Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Voorzetwand om muziekinstrumenten te dempen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Aug 16, 2017 10:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Singer-Sax player schreef:
Ben ik weer.. Mijn account (wat ik vorige week maandag heb proberen te maken) lijkt sinds gisteren actief. Smile


Sorry, vakantie...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Vr Aug 18, 2017 11:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ moderator geluidforum: No problem. Bedankt voor het toevoegen op het forum Smile

@ Bert: Ik heb even gekeken naar de oplossing 'Studwand', maar als ik hem bevestig aan de muur, wand en de vloer brengt het toch juist trillingen over? Of is dempt het dan lucht geluid omdat de massa van de wand wordt verzwaard?
Het zou wel iets schelen in de dikte van de wand, 3 cm ongeveer.

Ik probeer de materie te bevatten. En vraag me af of ik dan met die studwand ook een dubbele deur moet maken.. tenminste dat is het principe achter een voorzetwand die in zijn geheel ontkoppeld is toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Aug 19, 2017 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die wand staat zonder hem te raken voor de te dempen wand met minerale wol in de spouw.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Za Apr 04, 2020 11:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Even een bump voor dit topic. Smile

Heb het hele plan van een voorzetwand destijds maar niet uitgevoerd. Wel het kozijn van de deur behandeld en dat scheelt al een hoop geluid naar de overloop. Tevens heb ik de ruimte met noppenfoam behandeld wat enorm veel geluid scheelt. Samen met goede afspraken is het tot nu toe in goede harmonie goed verlopen maar ik zou het plan van de voorzetwand nu toch willen uitvoeren.
Momenteel heb ik door Corona minder werk en wil deze tijd benutten om de oefenkamer nog iets te isoleren.

Nog even de situatie geschetst op de foto's hieronder.
https://gyazo.com/742cbfa1f4f9cbc9d279dcece973271b
https://gyazo.com/4cf7bcdb640dfdac527822e86ced4d04
het gaat om een kamer die aan 1 kant geen directe buren heeft. De tussenwanden van 346cm en 146 zijn van gasbeton en vooral de lange muur laat nog best veel geluid door naar de kamer ernaast en de daar aan grensende buren De korte muur van 146cm kan ik eventueel ook kunnen voorzien van voorzetwand.
Heb dus een partij veerregels (zoals eerder geadviseerd) kunnen bemachtigen en ga ik morgen afhalen:
https://www.polypress.nl/home/35-veerregel-ontkoppelde-raggel.html
Het is een versie van 4cm, mede door het kozijn wat over de volledige breedte geplaatst is heb ik niet echt veel ruimte ook.. maar alle kleine beetjes helpen (hoop ik Smile )
Een constructie met een extra deur gaat heel lastig worden vrees ik, mede omdat het kozijn in een hoek van 45 graden op de muren staat.. misschien een constructie met metalen strippen die in een hoek gezet zijn van 45 graden? De korte stukjes muur naast het kozijn zijn hooguit 10cm breed en het gasbeton zal daar niet heel sterk zijn vrees ik.

De veerregels wil ik in ieder geval met behulp van pluggen en schroeven (desnoods mbv extra ringen achter de schroeven) aan de gasbetonwand bevestigen.
Voor het afwerken heeft een goede vriend (die bouwvakker is) OSB platen geadviseerd. Deze zouden sterker zijn dan gipsplaten. Toch vraag ik me bij het doorlezen van de antwoorden weer af of dit misschien niet helemaal de bedoeling is bij een buigslappe wand.

Ik ben me bewust dat zonder een extra deur de constructie weinig zin zal hebben maar toch hoop ik dat het geluid naar de kamer ernaast door de voorzetwand gereduceerd zal worden. Wellicht kan ik ook de deurkozijnen van dit vertrek ook voorzien van tochtstrip zodat er minder geluid van de overloop richting dit vertrek lekt.
Toch ben ik wel benieuwd hoe groot het verschil zal zijn bij gebruik van een extra deur vs zonder.

Dan de afwerking:
- Wat kan ik nu het beste kan gebruiken om de spouw te vullen. Polypress (zoals op polypress.nlwordt geadviseerd) of toch mineraal-wol (steenwol)?

- Wat te gebruiken als plaatmateriaal? Een OSB plaat of toch gipsplaat(platen). En welke dikte? Ik heb max 5 á 6 cm om aansluiting te vinden met de afwerking naar het kozijn. 2 gipsplaten zou eventueel nog kunnen.

ter aanvulling: Een spouw van 6cm was door door de afwerking al niet mogelijk geweest omdat ik dan contact met de afwerking zou krijgen en de muur tot het kozijn zou moeten laten doorlopen.

Hopelijk heb ik de situatie zo goed genoeg omschreven. Ik kijk uit naar een reactie /advies. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 05, 2020 11:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Spouw vullen met minerale wol voor spouwen,die kun je bij elke bouwmarkt kopen.

OSB is niks mis mee, wordt veel gebruikt omdat het de wand zo sterk maakt dat je dingen kunt ophangen en daarna wordt het vaak afgewerkt met gips.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Zo Apr 05, 2020 2:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel bert! Smile
Maar minerale wol dus. Smile Alleen wel lastig de 40mm dikte te vinden. Woon in NH en dit zou evt redelijk in de buurt zijn. Vele bouwmarkten die hier zitten hebben deze dikte niet op hun website staan.
https://www.houthandelonline.nl/rockwool-210-rocksone-base-isolatieplaat-40mm-1-pak-a-15-platen-120x60cm-108m2-isolatiewaarde-105m2kw

Wat betreft de afwerking. Is gips als afwerking misschien gebruikt omdat het egaler is en daardoor beter af te werken/behangen? In mijn geval ga ik weer de foam-noppen matjes aanbrengen en misschien praktischer dan om gelijk 18mm OSB te gebruiken ipv OSB 9mm + gips 10mm.

Een dubbele deur construeren, 45graden schuin op de korte en lange voorzetmuur is eventueel realiseerbaar maar veel extra werk en kosten dus. Maar misschien scheelt het veel DB's?

Valt er iets te zeggen van de reductie in DB's die lange voorzetmuur zal geven richting de kamer ernaast? (Dus zonder dubbele deur). Ik vermoed zelf dat er via die ruimte veel geluid richting de buren verdwijnt..

Voor mijn gevoel reduceert een dubbele deur veel geluid richting het inpandige vertrek (overloop). Misschien hebben de voorzet muren daar zelfs geen zin, mede omdat het een hardboard deur is die de ruimte afsluit. Klopt mijn redenatie hier een beetje?
Niets is onmogelijk natuurlijk maar mijn vriendin (die hoofdbewoner is) ziet ondanks dat ik het bekostig de dubbele deur minder zitten.

oh.. de eerder voorgestelde tip om MDF plaat monteren op de deur gaat het kozijn (met maar 2 scharnieren) ook niet houden vrees ik.. Ik lees dat MDF een dichtheid heeft van 550kg/m3. Dan zou een plaat van 2,8m2 al iets van 15 kg extra gewicht geven. Zou polypress erop aanbrengen bv ook kunnen helpen?

Thanx alvast!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 05, 2020 6:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Singer-Sax player schreef:
Dankjewel bert! Smile


Valt er iets te zeggen van de reductie in DB's die lange voorzetmuur zal geven richting de kamer ernaast? (Dus zonder dubbele deur). Ik vermoed zelf dat er via die ruimte veel geluid richting de buren verdwijnt..


Zo'n wand geeft een Rw (die is in dit geval denk ik redelijk representatief omdat je weinig laagfrequent geluid genereert) van zeker 60 dB(A).

Met de wand in de andere ruimte krijg je dan denk ik naar de buren zeker 80 dB(A) demping.
Een sax heeft als je flink te keer gaat een niveau van boven de 100-110 dB(A), dus bij de buren blijft daar zeg maar 30 dB van over.

Singer-Sax player schreef:
Voor mijn gevoel reduceert een dubbele deur veel geluid richting het inpandige vertrek (overloop). Misschien hebben de voorzet muren daar zelfs geen zin, mede omdat het een hardboard deur is die de ruimte afsluit. Klopt mijn redenatie hier een beetje?
Niets is onmogelijk natuurlijk maar mijn vriendin (die hoofdbewoner is) ziet ondanks dat ik het bekostig de dubbele deur minder zitten.


Als ik de tekening bekijk heb je een dubbele deur: het geluid moet door twee deuren om in die kamer naast de muziekkamer te komen. De deuren hebben ook een grote spouw. Als je die deuren zo zwaar mogelijk maakt en van goede kierdichting voorziet denk ik dat je een heel eind in de goede richting komt.


Singer-Sax player schreef:
oh.. de eerder voorgestelde tip om MDF plaat monteren op de deur gaat het kozijn (met maar 2 scharnieren) ook niet houden vrees ik.. Ik lees dat MDF een dichtheid heeft van 550kg/m3. Dan zou een plaat van 2,8m2 al iets van 15 kg extra gewicht geven. Zou polypress erop aanbrengen bv ook kunnen helpen?

Thanx alvast!


Polypress gaat helemaal niks helpen. Je moet die deuren er even uithalen, er een extra scharnier aanmaken en dan die plaat OSB of MDF erop maken. En rondom GOEDE kierdichting.
Of twee massieve deuren scoren/maken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 1:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst bedankt weer voor de uitgebreide antwoorden! Smile

De veerregels zijn opgehaald. 16 stuks van 40mm dik x 120cm lang. 14 voor de lange muur (346cm) en hou er dan 2 over,misschien voor het stukje 45° muur, links naast de deur, even in de praktijk bekijken.
Voor de korte muur (142cm) heb ik 8 stuks van 60mm x 120cm. Het plaatmateriaal laat ik dan doorlopen tot het kleine stukje 45° muur.

bert stoltenborg schreef:
Zo'n wand geeft een Rw (die is in dit geval denk ik redelijk representatief omdat je weinig laagfrequent geluid genereert) van zeker 60 dB(A).

Met de wand in de andere ruimte krijg je dan denk ik naar de buren zeker 80 dB(A) demping.
Een sax heeft als je flink te keer gaat een niveau van boven de 100-110 dB(A), dus bij de buren blijft daar zeg maar 30 dB van over.

Daar zou ik héél blij mee zijn en de buurvrouw ook denk ik. Smile

bert stoltenborg schreef:
Als ik de tekening bekijk heb je een dubbele deur: het geluid moet door twee deuren om in die kamer naast de muziekkamer te komen. De deuren hebben ook een grote spouw. Als je die deuren zo zwaar mogelijk maakt en van goede kierdichting voorziet denk ik dat je een heel eind in de goede richting komt.

Ah ok.. zo had ik het nog niet bekeken. Smile

Wat ik nog niet getekend had is nog een extra deur op de overloop. Deze is ooit bedoeld om de warmte (geluid misschien) van de begane grond te beperking richting de 2 kamers met scheidingswand en 2e etage maar zal weinig effect hebben op het lekken naar de kamer ernaast en het kleine vertrek (badkamer) maar wel richting de kamer over de breedte en geluid naar beneden.

Wat ik zeker kan doen is de kieren in de deuren fixen.. verzwaren, zie hieonder:

bert stoltenborg schreef:
Polypress gaat helemaal niks helpen. Je moet die deuren er even uithalen, er een extra scharnier aanmaken en dan die plaat OSB of MDF erop maken. En rondom GOEDE kierdichting.
Of twee massieve deuren scoren/maken


Wat helaas geen optie gaat zijn is de deuren verzwaren. Het zijn opdekdeuren van hardboard en hangen aan 2, zogenoemde inboorpaumelle's aan 2 vaste scharnieren in een stalen kozijn. Check https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/Inboorpaumelle-voor-houten-deuren-en-metalen-kozijnen-satijn-verchroomd?channable=e1240.MzgzOTU2NDM&gclid=CjwKCAjwg6b0BRBMEiwANd1_SDhB2jACnS3HEV_Qm5ImjsCu07ZoqoAQdQUGIDun-hGNuv8a0X8C0xoCEiEQAvD_BwE voor een beeld Wink
Een extra scharnierpunt in zo'n stalen kozijn maken is helaas geen optie en de 2 schamele scharnieren zullen niet echt veel meer last kunnen dragen.. een plaat MDF van 3m2 zit al snel op 15kg.

Heb eerder vandaag ook nog even nagedacht over een dubbele deur in de ruimte zelf.. dit zou sowieso heel lastig worden. De deur scharniert naar binnen en is een opdekversie. Een extra deur (zwevend opgehangen aan de voorzetwanden) dient dus sowieso breder en hoger zijn om ruimte te bieden voor de reeds aanwezige deur. Hier had ik nog niet echt rekening mee gehouden maar gaat een nog grotere uitdaging worden qua constructie.
De persoon bij wie ik de veerregels gekocht heb heeft me als alternatief een soort kunstofmat meegegeven die een als 'buigslappe' wand kan ingezet worden. Het is van 4mm dik maar redelijk zwaar. Dit wil ik op een lichtgewicht maar stevig raamwerk vastmaken en dan (als ik losga met de sax) in een sponning zetten voor de deur. De randen van het raamwerk wil ik beplakken polypress of een ander materiaal wat gemakkelijk vervormd zodat het min of meer luchtdicht in de sponning klemt.
Misschien kan ik het raamwerk wat dieper maken zodat er plek is voor Polypress, of misschien gewoon mineraal wol? (begrijp dat Polypress niet overal zijn werk doet) en dan de mineraalwol opsluiten met een laken.. maar liefst wordt het raamwerk niet te zwaar dus. Smile
De sponning kan ik dus gemakkelijk zo groot maken als nodig is omdat er geen gewicht aan komt te hangen.. en wie weet kan ik het raamwerk ook wel verzwaren met iets als MDF maar de praktijk moet uitwijzen of zoiets groots, logs (ca. 205cm x 80cm) een beetje handelbaar is. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 10:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je die deur niet verzwaart kun je je de moeite van al die andere maatregelen besparen.
Alleen die kierdichting is dan nog belangrijk.
Doe dat gewoon met lip-buis kierdichting en ga niet zelf dingen bedenken.

Je kunt wel overwegen om die deuren aan de slotkant te ondersteunen met een wiel of zo.
Dan kun je ze verzwaren en dat is het enige dat echt zoden aan de dijk zet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de afwerking was ik ook nog even benieuwd naar de verschillen in mineraalwol. Begreep dat het positief is als de dichtheid hoger zou zijn?
Rocksono solid weegt iets zwaarder dan normaal steenwol. (45kg/m3) en zou ik ergens kunnen kopen beneden in het land waar ik sowieso moet zijn voor polypress wat ik wil gebruiken om te ontkoppelen (oa onder muurbeplating en vloer).

De Rocksono extra zit nog iets hoger (55kg/m3) maar is bijna niet te krijgen in 40mm.

Voor de afwerking (plaatwerk) heb ik gisteren ook nog advies gehad.. en toch maar besloten deze met 1cm te verdikken naar 3cm. Meer massa zou beter zijn en ga op de OSB platen gipsvezelplaten van 12,5mm schroeven.
De gipsvezel platen zijn tevens bij de bouwmarkt te koop, die ook de Rocksono solid verkoopt. Ga voor de compactere versie van 100x150. (kan max 2m kwijt op de vloer en teveel uitsteken vind ik riskant over zo een lange afstand).
De OSB plaat is hier in de buurt prima te verkrijgen. Hiervoor ga de 260cm x 18mm dik versie gebruiken. Sowieso is wat extra 'houvast' wel fijn voor de zwaardere gipsvezelplaten toch?

Klinkt dit als een goed plan? Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 11:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Als je die deur niet verzwaart kun je je de moeite van al die andere maatregelen besparen.
Alleen die kierdichting is dan nog belangrijk.
Doe dat gewoon met lip-buis kierdichting en ga niet zelf dingen bedenken.

Je kunt wel overwegen om die deuren aan de slotkant te ondersteunen met een wiel of zo.
Dan kun je ze verzwaren en dat is het enige dat echt zoden aan de dijk zet.


Dit bericht had ik gemist toen ik begon te tikken. Smile

Wat bedoel je met andere maatregelen.. De scharnieren aanpassen?
En wat vind je van het plan met het raamwerk en dikke folie (+ demping)?

Het idee met het wiel is wel een goeie ja.Idea Alleen moet de vloer dan wel recht zijn.. en de deur zo afgehangen dat het wiel onder druk komt te staan of vrijloopt als ie opengaat.. maar ga het zeker overwegen. thanx!

Ik ga nog ff googelen op lipbuis kierdichting. Smile
Edit: Ik heb gezocht op lip-buis kierdichting maar kom niet echt deze specifieke naam tegen.. wel veel tochtstrip.
Heb je misschien een link Bert?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 7:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Singer-Sax player schreef:
Voor de afwerking was ik ook nog even benieuwd naar de verschillen in mineraalwol. Begreep dat het positief is als de dichtheid hoger zou zijn?
Rocksono solid weegt iets zwaarder dan normaal steenwol. (45kg/m3) en zou ik ergens kunnen kopen beneden in het land waar ik sowieso moet zijn voor polypress wat ik wil gebruiken om te ontkoppelen (oa onder muurbeplating en vloer).

De Rocksono extra zit nog iets hoger (55kg/m3) maar is bijna niet te krijgen in 40mm.

Voor de afwerking (plaatwerk) heb ik gisteren ook nog advies gehad.. en toch maar besloten deze met 1cm te verdikken naar 3cm. Meer massa zou beter zijn en ga op de OSB platen gipsvezelplaten van 12,5mm schroeven.
De gipsvezel platen zijn tevens bij de bouwmarkt te koop, die ook de Rocksono solid verkoopt. Ga voor de compactere versie van 100x150. (kan max 2m kwijt op de vloer en teveel uitsteken vind ik riskant over zo een lange afstand).
De OSB plaat is hier in de buurt prima te verkrijgen. Hiervoor ga de 260cm x 18mm dik versie gebruiken. Sowieso is wat extra 'houvast' wel fijn voor de zwaardere gipsvezelplaten toch?

Klinkt dit als een goed plan? Smile


Waarvoor gebruik je die afwerking?
Zwaardere wol is meer geschikt voor dunnere lagen absorptie.
Als je dikker gaat, dus lagere frequenties wilt dempen, is lichtere wol beter omdat die een lagere Gas Flow Resistivity heeft.

Waarom wil je die voorzetwand met polypress ontkoppelen van de vloer?

Als je de voorzetwand verzwaart heeft dat alleen zin als de deuren zeker zo goed presteren en de flankerende geluidsoverdracht niet dominant wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 7:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Singer-Sax player schreef:
bert stoltenborg schreef:
Als je die deur niet verzwaart kun je je de moeite van al die andere maatregelen besparen.
Alleen die kierdichting is dan nog belangrijk.
Doe dat gewoon met lip-buis kierdichting en ga niet zelf dingen bedenken.

Je kunt wel overwegen om die deuren aan de slotkant te ondersteunen met een wiel of zo.
Dan kun je ze verzwaren en dat is het enige dat echt zoden aan de dijk zet.


Dit bericht had ik gemist toen ik begon te tikken. Smile

Wat bedoel je met andere maatregelen.. De scharnieren aanpassen?
En wat vind je van het plan met het raamwerk en dikke folie (+ demping)?



Het idee met het wiel is wel een goeie ja.Idea Alleen moet de vloer dan wel recht zijn.. en de deur zo afgehangen dat het wiel onder druk komt te staan of vrijloopt als ie opengaat.. maar ga het zeker overwegen. thanx!

Ik ga nog ff googelen op lipbuis kierdichting. Smile
Edit: Ik heb gezocht op lip-buis kierdichting maar kom niet echt deze specifieke naam tegen.. wel veel tochtstrip.
Heb je misschien een link Bert?


Dat frame met folie gaat helemaal niks helpen, of de folie moet van verarmd uranium of neutronenster materiaal of zo zijn. Very Happy

https://www.thr.nl/ellen-tochtstrip-300-cm-elro-ar.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Singer-Sax player



Sinds: 7-8-2017
Berichten: 34
Woonplaats: Venhuizen

BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2020 10:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Waarvoor gebruik je die afwerking?
Zwaardere wol is meer geschikt voor dunnere lagen absorptie.
Als je dikker gaat, dus lagere frequenties wilt dempen, is lichtere wol beter omdat die een lagere Gas Flow Resistivity heeft.


Hi.. thanx again Smile
Ik dacht dat mijn voorzetwand qua dikte van 40mm + 20mm beplating aan de krappe kant was. Maar als 18mm OSB plaat voldoende is laat ik het daar graag bij.. of misschien toch een combi van gipsvezel om zo iets meer massa te creëren?

De dikkere veerregels van 60mm op de korte muur gebruik ik omdat er in de partij niet voldoende 40mm versie voor beiden muren zat.. en deze toevallig nog had liggen.

bert stoltenborg schreef:
Waarom wil je die voorzetwand met polypress ontkoppelen van de vloer

Ik ben bang dat de de beplating, bevestigd aan de veerregels gaat doorhangen. Bij vastschroeven doe ik er wel klosjes onder en verwijder deze daarna.. maar als het na verloop van tijd toch gaat doorhangen (en contact maakt met de betonvloer) ligt er toch nog iets.

Ik had ook het plan om dezelfde foam platen van 1cm dik (dichtheid 300kg/m2) onder het kliklaminaat te leggen (7mm). Maar misschien is dit helemaal niet effectief? Ik heb nu 7mm zachtboard (soort redupax??).
De betonvloer zijn kanaalplaten en heb wel eens een buurman (in een ander blok) horen zeggen dat de kanaalplaten van woning naar woning niet zijn onderbroken.. een soort klankkast dus. Gelukkig telt dit blok maar 3 huizen maar als de buurman in het laatste huis zijn boor in de muur zet is dat heel duidelijk te horen.
De sax zal wel het meest te horen zijn via de muren maar ik kan het nu de kamer leeg is beter gelijk goed doen. Smile Misschien kan ik een combi met dun MDF plaat, of iets anders doen? ik heb ongeveer 3cm ruimte denk ik.

bert stoltenborg schreef:
Als je de voorzetwand verzwaart heeft dat alleen zin als de deuren zeker zo goed presteren en de flankerende geluidsoverdracht niet dominant wordt.


Heb dit steunwiel gevonden: https://www.osdorp.nl/product/49919/steunwiel-tbv-houten-poort-geveerd
beetje overdone qua draagkracht (en prijzig) maar dan kan ik iig een 18mm MDF plaat aan de deur hangen zonder dat de deur door zijn scharnieren zakt.

bert stoltenborg schreef:
Dat frame met folie gaat helemaal niks helpen, of de folie moet van verarmd uranium of neutronenster materiaal of zo zijn. Very Happy


haha.. wat zal ik er dan stralend uitzien dan Very Happy Maar ok.. een losse MDF plaat zou dus meer zin hebben dan?? Bij het bedenken zocht ik naar een oplossing hoe een dubbele deur te creëren zonder scharnieren die de veerregels belasten.. hij had dit folie toevallig liggen en mocht ik meenemen.. maar dan ga ik de deur in het vertrek verzwaren met MDF en dan zo'n steunwiel gebruiken.

bert stoltenborg schreef:
https://www.thr.nl/ellen-tochtstrip-300-cm-elro-ar.html


ok, duidelijk.. mooi systeem idd.. moet alleen ff kijken hoe ik dat doe met een stalen kozijn.

Edit: Zat voor de vloer ook nog even te kijken in dit topic: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=2064
Daar wilde iemand bitumen op zachtboard platen gebruiken samen met MDF.
Bitumen heeft een hoge dichtheid (1050kg/m3). Misschien is dit in een dikte van 4 á 5mm sowieso een betere optie om op het zacht board te leggen? Polypress kost meer en weegt minder..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2020 10:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1325&postdays=0&postorder=asc&start=15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.