Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Resonanties van gipsplaat

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
badboy1999



Sinds: 19-10-2015
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo Feb 09, 2020 7:25 pm    Onderwerp: Resonanties van gipsplaat Reageer met quote

Omdat ik soms van geluiden op straat wakker word, ben ik bezig met een slaapcabine ontwerpen. Het word een houten frame van 44*96mm balken, met daarop gipsplaat, green glue, en nog een tweede laag gipsplaat. Voor ventilatie twee Aeropac ventilators (tweedehands), en dan nog een massief houten deur met goede kierdichting. Dit alles op neopreen isolatiepads.

Nou vraag ik me af wat voor gipsplaat ik het beste kan nemen. Standaard gipsplaat is lekker goedkoop, dan is er nog gipsplaat met verbeterde akoestische eigenschappen (gyproc soundbloc bijv., hebben ze bij de Gamma, wat de verbetering precies inhoud kan ik niet vinden), en vezelversterkt gipsplaat, waar minder snel beschadigingen in komen.

Wat zou het handigst zijn om te gebruiken? Ik vraag me af wat de resonantie-eigenschappen zijn van enkel blad-constructies van al deze gipsplaten. Meestal bij gipsplaat en resonanties gaat het om massa-veer-massa fenomenen (houten balken met gipsplaat aan beide zijden) maar is de resonantie van platen niet ook relevant?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Feb 16, 2020 11:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt op bijvoorbeeld de site van Green Glue wel zien wat een dubbele plaat met GG ertussen doet qua isolatie. Onder de 80 Hz in ieder geval niet veel.
Al die verbeterde gipsplaten doen niet veel meer dan een gewone.
Je kunt beter met een spouwconstructie werken; als je een laag gips, een spouw en een tweede laag gips ontkoppeld van de eerste maakt en de spouw met minerale wol vult heb je substantieel meer geluidsisolatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.