Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsisolatie ramen in gerenoveerd herenhuis

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TVDW
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 28, 2017 8:41 pm    Onderwerp: Geluidsisolatie ramen in gerenoveerd herenhuis Reageer met quote

Beste,

Even situatie schetsen. We hebben een oud herenhuis volledig gerenoveerd.
We hebben dit zo gekocht. Het is gesitueerd in dorp met vrij veel verkeer aan 50km/uur.
Tijdens verkoop viel het geluid mee en voor het leefgedeelte is dat ook zo. Maar voor de voorslaapkamers is het toch iets te veel geluid.
Wat1 kan ik er aan doen is de grote vraag.

Gegevens: huidige ramen: 4-16-4 ( Ctr 25) in aluminium sobinco ramen, grootte 2500x1000mm.
De ruimte is 4meter diep.
De muren zijn vollemuren die geissoleerd zijn langsbuiten met 7cm buitenisolatie en crepe.
Totale massa muur 25-30cm.
De slaapkamers liggen niet onder het dak.
Vloer en plafond zijn geisoleerd met rockwol 15cm en afgewerkt met spaanplaten met geluidisoleerde foam en laminaat
Voor het raamschrijnwerk staan voorzetrollijken elektrisch bediend, met lammellen van 1cm dikte.
Dus met mijn inzicht is het zwakte punt de aluminium schrijnwerk met het standaard glaswerk.
Kieren zijn gedicht , ik weet niet hoe het schrijnwerk is geplaatst in de muur aangezien alles is geplamuurd, buiten als binnen.

Nu heb ik 2 opties .

1 er was mijn een offerte van akoestische ramen gemaakt met volgende glasdikte 8-12-44.2 ( Ctr 35db)

2 voorzetruit met glas van 66.2 maar het nadeel is de maximale spouw is maar 9cm.

Kan iemand mij helpen , welke optie nuttig zal zijn.

Ik hoop dat deze informatie meer dan genoeg is.

Alvast bedankt.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 29, 2017 1:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een raam met 6 mm glas, een spouw van 150 mm en 66.2 glas heeft een Rw voor verkeersgeluid van 52 dB.
Dus een dergelijk voorzetraam voor de hier omschreven originele situatie op een spouw van 90 mm zal een paar dB minder goed presteren, maar in ieder geval beter dan 8-12-44.2. Ten opzichte van de 4-16-4 situatie kun je toch wel op een verbetering van meer dan 15 dB rekenen.
Bovendien heb je met een voorzetraam op een redelijk grote spouw minder kans op een coincidentiedip (buiggolven) die door schuin-invallend geluid wordt veroorzaakt (ramen op verdiepingen presteren qua geluidsisolatie vaak slechter dan dezelfde ramen op het niveau van de bron).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
TVDW
Gast





BerichtGeplaatst: Za Apr 29, 2017 1:45 pm    Onderwerp: Geluidsisolatie ramen in gerenoveerd herenhuis Reageer met quote

Dus de beste optie blijft de voorzetramen.

Het moet niet volledig stil zijn maar verminderd dan nu . Het eerste verdiep is 4meter boven straat niveau.
En spouw die dieper is, is onmogelijk helaas.

15 db is wel veel vergeleken met 7-10 db die je door het exotisch ruitje je verkrijgt

Maar het is logisch 66.2 was mijn gedacht , heb ik nog geen expertise van ramenboer.
Is het niet raar dat dan de eerste ruit 4-16-14 is vervolgens 9cm spouw en dan raam 66.2 ?


Alvast bedankt voor de reactie.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 29, 2017 2:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, valt wel mee. Triple leaf effect is het ergst wanneer de massa's en de spouwen allemaal gelijk zijn. Bij een kleine en daarna grote spouw wordt het minder significant, net als wanneer je een grote en een kleine condensator in een X-over bekijkt.
Dat kun je ook zien in lab-metingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
TVDW
Gast





BerichtGeplaatst: Za Apr 29, 2017 3:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ok dat stelt mij al gerust, aangezien ons dochter meer en meer wakker word rond 6 uur als de bussen langs haar raam rijdt.

Nu enkel een goede raamzetter met akoestiek vinden.

En kwa condens is dat geen probleem

Over welke labmetingen hebt u het?

Nogmaals bedankt
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 29, 2017 9:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn en er worden laboratoriummetingen gedaan aan talloze constructies.

Als je last hebt van bussen is het dan wel verkeersgeluid wat je hindert? Of is het laag, of trillingen?
Bij die laatste twee opties wordt het weer een ander verhaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
TVDW
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 04, 2017 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi, 3 aspecten die ik zil dempen

Optrekkende bussen. Eventueel motor geluiden mr ik denk dat dat een probleel is
Wielgeluiden van autos bij regenweer.
En zatte mensen die denken de straat van hun is.

Trillingen snap ik kan enkel met massa. Die houden we. Mr ik wil zien wat een 66.2 teweeg zou brengen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.