen vleugelpiano Reageer met quote

Binnenkort willen wij gaan verhuizen naar een huis uit 1999 met een rechthoekige woonkamer met (5,5x7,6 en hoogte 2,5m). Hierin wil ik een vleugelpiano plaatsen.

In onze huidige (kleinere) woning met tegelvloer, harde muren, strak en modern was de rechtopstaande piano geen succes. Galm, hol geluid en vooral te hard qua volume. Er was ook totaal niet over akoestiek nagedacht.

Dat willen we in de nieuwe woning anders doen, maar ik zou niet weten hoe. De plavuizen vloer blijft liggen (€), maar willen we PVC vloer overheen leggen. Alle muren en plafond gaan we geheel opnieuw (laten) doen. Stucen en/of behang.

Hoe pak ik dit slim aan qua akoestiek? Het gaat mij dan vooral om de woonkamer zelf, niet om het geluid door de muren heen in naastgelegen ruimtes.

Ik had gelezen over akoestisch behang en akoestische plafonds. Werkt dat echt en is dat aan te raden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 17, 2020 11:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik had gelezen over akoestisch behang en akoestische plafonds. Werkt dat echt en is dat aan te raden?


Akoestisch behang is de moeite niet waard. Vrijwel enkel wat hoogfrequente geluidsabsorptie, vaak nog boven het 'spraakgebied'.

Absorptie aan het plafond kan prima werken, afhankelijk van de dikte van het absorptiemateriaal (of: dikte absorptiemateriaal in combinatie met een luchtspouw erachter). Met een kamer van 2,5 meter hoog heb je naar mijn mening niet zo veel 'reserve' voor het aanbrengen van een dergelijk plafond.

Voor een redelijke akoestiek zoek je een vrij lineaire absorptie over in elk geval het frequentiebereik van de vleugel:

Quote:
Yamaha - Tegen 1890 was het moderne toetsenbord van tegenwoordig gerealiseerd met 88 toetsen die 7¼ octaven (van 2A tot C5) beslaan; 27,5 Hz tot 4186 Hz*)

* Wanneer de A is gestemd op 440 Hz. De toonhoogte van de afzonderlijke toetsen is afhankelijk van de stemmethode.)


Maar dat bereik is nogal groot dus!

Ik denk dat je een of twee wanden (deels) én het plafond (deels) van een vrij dikke absorptie zou moeten voorzien om problemen bij de lage frequenties in de doos-vormige ruimte te voorkomen. Ik adviseer je een akoesticus te raadplegen met specifieke kennis voor wat betreft muziekgeluid.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
vince8351



Sinds: 14-3-2020
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 23, 2020 7:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hartstikke bedankt voor je antwoord! Wellicht is het inderdaad een goed idee om eens een professional mijn specifieke situatie voor te leggen.

Toch nog even een opmerking over dat akoestisch behang. Absorptiemateriaal zit aan de achterkant (plaklaag) terwijl je de voorkant verft. Dat lijkt mij dan toch weer een hard bovenlaagje te worden. Is dan behang met een zachte, stofachtige bovenlaag niet beter als het om weerkaatsing gaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 23, 2020 10:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

vince8351 schreef:
Hartstikke bedankt voor je antwoord! Wellicht is het inderdaad een goed idee om eens een professional mijn specifieke situatie voor te leggen.

Toch nog even een opmerking over dat akoestisch behang. Absorptiemateriaal zit aan de achterkant (plaklaag) terwijl je de voorkant verft. Dat lijkt mij dan toch weer een hard bovenlaagje te worden. Is dan behang met een zachte, stofachtige bovenlaag niet beter als het om weerkaatsing gaat?


De totale dikte van het behang bepaalt de laagste frequentie die je ermee kunt absorberen. Bij dun behang is dit enkel hoogfrequent geluid. Een verflaag beperkt vooral de absorptie van hoge frequenties, waardoor het totale effect inderdaad minimaal is.

Ongeverfd of met een textielachtige afwerking wordt hoogfrequent redelijk goed geabsorbeerd, maar daar zit je probleem niet.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
vince8351



Sinds: 14-3-2020
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Di Mrt 24, 2020 11:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klinkt erg aannemelijk. Bedankt voor de beeldvorming! Ik begrijp dat het een interessante klus gaat worden Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.