Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

toelichting bij geluidsmetingen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
R Sim



Sinds: 8-11-2018
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2018 11:35 am    Onderwerp: toelichting bij geluidsmetingen Reageer met quote

Dag iedereen

Bij ons in de buurt werd onlangs een speelpleintje gesloten op basis van geluidsmetingen. Ik heb het rapport in handen gekregen, maar ben geen expert. De studie werd besteld door 2 ontevreden buurtbewoners dus ik weet niet of die studie naar behoren werd uitgevoerd. Ik heb er alleszins toch enkele vragen bij.

Het rapport focust op het verschil tussen oorspronkelijk omgevingsgeluid (zonder activiteiten op het plein) en het geluid tijdens activiteiten.
Ze concluderen dat het oorspronkelijk omgevingsgeluid gemiddeld ca. 35-40 dB(A) bedraagt. Het plein licht aan een relatief drukkere baan in de stad. Is dat niet wat laag dan?

Verder staan er heel wat metingen in met de tijd waarop het gemeten werd en een korte beschrijving van de situatie op dat moment (veel kinderen, weinig kinderen,...). Dan laten ze er een formule op los om het verschil met het oorspronkelijke omgevingsgeluid te berekenen en een kleurcode om aan te geven waar de impactvan dat verschil zeer negatief is.

Wat ik in onderstaande screenshot van het rapport niet begrijp is hoe het kan dat de impact van L95 tot L5 rood of geschrapt kan zijn en Leq toch grijs (matige impact) is.


Iemand die me dat kan uitleggen?

Veel dank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2018 10:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie het ook even niet. Misschien dat het met de omschrijving van de gehanteerde rekenmethode wél inzichtelijk wordt?

Het lijkt erop dat de kleurcodering enkel voor de statische waarden wordt gebruikt.

De equivalente waarde Leq wijkt dus met en zonder spelende kinderen niet al te veel van elkaar af.

Staat er in het rapport van welke norm is uitgegaan?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.