Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast evenementen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 4:45 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast evenementen Reageer met quote

Ik en mijn vriendin wonen bij ons in het dorp aan de markt. Hier wordt ongeveer 20 keer per een evenement georganiseerd waarvan 1 in de winter van 3 weken lang.

Het pand waar we in wonen is een monumentaal pand dat wij rechtstreeks huren van de Gemeente, welk erg slecht is geïsoleerd (grote ramen met alleen enkel glas etc.) de woonruimte is op de 2de verdieping.

Nou zijn de kroegen op zich geen probleem, je weet natuurlijk als je op een markt gaat wonen waar kroegen aan liggen je een zekere mate van overlast moet accepteren. De overlast hebben we in het algemeen, zolang de kroegen hun deuren netjes gesloten houden, ook niet van deze kroegen.

De evenementen zijn echter wel een probleem, ik neem nu even Carnaval als voorbeeld (ik heb overigens niets tegen Carnaval of welk evenement in het bijzonder). De Gemeente heeft een vergunning afgegeven voor max 100 db. (vandaag (27-02-2017) van 20:00 tot 01:30.

Dit betekend voor ons een compleet onleefbare situatie. De open tent waar dit in wordt gehouden, staat welgeteld 20 meter van onze gevel en het podium in de deze tent is schuin naar de gevel gericht. Dat wilt zeggen dat in in onze woonkamer 95 db wordt gemeten (dit bleek uit voorgaande metingen die we hebben uit laten voeren door de calamiteiten dienst).

Nu het probleem: de horeca geeft aan zich te houden aan de vergunningen en doen niets. De gemeente zelf is voor geen enkele rede vatbaar en gaat op geen enkele klacht in. Het bellen van de Politie heeft geen zin aangezien zij van de gemeente niet mogen handhaven. Net als de calamiteiten dienst, zij maken een rapport op van de klacht waarin letterlijk staat dat ze niet mogen handhaven.

Het enige dat ons rest is om dit bij elk evenement voor te gaan leggen aan de rechtbank, ik vind dit zo'n vreemde en rare gang van zaken.

Is er nergens een meldpunt om dit soort klachten neer te leggen, buiten het melden bij de rechtbank.
We hebben dat voor deze Carnaval namelijk wel gemeld bij de rechtbank (het ging ons alleen om het reduceren van het decibels, we hebben niets tegen de evenementen dus die hoeven ook niet te worden tegengehouden). Het gevolg hiervan was dat zowel de gemeente als de horeca werd gedagvaardigd, logisch want zij zijn beide partij en mogen natuurlijk beide hun zegje doen.

De lokale media vond het nodig om dit hele verhaal in de krant te plaatsen + de volledige naam van mijn vriendin, adres en een verhaal wat gewoon niet klopt.
Echter stond hierdoor heel het dorp op zijn kop want wij wilde carnaval tegenhouden, wat natuurlijk de grootste onzin is maar je weet hoe dat kan gaan in een dorp. Van deze heftige reactie zijn we behoorlijk geschrokken want dit hebben we natuurlijk nooit gewild, het enige waar we om vragen is een leefbare omgeving tijdens deze evenementen.

We hebben nu een soort van afspraak met de horeca om na de carnaval om tafel te gaan om te zien of we nader tot elkaar kunnen komen (dit omdat ze bang waren dat door ons kortgeding de vergunning van tafel zou gaan en zij hun investering kwijt waren). Ik vind zelf dat we dan met de verkeerde partij om tafel zitten, we moeten de gemeente hebben namelijk die geven de vergunningen uit.

Het is op dit moment gewoon een ontzettend vervelend verhaal aan het worden en mijns inziens zijn er maar 2 oplossingen mogelijk
1) Geen evenementen meer op de markt zelf (in de kroegen is dat geen probleem natuurlijk)
2) Het pand niet meer beschikbaar stellen als woonruimte wat er in resulteert dat we moeten gaan verhuizen.

Wat mij het meest bevreemd is dat we dit blijkbaar alleen maar via een rechtbank spreekbaar kunnen maken, is dat een normale gang van zaken? Ook dat er bij metingen aantoonbaar over het max db wordt gegaan en de gemeente gewoon weigert te handhaven vind ik ook maar vreemd.

Zijn er nog zaken die ik zelf zou kunnen doen, zoals het uitvoeren van metingen bij evenementen o.i.d. of is het enige dat ik kan doen bij elk evenement naar de rechtbank stappen met al het "gezeik" als gevolg.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 4:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kun je contact opnemen met de [url=http://nsg.nl/nl/home.html]Stichting Geluidshinder[.url], zij kennis de bestuurs-wegen denk ik beter dan de gemiddelde pragmaat op dit forum. Succes (en denk vooral niet dat we je ervaringen hier niet willen lezen)!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.