Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Laagfrequente dreun in huis
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Miep
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 11:44 am    Onderwerp: Laagfrequente dreun in huis Reageer met quote

Ik heb sinds een week last van een laag frequente brom in huis. Zo'n trillend brommend geluid, alsof er ergens een wasmachine draait. Je hoort het 24 uur per dag, alleen is het overdag veel minder door al het geluid dat dan van buiten komt. Maar 's avonds en ' s nachts is het niet te harden ..... Mad
Ik heb alles al gecontroleerd: HR-ketel, koelkast, stroom uit en weer aan gezet, maar daar komt het niet vandaan. Woningbouwvereniging gebeld, er is een mannetje komen luisteren, maar ja, overdag hoor je niet zoveel en die dacht dus dat ik niet helemaal goed snik was of zo ... hij is nog wel op het dak gaan kijken, maar daar is volgens hem niets aan de hand. We hebben wel ventilatieschachten, maar geen mechanische ventilatie die het geluid zou kunnen verklaren. Volgens hem hebben de de bovenburen een airco of ventilator aanstaan die ik hoor, maar ze zijn net weer thuis van een paar dagen vakantie, en toen ze weg waren hoorde ik het ook, dus dat lijkt me sterk. En bovendien, wie zet een airco 24 uur per dag aan (met deze temperaturen is dat niet echt meer nodig, lijkt me) ? Ik zit nu te denken aan evt. een illegale wietkwekerij in het trappenhuis naast mij, daar staan n.l. ook wietplantjes buiten dus wie weet wat ze binnen doen.

Maar ik wil natuurlijk ook niemand vals beschuldigen, misschien is het wel iets heel anders en dus wil ik het geluid kunnen aantonen. Dat schijnt te kunnen met een speciale geluidsmeter. Je moet dat aanvragen via de GGD of zo. Heeft iemand hier ervaring mee, en kan iemand me vertellen of hier kosten aan verbonden zijn?
Naar boven
bert S
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 11:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Niet gewoon last van tinnitus?
Hoor alleen jij dit, of horen andere mensen in huis het ook?
Naar boven
Miep
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 12:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert S schreef:
Niet gewoon last van tinnitus?
Hoor alleen jij dit, of horen andere mensen in huis het ook?


Oren zijn pas nog getest en zijn prima. Ik woon alleen, dus beetje moeilijk na te gaan of anderen het ook horen. Ik nodig mensen niet graag om 1 uur 's nachts uit, zoals je zult begrijpen. Bovenburen zijn net thuis en buren op 3 hoog en begane grond zijn met vakantie. Het lastige is, dat ik op internet heb gelezen dat mensen onder de 36 veel minder laagfrequent geluid horen. Kan dus best dat de rest van de buren het niet hoort (ik ben zelf 40, de bovenburen en benedenburen zijn achter in de 20).

Daarom wil ik het dus graag objectief meten.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 2:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ga eens na of je er ook op een andere locatie last van hebt.
Er zijn net iets te veel mensen (waaronder ikzelf) die dachten een extern geluid te horen terwijl het een gehoorbeschadiging betreft.
Bij een normale gehoortest hoeft tinnitus niet altijd te worden aangetoond, volgens mij.
Beetje lullig om iemand te laten komen om een dergelijke moeilijke en tijdrovende meting te laten doen terwijl de oorzaak eventueel bij jezelf ligt.
Tis maar een advies....
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Miep
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 5:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoor het alleen thuis. Ik heb de richtlijn GGD LGF gelezen en het rapport over LFG van de NSG, alleen staat nergens vermeld hoe ik een een aanvraag kan doen voor een meting en een analyse, en of er kosten aan verbonden zijn.
Naar boven
Miep
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 7:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even voor de duidelijkheid:

Dit zijn woningen uit 1921, met een gebrekkige geluidsisolatie (houten vloeren en gipswandjes). Vorig jaar zijn er in alle woningen HR-ketels en CV aangelegd. Daarnaast is de woning boven mij vorig jaar gerenoveerd en is er een open keuken geplaatst, die nu boven mijn slaapkamer zit. De bewoners bestaan uit alle volkslagen van Amsterdam en vinden in het algemeen al gauw dat je "gewoon niet moet zeiken".
Genoeg reden dus om aan te nemen dat een vervelend bromgeluid uit de woning zelf komt en niet uit mijn oren, en genoeg reden voor een objectieve meting.
Er komt niemand langs om te meten, je krijgt de apparatuur in bruikleen en voert de metingen 's nachts zelf uit. De analyse daarvan (wat is de frequentie en hoeveel decibel, en wat voor apparaat zou het kunnen zijn) gebeurt door een deskundige. Al weet je dan nog steeds niet waar het brommen en trillen van muren en plafonds vandaan komt, je weet in elk geval iets meer. Maar ik hoop dus dat er iemand is die me daar uit ervaring wat meer over kan vertellen.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 9:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Miep,

Laagfrequent geluid kan werkelijk overal vandaan komen. Vaak zijn het niet eens installaties in de eigen woning (die je allemaal al hebt afgezet) maar soortgelijke bronnen in naastgelegen panden (zelfs als dat geen hennepkwekerijen zijn Wink). Heb meegemaakt dat een heel klein 'bellenpompje' van een vijver, geplaatst op een houten plank in een garage laagfrequente hinder veroorzaakte in een slaapkamer verderop in huis. Het plaatsen van het pompje op een zacht matje op de vloer bleek voldoende om het probleem te verhelpen.

Mocht je echt willen (laten) meten, neem dan gewoon contact op met woningverhuurder (indien van toepassing), gemeente of GGD. Misschien vinden ze je vraag helemaal niet gek hoor! Meer heb je er misschien toch aan eens wat (objectieve) mensen 's-nachts te laten luisteren. Zij kunnen direct (zonder lange analyse van meetresultaten) vaak meer vertellen, vooral over hoe zij het geluid 'ervaren'...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Miep
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2006 10:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, ik zal er wel eens iemand anders naar laten luisteren. Het is wel zo, dat het een heel verschil is als je een keertje luistert, of er de hele nacht in moet slapen! Mijn ouders bijvoorbeeld hebben erg veel last van het vele verkeer voor hun huis, terwijl mij dat totaal niet stoort als ik daar op bezoek ben. Maar dat zou denk ik anders zijn als ik daar zou wonen .... Het gebrom werkt pas na een tijdje op mijn zenuwen. Gelukkig heb ik er overdag en als de t.v. aanstaat 's avonds niet zo'n last van en ik slaap inmiddels ook prima met oordoppen. Maar het zou fijner zijn als het gewoon weg was. Maar goed, ik mag nog niet mopperen. De bovenburen op 3 hoog hebben sinds de plaatsing van de HR-ketels en de renovatie steeds het geluid van "loeiende koeien" in de slaapkamer als de ketel op 2 hoog aanslaat ... Confused
Naar boven
Miep
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie net dat bij buurman beneden in het trappenhuis hiernaast een felxibele afzuigslang in de tuin ligt Rolling Eyes Zo'n spiraalding dat je gebruikt om een ventilator mee af te voeren. Het ruikt ook altijd hartstikke naar wiet op het achterbalkon, maar ik dacht dat dat gewoon kwam omdat hij dat zelf in huis zat te roken. Rolling Eyes Was misschien een beetje naief van me.

Denk dat ik die geluidsmeting maar laat zitten en gewoon even de kliklijn ga bellen.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 1:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Miep schreef:
Ik zie net dat bij buurman beneden in het trappenhuis hiernaast een felxibele afzuigslang in de tuin ligt Rolling Eyes Zo'n spiraalding dat je gebruikt om een ventilator mee af te voeren. Het ruikt ook altijd hartstikke naar wiet op het achterbalkon, maar ik dacht dat dat gewoon kwam omdat hij dat zelf in huis zat te roken. Rolling Eyes Was misschien een beetje naief van me.

Denk dat ik die geluidsmeting maar laat zitten en gewoon even de kliklijn ga bellen.


Miep,

Weet je dat gewoon standaard mobiele aircos ook zo'n afvoerslang hebben?

Kan je niet normaal gewoon eerst met zo iemand praten? Of begint die buur automatisch te bijten als je hem aanspreekt?
Ik krijg van mijn dochter ook zo'n ding als het terug warmer wordt (staat daar ongebruikt nu).
Ik hoop dat mijn buren niet reageren zoals jij en dat ik hier politiebezoek met de nodige bijbehorende show krijg.

Ben jij zeker dat je nog over een geluidsprobleem bezig bent?
Indien wel, en hij heeft zelfs een superkwekerij, en zijn afvoer is de oorzaak, maak je geen zorgen hij zal je geluidsprobleem wel oplossen. Zelfs sneller dan je voor mogelijk zou gehouden hebben, al moet hij verse lucht in plastic zakken binnen brengen.
En als die die kwekerij niet heeft, heb je een "te verwachten" vijand gecreëerd. Kan je achteraf lekker het goedwillende onbegrepen slachtoffer spelen als hij onvriendelijk geworden is.
In zijn plaats zou ik dan 20 aircos of wat ook installeren.

Eric

Edited: Maak dat 50 aircos and speciale shakers op de muur waar geen enkele gemiddelde ambtenaar van snapt hoe ze werken of getriggerd worden, en buiten elke regelgeving, handhaving en controle vallen.
Als dit jouw manier is van omgaan met mensen, verwacht dan ook niet dat ze met jou rekening houden. Ik hoop dat je probleem NIET opgelost geraakt, je verdient het niet.
Jij moet niet de kliklijn maar een therapeut bellen.
En dit is de eerste keer in vele jaren dat ik zoiets op het net zet.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Wo Aug 09, 2006 3:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 3:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een kliklijn?
Bestaat dat echt?
Very Happy
Ziek!
Blij dat ik van de boer kom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 4:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wacht Miep nog even af. Mocht ze melden dat haar buren daadwerkelijk een kwekerij voerden (zo vreemd is dat in Nederland -helaas- niet Eric Wink), neem ik aan dat je je post aanpast?

En tja, dat we een kliklijn hebben (www.meldmisdaadanoniem.nl)... daar hebben we min of meer zelf voor 'gekozen' hè...

Bert, de kliklijn is landelijk Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 4:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Achterhoek wil zich al lang afscheiden.
Very Happy
Eric gaat graag uit van het positieve in den mensch. Ik ken hem al heel lang. Hij vertrouwt mensen en gaat daarin heel ver, is voor iedereen tot heel veel bereid. En wordt uiteraard nog wel eens teleurgesteld. Ik kan me voorstellen dat hij enigszins schrikt van deze Nederlandse mentaliteit.
Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 5:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga helemaal niet onvoorwaardelijk uit van het goede in de mens.

Deze topic leert me dit wel. En dit raakt mij inderdaad behoorlijk. En met behoorlijk bedoel ik echt "behoorlijk".

http://www.meldmisdaadanoniem.nl//Article.aspx?id=27 schreef:
Voorwaarden
Als je informatie hebt over strafbare feiten, maar er niets mee durft te doen, kan je naar M. bellen. Veilig en anoniem. Hieronder zie je waar een melding aan moet voldoen.

Zware misdrijven
<snip>


Het ging over een geluidsprobleem. Daar is het forum voor bedoeld niet?
Wanneer ik dan lees:
Miep schreef:
Denk dat ik die geluidsmeting maar laat zitten en gewoon even de kliklijn ga bellen.
zonder zelfs enige poging om met betrokkene zelf te praten, bijna als de simpelste oplossing voor: "opgeruimd staat netjes" en "2 vliegen in één klap" en dan bedenk wat de (emotionele en practische) gevolgen hiervoor kunnen zijn voor betrokkene ....

Wel het is simpel:
Is dit een geluidsforum?
Wel andere zaken als veronderstelde misdrijven horen hier niet thuis.

Het gaat hier over akoestische oplossingen niet?
Iemand aangeven via een kliklijn is geen akoestische oplossing.

Ik kan mij zelfs best voorstellen dat een anonieme misdaad aangifte bestaat in functie van reële angst die mensen hebben om informatie door te geven. Maar dit is zeker nooit bedoeld als gemakkelijkheidsoplossing.

En je mag mij modereren of zelfs bannen.

Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 5:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

He!
Ik zei: "graag".
Niet onvoorwaardelijk.
Ik bedoel niet dat ge zot zeit.
En anoniem aangifte doen is iets anders dan een kliklijn die mensen aanmoedigt om maar wat te schreeuwen. Ik ben al erg genoeg!

Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.