Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Bonkende geluiden uit muur en plafond

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul van Londen
Gast





BerichtGeplaatst: Di Sep 17, 2019 12:20 pm    Onderwerp: Bonkende geluiden uit muur en plafond Reageer met quote

Hallo
Verleden jaar verhuisd naar ouderen complex aan een rustige groene singel in Rotterdam ,
Na een paar maanden viel mij op het continue bonken uit het plafond van de bovenbuur van 11 uur s'morgens tot 11 uur s'avonds rond de 30 minuten , en na ongeveer 12 uur s'nachts tot volgende morgen 11 uur rond de twee/drie uur ; dus bijna 24 uur continue .De bonken komen van onder haar C V verwarming.
Bij andere buren geïnformeerd of iemand dezelfde geluiden waarneemt , waarvan 3 huurders ongeveer het zelfde waarnemen .alhoewel tamelijk vaag beschreven.
Met de huismeester in contact geweest , die bij de bovenbuur binnen was geweest om te zien of zij bepaalde apparatuur had staan wat de geluiden kon veroorzaken. Zonder resultaat.
In contact geweest met de woon corporatie ..ik informeerde of het mogelijk structurele problemen konden zijn . De verhuurder stuurde een aannemer voor een onderzoek , die na 5 minuten de deur weer uit was. Niks meer vernomen van de verhuurder over een eventuele conclusie , die wel na enige tijd een wijkteam op me af had gestuurd om eens te onderzoeken wat voor persoon deze klachten rapporteert....of het niet een of andere schizofreen is.....
Heb er met mijn huisarts over gehad, die resoluut tot de conclusie kwam dat het van een C V installatie kon komen.
Het wijkteam adviseert om een geluidshinder recorder op te laten stellen ....maar mocht er niets geconstateerd worden ,zou er een behoorlijk prijskaartje aan hangen.
Nu vraag ik me af of zo'n recorder het verschil kan waarnemen tussen reguliere woongeluiden ( het openen en sluiten van deuren), en deze bonk geluiden rond de 30 minuten , en of het niet te adviseren is dat ik een paar dagen naar een hotel verhuis ?
Zou ook op prijs stellen te horen van anderen die dit probleem ooit hadden ....
Bij voorbaat bedankt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 17, 2019 3:02 pm    Onderwerp: Re: Bonkende geluiden uit muur en plafond Reageer met quote

Paul van Londen schreef:
De bonken komen van onder haar C V verwarming.


Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'onder haar verwarming', maar de oorzaak zou op zich in de verwarming kunnen zitten, bijvoorbeeld geluid bij het uitzetten van leidingen wanneer ze warm worden. De houten vloeren in mijn (30's) huis geven soms ook een kraak als de verwarming flink aan gaat.

Is de CV installatie gedeeld door meerdere bewoners?

De registratiesystemen voor geluid nemen meestal ook het geregistreerde signaal op, vooral ook om fraude door de klager te kunnen ontdekken.

De bovenbuur ervaart zelf geen geluid?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Sep 17, 2019 9:19 pm    Onderwerp: Re: Bonkende geluiden uit muur en plafond Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Paul van Londen schreef:
De bonken komen van onder haar C V verwarming.


Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'onder haar verwarming', maar de oorzaak zou op zich in de verwarming kunnen zitten, bijvoorbeeld geluid bij het uitzetten van leidingen wanneer ze warm worden. De houten vloeren in mijn (30's) huis geven soms ook een kraak als de verwarming flink aan gaat.

Is de CV installatie gedeeld door meerdere bewoners?

De registratiesystemen voor geluid nemen meestal ook het geregistreerde signaal op, vooral ook om fraude door de klager te kunnen ontdekken.

De bovenbuur ervaart zelf geen geluid?



Bedankt voor de response . Ik bedoelde dat de geluiden van de plek komen waar haar C V (verwarming) zich bevind . Ieder pand in het complex heeft zijn eigen C V.
Zij is bij mij binnen geweest nadat ik haar een brief had geschreven . Zij gaf te kennen ook de geluiden te horen , maar niet op het punt dat het haar woongenot beïnvloed.
Wat ik mij enigszins kan voorstellen ...als het van haar zelf komt zou iemand misschien minder geneigd zijn het storend te vinden dan wanneer het van een ander komt.
En heeft ook te maken met iemands leef patroon . Als iemand misschien iets meer van huis is bijvoorbeeld ,in tegenstelling tot ik die meestal thuis is.
P.S. De geluiden klinken alsof steen tegen steen bonkt. Het is een nieuwbouw complex met betonnen vloeren.
Ik vrees dat ik toch de enigste ben die zich er mateloos aan stoort ,en zal hoogst waarschijnlijk de recorder laten plaatsen ,en maar hopen dat het de bedoelde geluiden opneemt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 17, 2019 9:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom niet gewoon vragen of zij een dag haar CV-ketel uit zet (als ze 'n dag weg is bijvoorbeeld). Dan kun je eenvoudig vaststellen of daar de oorzaak ligt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Paul van Londen
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 18, 2019 6:16 pm    Onderwerp: Bonk geluiden plafond Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Waarom niet gewoon vragen of zij een dag haar CV-ketel uit zet (als ze 'n dag weg is bijvoorbeeld). Dan kun je eenvoudig vaststellen of daar de oorzaak ligt.


Ja .dat is een goeie ....alhoewel ik enigszins terughoudend ben haar met dit verzoek te confronteren . aangezien de verhoudingen enigszins op scherp kwamen te staan ,nadat ik een paar maanden geleden aan haar deur kwam met de vraag waar de geluiden bij haar vandaan kwamen , zij gelijk begon te gillen , "ik doe niks" etc. Het is een heel klein fel Antilliaans oud vrouwtje.

Alhoewel . er zijn héél af en toe dagen dat ik bijna helemaal niets hoor. , dan denk ik " zou zij nu misschien van huis zijn? "...

Her verzoek om de C V af te zetten zou alleen door de verhuurder of de huismeester kunnen komen.

Ik had de twee bezoekers van het wijkteam verzocht of zij misschien is met haar in gesprek konden gaan ,en dan opletten wat voor geluiden er van haar C V komen, maar zij antwoordden dat zo'n gesprek alleen via de woning corporatie kon komen als er gegronde redenen aanwezig waren......
Vooralsnog zijn mijn klachten (begrijpelijk)noch steeds een twijfel geval voor hun...

Mijn enigste vraag blijft noch hoe zo'n recorder, of de mensen die de hem gaan beluisteren, kunnen differentiëren tussen reguliere woongeluiden en de bonkgeluiden.
Aangezien het niet de gebruikelijke overlast geluiden zijn zoals van feesten .harde muziek , boren,timmeren etc.
Want op zich zijn het zachte geluiden ,die toch hinderlijk zijn omdat ze op gezette tijden langs komen .
Ik kan me voorstellen dat wanneer iemand van het wijkteam een keer zo'n bonk hoort ,( wat gelukkig één keer gebeurd is) dat ze kunnen denken 'waar maakt die meneer zich druk over" Daarom had ik ook gezegd tegen hun "dat het begrijpelijk is wanneer wij hier met zijn drieën zitten te praten ,dat zo'n geluid nauwelijks opvalt , en zij zich voor moeten stellen alleen te wonen ,in een tamelijk stil huis (zelfs al heb ik vaak zacht muziek aanstaan) dat deze continue langskomende (zachte)geluiden storend kunnen zijn.
Ik verlang helemaal geen geluidsdicht huis zonder reguliere woongeluiden van mede buren , maar ik ben niet van plan de laatste misschien 15 jaar van m'n leven te delen met een klopgeest.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 19, 2019 9:53 am    Onderwerp: Re: Bonk geluiden plafond Reageer met quote

Paul van Londen schreef:
Mijn enigste vraag blijft noch hoe zo'n recorder, of de mensen die de hem gaan beluisteren, kunnen differentiëren tussen reguliere woongeluiden en de bonkgeluiden.
Aangezien het niet de gebruikelijke overlast geluiden zijn zoals van feesten .harde muziek , boren,timmeren etc.


Er zijn (waren?) systemen met een drukknop, zodat de gebruiker / bewoner een 'markering' kon aanbrengen wanneer hij/zij het hinderlijke geluid hoorde.

https://www.bksv.com/en/products/sound-and-vibration-meters/sound-level-meter-kits/matron-3668
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 20, 2019 11:43 am    Onderwerp: Re: Bonkende geluiden uit muur en plafond Reageer met quote

O.a. de Matron (zie de link door Geluidforum) is een systeem om gecalibreerde/gevalideerde geluidsmetingen uit te kunnen (laten) voeren. Nadelen zijn de kosten van zo'n systeem, de kosten van de expert die er goed mee kan werken, de kosten van het opstellen van een rapportage en daarbij nodige uitleg, vervolgkosten, etc.

De vraag is of het wijkteam een dergelijk systeem en procedure bedoelde. Misschien kan TS (of het wijkteam) nadere informatie verstrekken wat men voor ogen heeft/had.

Voor zover ik uit eerdere berichten in dit topic begrijp gaat het TS niet om welk gecalibreerd gemeten niveau het hinderlijke geluid heeft, noch of het geluid al dan niet aan bepaalde normen of normwaarden voldoet. Ook niet om juridische bewijskracht die o.a. de Matron kan bieden.
Bij TS gaat het er vooral om waar het als storend ervaren geluid vandaan komt, wat de bron/oorzaak van het geluid is, of en wat er gedaan kan worden het niveau van het geluid te verlagen of geheel te verhelpen.

Paul van Londen schreef:
Zou ook op prijs stellen te horen van anderen die dit probleem ooit hadden ....

Ik had last van aanvankelijk onverklaarbaar geluid in huis. Vanwege werk in het verleden ben ik redelijk bekend met meetechnieken, uitvoeren van metingen, analyseren en interpreteren van meetresultaten. V.w.b. geluid kan ik enige niet-gevalideerde (ongecalibreerde) "metingen" doen. Daarmee kon het aanvankelijk onverklaarbare geluid bepaald worden en de bron die het geluid veroorzaakte. Het geluid kwam van een deels verkeerd gemonteerde installatie bij buren. De montage is aangepast en het geluid is weg.

Bij eventuele belangstelling zou ik vrijblijvend bij TS ter plaatse in Rotterdam kunnen zoeken of ik iets van/over het hinderlijke geluid kan vinden. Ik ben tamelijk anoniem, blijf dat graag en verstrek mijn gegevens zelden of niet. Mocht TS contact met mij wensen, dan gelieve het "Threema ID" in dit topic te zetten, daarna neem ik met dat "Threema ID" contact op.

https://threema.ch/en
https://threema.ch/en/faq (What is a Threema ID?)

https://threema.ch/de
https://threema.ch/de/faq (Was ist eine Threema-ID?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Threema
https://de.wikipedia.org/wiki/Threema
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Sep 22, 2019 3:32 pm    Onderwerp: Re: Bonkende geluiden uit muur en plafond Reageer met quote

"het er vooral om gaat waar het als storend ervaren geluid vandaan komt, wat de bron/oorzaak van het geluid is, of en wat er gedaan kan worden het niveau van het geluid te verlagen of geheel te verhelpen."
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Dit is inderdaad de hoofd bedoeling .zodat er om te beginnen geen twijfel is dat er zich inderdaad de klok rond storende geluiden voordoen zoals ik beweer.
Alhoewel , zoals ik eerder beschreef, ik de hoogste twijfel heb of zo'n recorder de bedoelde (op zich zachte) geluiden, kan differentiëren tussen reguliere woongeluiden .
En ik de boodschap krijg "meneer, wij kunnen niets waarnemen" in welk geval ik goed de pineut ben ; en bij de kosten van de laatste (en nieuwe)verhuizing ook noch de rekening hiervan moet incasseren.

Bedankt voor de response ; ik houd uw aanbieding ter overweging .....alhoewel het misschien aan te raden is dat ik volledig met het wijkteam in contact blijf en de oplossing die zij aanraden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.