Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Kloppend geluid in de waterleiding

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jacques
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Aug 18, 2010 10:56 pm    Onderwerp: Kloppend geluid in de waterleiding Reageer met quote

Sinds ongeveer 6 maanden horen wij, gedurende pakweg 10 seconden, een 'kloppend' geluid in ons huis. En dat meermalen daags. Het 'klopt' met ca. 250 slagen per minuut.
Na eindeloos detecteren en afstrepen (het is niet de CV) blijkt de oorzaak ergens in de waterleiding te zitten. De waterleidingmaatschappij heeft de watermeter nagekeken en daarin uit voorzorg een terugslagklep vervangen, maar het probleem blijft. De loodgieter heeft een verdachte drukregelaar verwijderd, het probleem is gebleven.
Wie heeft nog een optie? Met dank voor elke reactie,

Jacques,
Venray
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Aug 19, 2010 5:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Uitzetting bij het opwarmen van de leiding? Bij mij wel het geval als ik de warme kraan in ons oude huis open draai. Heb je 's-nachtslot bijvoorbeeld de wasmachine aan?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jacqwfj
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Aug 29, 2010 1:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat het in de koudwaterleiding zit, is uitzetten niet relevant. Toch?
Het geluid doet zich willekeurig voor, als er géén water wordt gevraagd (géén wasmachine, géén spoelreservoir, alles in rust). Kan het alleen stoppen door het dichtdraaien van de hoofdkraan (dit doen we tegenwoordig elke nacht).
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Aug 29, 2010 2:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacqwfj schreef:
Omdat het in de koudwaterleiding zit, is uitzetten niet relevant. Toch?
Het geluid doet zich willekeurig voor, als er géén water wordt gevraagd (géén wasmachine, géén spoelreservoir, alles in rust). Kan het alleen stoppen door het dichtdraaien van de hoofdkraan (dit doen we tegenwoordig elke nacht).


Als dit klopt zou het probleem mogelijk vóór je watermeter zitten. Is verantwoordelijkheid van waterleidingbedrijf. Heb je al contact met ze opgenomen?

Edit, sorry, slecht teruggelezen. Opnieuw de waterleiding monteur laten komen. Waarvan was de gerepareerde drukregelaar? Je woont toch niet in een appartement met een hydrofoorinstallatie?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jacques
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2010 12:59 pm    Onderwerp: Kloppend geluid Reageer met quote

Allereerst heeft de watermaatschappij het terugslagklepje in de watermeter vervangen. Daarna is op advies van die technicus door de loodgieter een oude drukregelaar verwijderd (die was vroeger nodig bij oudere boilers, maar tegenwoordig schijnt dat niet meer noodzakelijk. Dit werd door mijn loodgieter beaamd).
De buren hebben geen last van dat kloppen....
Overigens: ik overweeg wel een waterslagdemper te plaatsen, die heb ik nu niet. En wat is een hydrofoor-installatie? Ik woon in een gewoon 2-onder-één-kap woning Wink)
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2010 1:12 pm    Onderwerp: Re: Kloppend geluid Reageer met quote

Jacques schreef:
En wat is een hydrofoor-installatie?


http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrofoorinstallatie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrofoor

Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jacques
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2010 6:10 pm    Onderwerp: Weer 'n stap verder... Reageer met quote

Vandaag heeft de loodgieter:
• Een verdacht stuk van de koudwaterleiding opnieuw netjes gefit en vastgezet. Nu raakt-ie nergens meer de muur of een andere leiding;
• De inlaat-combinatie vervangen;
• Een waterslagdemper geplaatst.
Terwijl de mannen hun handen staan te wassen, begint het weer te kloppen.
Crying or Very sad
Ten einde raad verwijdert de loodgieter het terugslagklepje uit de watermeter.
We gaan afwachten, maar ook eerst 2 weken met vakantie Very Happy
Ik laat tzt. de uitslag wel weten. Bedankt voor 't meedenken.

Jacques
Naar boven
Jacques
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2010 7:03 pm    Onderwerp: Finale Reageer met quote

Stom toeval: vandaag stopt er een auto van de waterleidingmaatschappij en de monteur gaat bij de overburen naar binnen. Daar sleutelt hij ruim 'n uur.
Nadat-ie weg was, vroeg ik de overbuurman wat er aan de hand was en wat blijkt: hij heeft al 'n half jaar lang (ook nadat in december de meter werd vervangen) precies dezelfde klachten als ik. Ook hij heeft z'n ketel laten controleren, de loodgieter heeft gezocht en de keerklep in de watermeter is ook al 's vervangen. Het mocht allemaal niet baten en vandaag hebben ze uiteindelijk de meter vervangen.
De oorzaak zit dus in de watermeter en daarmee kunnen we de discussie op dit forum sluiten.
Nogmaals dank voor het meedenken.

Jacques
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2010 7:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy hé-hé gelukkig voor jou.

Dat lijkt dan eerder een ontwerp probleem? Of een zwak punt van zo'n meter dat snel faalt? Zo lijkt het haast iets waarbij men systematisch die meters moet gaan vervangen (jullie zijn mogelijk niet de enigen).

Soms zijn dingen zo lastig op te sporen ....
Ik vraag mij af of je dit meettechnisch zou kunnen lokaliseren, of gelokaliseerd hebben.
Vibratiemetingen? Intensiteitsmetingen? Een soort stethoscoop?
Het probleem is vermoedelijk dat het geluidsniveau door flanking en zeer weinig demping mogelijk beperkt afneemt weg van de bron.

Het lijkt mij haast boeiend vanuit het standpunt van meettechnieken op zich. Vraag: Hoe spoor je zoiets op?

In elk geval blij voor jou, en goed dat je wat morele steun had van Geluidforum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hvdbroek
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mrt 31, 2019 9:56 pm    Onderwerp: Bonkende koudwaterleiding zonder dat er water wordt gebruikt Reageer met quote

Ik heb - bijna 9 jaar na deze melding - exact hetzelfde probleem.
Wat ik nog niet goed kan opmaken uit de reacties is of het bonkende geluid nu wel of niet verholpen is door vervanging van een watermeter van een ander huis (?). Waternet houdt buj mij vol dat het niet aan de watermeter ligt. [/u]
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2019 8:42 am    Onderwerp: Re: Bonkende koudwaterleiding zonder dat er water wordt gebr Reageer met quote

hvdbroek schreef:
Ik heb - bijna 9 jaar na deze melding - exact hetzelfde probleem.
Wat ik nog niet goed kan opmaken uit de reacties is of het bonkende geluid nu wel of niet verholpen is door vervanging van een watermeter van een ander huis (?). Waternet houdt buj mij vol dat het niet aan de watermeter ligt. [/u]


Gebeurt het ook als je géén water afneemt? Misschien op proef eens de hoofdkraan dichtdraaien?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Paul van Londen
Gast





BerichtGeplaatst: Di Sep 17, 2019 11:40 am    Onderwerp: Re: Kloppend geluid in de waterleiding Reageer met quote

Jacques schreef:
Sinds ongeveer 6 maanden horen wij, gedurende pakweg 10 seconden, een 'kloppend' geluid in ons huis. En dat meermalen daags. Het 'klopt' met ca. 250 slagen per minuut.
Na eindeloos detecteren en afstrepen (het is niet de CV) blijkt de oorzaak ergens in de waterleiding te zitten. De waterleidingmaatschappij heeft de watermeter nagekeken en daarin uit voorzorg een terugslagklep vervangen, maar het probleem blijft. De loodgieter heeft een verdachte drukregelaar verwijderd, het probleem is gebleven.
Wie heeft nog een optie? Met dank voor elke reactie,

Jacques,
Venray


Heb dat ook jaren geleden gehad toen er nieuwe watermeters geplaatst werden ...was om wanhopig van te worden,
Wat hoofdzakelijk de oorzaak was wanneer de beneden buren hun waterkraan snel dichtdraaiden...
Het waterleiding bedrijf had een terugslagklep geïnstalleerd wat totaal geen verschil uitmaakte. Daarna een loodgieter aan de deur gehad die ook noch het een en ander deed...overlast bleef.
Toen de benedenburen verhuisden en nieuwe buren hun waterkraan minder hard dichtdraaiden was het probleem grotendeels verleden tijd. Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.