Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Welke glastype (Saint-Gobain) best overlast blaffende hond?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark01
Gast





BerichtGeplaatst: Za Nov 18, 2017 7:43 pm    Onderwerp: Welke glastype (Saint-Gobain) best overlast blaffende hond? Reageer met quote

Hallo,

Vroeger was hier akoesticus Eric Desart (RIP) die zeker met volgende had kunnen helpen, maar hopelijk zijn hier nog andere mensen die kunnen helpen.

Wij hebben enorm last op onze slaapkamer van het agressief geblaf buiten van de labrador van de buren. Wij wonen in een losstaande villa. Nu vroeg ik mij af om dat soort lawaai tegen te houden, welk geluiswerend glastype van Saint-Gobain volgens jullie voldoende zou moeten zijn. Ik nam al contact met hen op en dit zijn momenteel de glastype mogelijkheden:

CLIMAPLUS SILENCE (dubbel glas):
- 6/15/44.2A SILENCE 39 dB
- 44.2A SILENCE/15/33.2 41 dB
- 66.2A SILENCE/15/44.2 44 dB

CLIMATOP SILENCE (3-dubbel glas):
- 6/15/6/15/44.2A SILENCE 41 dB
- 44.2A SILENCE/6/15/44.2 45 dB
- 66.2A SILENCE/15/6/15/66.2 49 dB

Zou ClimaPLUS (dubbel) moeten volstaan of nemen we beter 3-dubbel ClimaTOP. Bovenstaande db cijfers zijn RW dus niet zo zinvol denk ik. En van de 3 opties bij elk, welk zou moeten volstaan tegen agressief geblaf van een labrador? Ik vermeld specifiek erbij dat het een labrador is omdat ik weet dat de frequentie van het geluid dat men wil tegenhouden van belang is bij keuze glastype.

Naast glastype, waar moeten we nog op letten om het raam zo goed mogelijk geluidsdicht te maken? Het gaat dus over renovatie waarbij we dus ook het raamkozijn gaan laten vervangen. Nemen we trouwens best hout met alu-bekleding qua kozijn? Hoe eventuele spleten dichten? Enfin, welke andere dingen moeten we zeker op letten?

Als laatste, kent iemand soms een goede stielman regio Oost-Vlaanderen (Belgie) of in de buurt die deze werken goed zou kunnen uitvoeren, met dus oog voor juist afwerking qua dichtingen enzo?

Alvast bedankt voor alle nuttige feedback.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2017 6:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.homerecording.be/forum/t43927.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 9:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
http://www.homerecording.be/forum/t43927.htm


Zie daar niet de opmerking ook even kritisch te kijken naar de afdichten in en rond het kozijn Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark01
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 8:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Zie daar niet de opmerking ook even kritisch te kijken naar de afdichten in en rond het kozijn Wink

Waar moet men dan op letten bij dat afdichten in en rond het kozijn? Is dat met siliconen of welke materialen best daarvoor?

Nemen we overigen best houten kozijnen met alu laag aan buitenkant (voor minder onderhoud) of zijn alu of pvc kozijnen even goed qua geluidswering?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 12:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark01 schreef:
Geluidforum schreef:

Zie daar niet de opmerking ook even kritisch te kijken naar de afdichten in en rond het kozijn Wink

Waar moet men dan op letten bij dat afdichten in en rond het kozijn? Is dat met siliconen of welke materialen best daarvoor?

Nemen we overigen best houten kozijnen met alu laag aan buitenkant (voor minder onderhoud) of zijn alu of pvc kozijnen even goed qua geluidswering?


Voor zover ik kan inschatten zal een massief hardhouten kozijn (eventueel met een aluminium cladding) de beste geluidsisolatie opleveren. Verdere afdichting naar de spouwbladen van de gevel door een goed afsluitend en tweezijdig (naar beide spouwbladen) afgekit stelkozijn, waarop het uiteindelijke kozijn kierdicht kan worden gemonteerd. Ik ben geen bouwkundige, maar hiervoor zijn ongetwijfeld goede bouw-details te vinden.

Punt is dat wanneer het glas wordt geoptimaliseerd, de kieren rondom snel maatgevend (beperkend voor de totale isolatie) worden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Nov 23, 2017 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt uiteraard gelijk, Jeroen, maar het geluid valt onder een hoek in, wat coincidentie kan betekenen.
En het gaat door beglazing, komt in een ruimte en is dan door de deur van de slaapkamer nog hinderlijk, terwijl een tweede geluidspad via reflectie de aan de afgeschermde zijkant van de woning gesitueerde slaapkamerramen aanstraalt.

Het geluid komt van 30 meter afstand, een hond heeft een bronvermogen van een dB of 105 zonder overdreven veel laag. dus op de gevel is dat zo'n 64 dB(A).
Met normaal glas (-30 dB(A)) hou je dan (ongeacht de kierdichting) binnen nog 34 dB(A) over, best veel.
Met speciaal glas ga je 10 - 14 dB winnen, maar dan moet je weer niet iets hebben dat die coincidentiedip benadrukt.

Ik zou eerst willen weten wat voor glas er nu in die ramen zit, of die slaapkamerdeur de beperking is en of er idd sprake is van coincidentie, anders gooi je een hoop geld weg. Maar daarvoor moet Mark 01 de boel (laten) uitzoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.