Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid van onderen materiaal keuze absorberend of blokkerend

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Vr Jun 23, 2017 1:17 pm    Onderwerp: Geluid van onderen materiaal keuze absorberend of blokkerend Reageer met quote

Ik woon in een betonnen flat uit 1967. Mijn vloer bestaat uit 3 lagen:

1) 9 mm Redupax zachtboard,
2) 4 MDF plaat,
3) 8 mm MDF plaat, beide MDF platen overlappend gelegd, geschroefd en verlijmd.

Echter, af en toe hoor ik toch mijn beneden buren praten.
Ik zit er nu over te denken om nog een extra laag onder mijn vloer te leggen, direct op het beton onder de Redupax.
Ik vroeg mij af wat voor een soort materiaal ik zal gebruiken: absorberend of blokkerend;

a) hoogpolig 10 mm polypropyleen tapijt van 800 gram/m2 om geluid te absorberen,
b) 3 mm granulaat rubber van 2700 gram/m2 om geluid te blokkeren, een “geluidswal” als het ware of dakleer met leislag (massa dus).

Moet ik geluid van onderen absorberen (tapijt) of blokkeren (rubber).
Kan iemand mij advies geven?

Het is natuurlijk ook mogelijk dat;
a) er een geluidslek is tussen de aansluiting van mijn betonnenvloer met de bakstenen voorgevel, of
b) dat ik geluidtransmissie heb via de verwarmingsbuizen in mijn woonkamer naar de grote radiator.

Een indicatie hiervoor is dat ik het geluid vooral aan de kant van de voorgevel hoor.
Bijvoorbeeld als de buren onder hun gordijnen dicht doen, dan hoor ik de gordijnrail alsof het in mijn kamer staat.

De eventuele geluidslekken moet ik nog onderzoeken door de plinten eraf te halen en te kijken wat ik tegenkom

Of er nu wel of niet geluidslekken zijn, zou ik toch uit pure interesse willen weten of, als ik een extra vloerlaag leg, ik moet gaan voor geluidsabsorptie (tapijt) of geluidsisolatie (rubber, massa), ook omdat ik af en toe klassieke piano muziek opzet en ik wil voorkomen dat dit geluid bij mijn onderburen naar binnenkomt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jun 23, 2017 1:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou eerst eens uitzoeken waar je last van hebt:
flankerende geluidsoverdracht
overdracht via de verwarming
overdracht via de betonvloer
overdracht via kieren (lijkt me sterk, maar goed).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Vr Jun 23, 2017 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan precies aanwijzen waar het geluid door de vloer komt.
Niet altijd dezelfde plek. Dus ik neem aan dat het gaat om overdracht via de vloer (beton of holle baksteen dat ook gebruikt werd in galerijflats in de jaren 60).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Vr Jun 23, 2017 9:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat houdt geluid dat door een stenen vloer van onder af komt beter tegen; 10 mm dik tapijt of 3 mm rubber?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2017 7:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een kierdichte betonvloer hebt zal dat niets uitmaken, het helpt allebei niks omdat je nauwelijks massa toevoegt.
Om een dB of 5 meer isolatie te genereren heb je een verdubbeling van de massa nodig (kort door de bocht)
Als je met een lichte constructie verbetering wilt moet je met een spouw werken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2017 7:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De kieren (aansluiting vloer-muur) zijn lekdicht, dat heb ik vandaag gecontroleerd.

Je maakt idd een goed opmerking.

Echter, beton is stijf materiaal. Dat geleid dan geluidstrillingen toch goed? De trillingen die dan "uit" het beton naar boven komen kan ik dan toch aan de bovenkant absorberen met bijv dik tapijt of rubber onder mijn huidige vloer van 10 mm redupax en 4+8 MDF. Ik heb namelijk het idee dat de Redupax goed werkt bij contactgeluid, maar niet echt absorbeert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2017 10:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ambrink schreef:


Echter, beton is stijf materiaal. Dat geleid dan geluidstrillingen toch goed? De trillingen die dan "uit" het beton naar boven komen kan ik dan toch aan de bovenkant absorberen met bijv dik tapijt of rubber onder mijn huidige vloer van 10 mm redupax en 4+8 MDF.


Nee. Die hele vloer die waarschijnlijk meer dan 200 kg/m^2 weegt werkt als een luidspreker, hij trilt door het geluid beneden en dat los je alleen op door hem zwaarder te maken zodat hij minder trilt. Als je dat met wat tapijt zou kunnen bewerkstelligen word je rijk, want vrijwel iedereen in Nederland wordt gek van de herrie van de buren omdat de huizen kut worden gebouwd en zelfs vaak niet aan de tekortschietende normen voldoen. Het is niet anders. In bijvoorbeeld Canada of Australië, zolang je de steden vermijdt, schijnt het beter te zijn, net als hier en daar in Groningen of de Achterhoek Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ambrink



Sinds: 23-6-2017
Berichten: 8
Woonplaats: LEIDEN

BerichtGeplaatst: Zo Jun 25, 2017 5:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Oké, oké, je boodschap komt door. Very Happy

Inderdaad, als ik geen verplichtingen had, dan zou ik in een keet, in een loods of in een boot wonen, ergens in het weiland met in een straal van 100 meter geen 2 potige wezens om me heen, uitgezonderd kippen of vogels dan, want ik wordt inderdaad gestoord van al die herrie om me heen.

Maar om even op het onderwerp terug te komen;

wat je dus zegt is, dat de enige manier waarmee ik op een betaalbare manier geluidsreductie kan bewerkstelligen, is mijn vloer ontkoppelen van het beton door middel van een spouw?

Wat denk je dan van zand in die spouw?

Zodat de energie van de geluidstrillingen van het beton omgezet (gedissipeerd) wordt in bewegingsenergie en thermische energie van de zandkorrels? Zodat de geluidstrillingen energie verliezen?

Zand kost niet zoveel, een spouw ook niet. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jun 25, 2017 4:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, die spouw vul je met minerale wol, niet met zand.
Zand koppelt de bladen en verkleint de spouwruimte en dat moet niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.