Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hoe zwembadpomp in kelder installeren zonder geluidsoverlast

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Do Mrt 28, 2019 12:22 pm    Onderwerp: Hoe zwembadpomp in kelder installeren zonder geluidsoverlast Reageer met quote

Hallo,

Als we een zwembadpomp in de kelder willen installeren, waar moeten we allemaal op letten, zodat zeker geen lawaaihinder geeft in andere plaatsen, of dat (laagfrequent) trillingslawaai zich zou kunnen zetten op de structuur via vloer (als op de grond staat) of de muur (als die tegen de muur moet worden gemonteerd)? Volstaat van daar silent blocks tussen te plaatsen? Kunnen we de kelder zelf, bvb plafond, eventueel bijkomend isoleren en met welk materiaal en hoe dik of is dit normaal niet nodig in een kelder?

Wat ik ook zeker wil weten, als die in de kelder staat, bestaat er een risico dat trillingen zich via de grond buiten verder zetten naar de structuur van losstaande huizen van onze buren, die dan een laagfrequente bromtoon binnen zouden kunnen horen?

Het gaat over een variabele speed pomp, maar zelf op traagste snelheid (1000 tpm) kan die toch 45db of wat meer geven.

Alvast dank voor alle nuttige feedback!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 28, 2019 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1. Pomp én leidingwerk ontkoppelen van vloer, wanden en plafond

2. Pomp voorzien van een (geventileerde) omkasting (in de praktijk goedkoper dan het (na)isoleren van de kelder).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Do Mrt 28, 2019 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
1. Pomp én leidingwerk ontkoppelen van vloer, wanden en plafond

2. Pomp voorzien van een (geventileerde) omkasting (in de praktijk goedkoper dan het (na)isoleren van de kelder).

Hartelijk dank voor de reply. Nog enkele specifieke vragen:

1. Dat ontkoppelen van pomp, is dat met silent blocks of hoe precies?

2. Hoe ontkoppel je al het leidingwerk?

3. Die geventileerde omkasting, is dat dan een "isolatiekap" waar ik al over las of wat moet ik mij daarbij voorstellen qua materiaal én dikte?

Nogmaals dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 28, 2019 9:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark001 schreef:
1. Dat ontkoppelen van pomp, is dat met silent blocks of hoe precies?


Met geschikte trillingdempers, inderdaad. Uitgaand van de belasting (het gewicht) per ondersteuningspunt.

Mark001 schreef:
2. Hoe ontkoppel je al het leidingwerk?


Met geschikte trillingdempers / ontkoppelde leidinghangers


(voorbeeld van www.afbouwexpert.com)

Mark001 schreef:
3. Die geventileerde omkasting, is dat dan een "isolatiekap" waar ik al over las of wat moet ik mij daarbij voorstellen qua materiaal én dikte?


Ja, uitvoering die wij meestal maken uit 50 of 75 mm panelen uit 1,5 mm staalplaat, aan binnenzijde voorzien van een ontdreuningsmateriaal en een geluidsabsorberend materiaal (opencellig schuim of glas-/steenwol)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark001



Sinds: 18-11-2017
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Do Mrt 28, 2019 10:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Ja, uitvoering die wij meestal maken uit 50 of 75 mm panelen uit 1,5 mm staalplaat, aan binnenzijde voorzien van een ontdreuningsmateriaal en een geluidsabsorberend materiaal (opencellig schuim of glas-/steenwol)

Zijn die platen maar 1,5 mm dik en naar waar verwijst die 50 of 75 mm? Ik dacht dat men zeer dikke platen nodig had om (laagfrequente) trillingen tegen te houden.

Wat is "ontdreuningsmateriaal" gezien u verschil maakt met het geluidabsorberende materiaal?

Als laatste, waarom werd mijn andere thread over het maken van een technische put in de tuin om daar de pomp in onder te brengen verwijderd, zie: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=10756#10756. Ik weet niet hoe ik de moderator rechtstreeks kan contacteren. Deed ik iets verkeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2019 8:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mark001 schreef:
Geluidforum schreef:

Ja, uitvoering die wij meestal maken uit 50 of 75 mm panelen uit 1,5 mm staalplaat, aan binnenzijde voorzien van een ontdreuningsmateriaal en een geluidsabsorberend materiaal (opencellig schuim of glas-/steenwol)

Zijn die platen maar 1,5 mm dik en naar waar verwijst die 50 of 75 mm? Ik dacht dat men zeer dikke platen nodig had om (laagfrequente) trillingen tegen te houden.

Wat is "ontdreuningsmateriaal" gezien u verschil maakt met het geluidabsorberende materiaal?


1,5 mm staal, 3 mm ontdreuning/massa, 45 of 70 mm mineraalwol (dikker voor betere laagfrequente demping), afdekfolie of glasweefsek, geperforeerde beplating.

https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easymass-geluidsisolerende-massaplaten/

Quote:
Als laatste, waarom werd mijn andere thread over het maken van een technische put in de tuin om daar de pomp in onder te brengen verwijderd, zie: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=10756#10756. Ik weet niet hoe ik de moderator rechtstreeks kan contacteren. Deed ik iets verkeerd?


Het ik gedaan. Abusievelijk? Dacht dat het hetzelfde onderwerp was. Excuses. Zag dat je een soortgelijk onderwerp gevonden hebt. Prima, toch?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.