Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsniveau LG koelkast

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gert Jan
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 17, 2019 2:31 pm    Onderwerp: Geluidsniveau LG koelkast Reageer met quote

Wij hebben sinds enkele maanden een LG Amerikaanse koelkast in onze open keuken staan. Deze maakt erg veel lawaai. Vandaag is de compressor vervangen, maar het geluid is niet afgenomen.
Volgens de brochure heeft de koelkast een geluidsniveau van 39 dB.
Ik ben een leek op dit gebied, maar als ik met de app Safenoise het geluidsniveau direct achter of naast de koelkast meet, geeft de meter een gemiddeld niveau van 50dB.
Meet ik verkeerd of is dit echt een (te) grote afwijking?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Dec 17, 2019 8:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet altijd meten in dB(A), op een meter afstand van die koelkast.

Ik zie in specs van koelkasten dat alle fabrikanten die ik zo snel zie geluidsniveaus in dB (of zelfs Db) geven. Dat duidt er niet op dat ze dit heel serieus nemen en dB's zeggen als ééngetalswaarde ook niet veel; dan moet er in dB(A) worden gespecificeerd.

Hoe betrouwbaar die app is kun je je afvragen; normaal gesproken klopt van meten met een telefoon niet veel of je moet het ding hebben gecalibreerd.

Als het rustig in huis is zal het niveau van het achtergrondgeluid ergens rond de 40 - 45 dB(A) zijn, dan zou je van die koelkast niet veel last moeten hebben.
Als het echt stil is in huis, zoals 's nachts, zijn niveaus van onder de 30 dB(A) te verwachten, dan hoor je die koelkast wel redelijk.

Maar als ze zeggen dat het ding 39 dB in plaats van dB(A) geluid maakt kun je daar nogal wat kanten mee op.
Ik vraag me af of dat wel mag maar ik kom het zo snel wel overal tegen.

Edit: fabrikanten als Bosch en Siemens specificeren het geluid wel netjes in dB(A) re 1pW.
Niveau's van rond de 39 dB(A) lijken standaard te zijn.
Maar goed, of dat ding van jou voldoet is daarmee niet aangetoond.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 18, 2019 2:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik las laatst wel ergens dat die 'Amerikaanse' koelkasten die hier op de markt zijn aanmerkelijk meer lawaai maken dan 'Europese'. Zal eens zoeken...

Tweede hit in Google Wink Geluidforum - lawaai van amerikaanse koelkast

En daaruit: het geluid van een koelkast!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.