Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Nieuwbouwwoning 2016
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laprincipessa
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 14, 2021 12:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, klopt, het is een ankerloze spouwmuur maar we horen zoveel van de buren, we hebben gewoon geen wekker meer nodig. We horen ze als ze opstaan want dan begint het gebonk, de deuren dichtslaand (gooiend?), het lopen van de trap naar beneden en dan het schuiven met de stoelen (en soms ook tafel). Ik heb in een slecht geïsoleerde tweekapper uit de jaren 50 gewoond en in een (voormalig huur) rijtjeshuis uit 1974 en nog nooit heb ik de buren zo vaak gehoord als in dit gloednieuwe huis.

Ik vermoed dat er misschien bouwmateriaal is gevallen in de spouw of iets anders, wat het geluid overbrengt. En het is dus niet zo dat de buren heel druk zijn of hard praten. Het maakt me helemaal moedeloos. Ik ben dus erg op zoek naar oplossingen en wil alles proberen om er achter te komen of er iets aan de hand is.
Naar boven
Pyara_Pappu
Gast





BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 10:19 am    Onderwerp: Geluid Reageer met quote

laprincipessa schreef:
Ja, klopt, het is een ankerloze spouwmuur maar we horen zoveel van de buren, we hebben gewoon geen wekker meer nodig. We horen ze als ze opstaan want dan begint het gebonk, de deuren dichtslaand (gooiend?), het lopen van de trap naar beneden en dan het schuiven met de stoelen (en soms ook tafel). Ik heb in een slecht geïsoleerde tweekapper uit de jaren 50 gewoond en in een (voormalig huur) rijtjeshuis uit 1974 en nog nooit heb ik de buren zo vaak gehoord als in dit gloednieuwe huis.

Ik vermoed dat er misschien bouwmateriaal is gevallen in de spouw of iets anders, wat het geluid overbrengt. En het is dus niet zo dat de buren heel druk zijn of hard praten. Het maakt me helemaal moedeloos. Ik ben dus erg op zoek naar oplossingen en wil alles proberen om er achter te komen of er iets aan de hand is.


Het gevoel van moedeloosheid snap ik volkomen. Door wie is het huis gemaakt ( aannemer ) waarschijnlijk Heijmans ? Als je zoveel van de buren hoort is dat niet normaal. Een goed gebouwde ankerloze constructie haalt veel meer geluidsisolatie dan 58 Db wat een normale massieve betonnen wand van 250 mm ongeveer haalt. Omdat je stukken beter presteert bij een goed uitgevoerde spouwconstructie, kan het zo zijn als deze dus verkeerd is uitgevoerd je toch nog de norm van 52Db haalt omdat die zo laag is. Eigenlijk is de spouwconsructie dus niet goed uitgevoerd tja en bewijs dit maar ? En dan nog geen poot om op te staan want ze voldoen aan die belachelijke norm van 52 db.

Bij mij is het ook echt erg en ga de woning verkopen (ook nieuwbouw 2018) ze hebben bij mij skeletbouw toegepast zoals bij appartementen , alles is hedeeld vloer en wanden massief van 250 mm. Je hoort letterlijk alles deurklinken in de duerne vallen praten alles.

Ken iemand met een huis met spouwmuren daar hoor je helemaal niks zelfs als alle 3 kids tussen 5-10 jaar keihard tegelijk schreeuwen hoor je niks bik de buren vanuit het huis!!!!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2021 2:15 pm    Onderwerp: Re: Blowerdoortest Reageer met quote

pyara pappoe schreef:
laprincipessa schreef:
Iemand misschien ervaring met een blowerdoortest en/of een thermografisch onderzoek om luchtlekken op te sporen?

Steeds sterker wordt het vermoeden dat er een lek zit tussen de woningscheidende wand.


Een lek ? Je had toch dacht ik ankerloze spouwmuren, dan zou zo een lek niet veel uit moeten maken lijkt mij ?

En een lek hoor je gelijk volgens mij als je met roze ruis ( een geluidsbestand van het internet te downloaden) deze afspeelt op een goede audio box. Dit kun je zelf doen en dan in de woning ernaast gaan staan, waar je lek is hoor je dan volgens mij heel duidelijk hoor.

Even uitproberen zelf lijkt me. Of heb ik het mis wellicht ( vraag aan de experts hier ??).


Als er een lek in één van de spouwbladen zit heb je uiteraard nog maar1 blad dat het geluid tegenhoudt, dus dat maakt wel degelijk uit.

En aan de zijde waar het gat zit hoor je makkelijk dat er iets mis is, aan de andere kant is dat meestal moeilijker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
laprincipessa
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2021 10:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Maar hoe is dat het best te testen? Het geluidsonderzoek wees al uit dat alles binnen de norm viel. (wat negatief werd als het ware weggemiddelde door was als positief was getest) Wat zijn de volgende stappen die we kunnen nemen?
Naar boven
pyara pappoe
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 23, 2021 10:29 pm    Onderwerp: update Reageer met quote

laprincipessa schreef:
Maar hoe is dat het best te testen? Het geluidsonderzoek wees al uit dat alles binnen de norm viel. (wat negatief werd als het ware weggemiddelde door was als positief was getest) Wat zijn de volgende stappen die we kunnen nemen?


Al iets meer bekend...? Ben benieuwd nl. wat de oorzaak is.
Naar boven
laprincipessa
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 25, 2021 9:05 am    Onderwerp: Re: update Reageer met quote

pyara pappoe schreef:
laprincipessa schreef:
Maar hoe is dat het best te testen? Het geluidsonderzoek wees al uit dat alles binnen de norm viel. (wat negatief werd als het ware weggemiddelde door was als positief was getest) Wat zijn de volgende stappen die we kunnen nemen?


Al iets meer bekend...? Ben benieuwd nl. wat de oorzaak is.


Nee helaas, ik ben nog niets verder gekomen. We hebben vorige week de man gesproken die voor ons het geluidsonderzoek heeft gedaan. Die heeft het vooral over de norm. Dus daar komen we niets verder mee. Hij stelde ons voor om een soort van decibelmeter op de telefoon te installeren om objectief geluiden te kunnen meten maar er zijn hier in huis en vooral buiten huis nog 1001 dingen te doen en het is er nog niet van gekomen.
Naar boven
pyara pappoe
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2021 3:31 pm    Onderwerp: Re: update Reageer met quote

laprincipessa schreef:
pyara pappoe schreef:
laprincipessa schreef:
Maar hoe is dat het best te testen? Het geluidsonderzoek wees al uit dat alles binnen de norm viel. (wat negatief werd als het ware weggemiddelde door was als positief was getest) Wat zijn de volgende stappen die we kunnen nemen?


Al iets meer bekend...? Ben benieuwd nl. wat de oorzaak is.


Nee helaas, ik ben nog niets verder gekomen. We hebben vorige week de man gesproken die voor ons het geluidsonderzoek heeft gedaan. Die heeft het vooral over de norm. Dus daar komen we niets verder mee. Hij stelde ons voor om een soort van decibelmeter op de telefoon te installeren om objectief geluiden te kunnen meten maar er zijn hier in huis en vooral buiten huis nog 1001 dingen te doen en het is er nog niet van gekomen.



Logisch en begrijp het volkomen. Dat de man het enkel over de geluidsnormen heeft snap ik helemaal, DAT is het probleem naar mijns inzien, ZE Kijken enkel naar de normen welke veelste laag zijn.

Ben bang dat je het niet gaat kunnen oplossen, behalve dan te verhuizen. Of enorme proceskosten om uit te laten zoeken of ze fouten tijdens de bouw hebben gemaakt. Maar dat is de weg van zeer zeer lange adem.
Naar boven
Pyarpa_Papp
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 9:55 pm    Onderwerp: Re: Blowerdoortest Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
pyara pappoe schreef:
laprincipessa schreef:
Iemand misschien ervaring met een blowerdoortest en/of een thermografisch onderzoek om luchtlekken op te sporen?

Steeds sterker wordt het vermoeden dat er een lek zit tussen de woningscheidende wand.


Een lek ? Je had toch dacht ik ankerloze spouwmuren, dan zou zo een lek niet veel uit moeten maken lijkt mij ?

En een lek hoor je gelijk volgens mij als je met roze ruis ( een geluidsbestand van het internet te downloaden) deze afspeelt op een goede audio box. Dit kun je zelf doen en dan in de woning ernaast gaan staan, waar je lek is hoor je dan volgens mij heel duidelijk hoor.

Even uitproberen zelf lijkt me. Of heb ik het mis wellicht ( vraag aan de experts hier ??).


Als er een lek in één van de spouwbladen zit heb je uiteraard nog maar1 blad dat het geluid tegenhoudt, dus dat maakt wel degelijk uit.

En aan de zijde waar het gat zit hoor je makkelijk dat er iets mis is, aan de andere kant is dat meestal moeilijker.


Hoi Bart,

Ik heb een vraag. Ik ben afgelopen tijd wat woningen gaan bekijken, welke ook zijn gemaakt met woningscheidende wanden van 250 mm, en merk op dat sommige woningen die hetzelfde zijn gebouwd met woningscheidende massieve wanden van 250 mm ( dus geen spouwmuren ), toch minder gehorig zijn dan b.v. andere woningen. B.v. mijn huidige woning zeer gehorig, maar was gaan kijken naar een andere woning welke op dezelfde manier gebouwd zou moeten zijn, maar het leek veel minder gehorig. Kids ook laten schreeuwen in de nabijgelegen woning en hoort toch minder luid in de naastgelegen woning dan dit bij onze woningen is. Hoe kan dit ? Dit leek mij nl heel raar......?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jun 15, 2021 3:01 pm    Onderwerp: Re: Blowerdoortest Reageer met quote

Pyarpa_Papp schreef:
bert stoltenborg schreef:
pyara pappoe schreef:
laprincipessa schreef:
Iemand misschien ervaring met een blowerdoortest en/of een thermografisch onderzoek om luchtlekken op te sporen?

Steeds sterker wordt het vermoeden dat er een lek zit tussen de woningscheidende wand.


Een lek ? Je had toch dacht ik ankerloze spouwmuren, dan zou zo een lek niet veel uit moeten maken lijkt mij ?

En een lek hoor je gelijk volgens mij als je met roze ruis ( een geluidsbestand van het internet te downloaden) deze afspeelt op een goede audio box. Dit kun je zelf doen en dan in de woning ernaast gaan staan, waar je lek is hoor je dan volgens mij heel duidelijk hoor.

Even uitproberen zelf lijkt me. Of heb ik het mis wellicht ( vraag aan de experts hier ??).


Als er een lek in één van de spouwbladen zit heb je uiteraard nog maar1 blad dat het geluid tegenhoudt, dus dat maakt wel degelijk uit.

En aan de zijde waar het gat zit hoor je makkelijk dat er iets mis is, aan de andere kant is dat meestal moeilijker.


Hoi Bart,

Ik heb een vraag. Ik ben afgelopen tijd wat woningen gaan bekijken, welke ook zijn gemaakt met woningscheidende wanden van 250 mm, en merk op dat sommige woningen die hetzelfde zijn gebouwd met woningscheidende massieve wanden van 250 mm ( dus geen spouwmuren ), toch minder gehorig zijn dan b.v. andere woningen. B.v. mijn huidige woning zeer gehorig, maar was gaan kijken naar een andere woning welke op dezelfde manier gebouwd zou moeten zijn, maar het leek veel minder gehorig. Kids ook laten schreeuwen in de nabijgelegen woning en hoort toch minder luid in de naastgelegen woning dan dit bij onze woningen is. Hoe kan dit ? Dit leek mij nl heel raar......?


Geen idee, maar op subjectieve indrukken afgaan is altijd link, zeker wanneer het geluid betreft.
Als er echt veel verschil is heeft dat een bouwkundige achtergrond, maar daar kan ik op afstand niks over zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
pyara pappoe
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 05, 2021 9:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

La principessa,

ben benieuwd nog enig nieuws ?
Naar boven
laprincipessa
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 11, 2021 4:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn nog steeds bezig. Vandaag feestje bij buurman. Ondanks dat bij ons de betonmolen bijna continu aanstaat hoor ik het gedreun bij de buren. Veroorzaakt door deuren, springen etc. Zo schijtbeu.

Met meerdere andere bewoners bezig om stappen te ondernemen. As maandag een online meeting met een geluidsbureau. We zijn aan het onderzoeken of een contra-expertise zin heeft. Het is zo prijzig en als het sowieso niets oplevert, heeft het dan zin.

Verder aan het kijken naar bouwkavels. Maar dat is niet helemaal serieus, de tuin is nog niet eens af. Maar er zijn veel momenten dat de energie en geld het liefst zou besteden aan een vrijstaand nog te bouwen huis dan om hier nog veel energie in te steken. Het tuinhuis is een heel eind af, dan kan ik daar heel rustig zitten in redelijke stilte.

Iemand anders nog nieuwe info?
Naar boven
Pyara
Gast





BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2021 10:20 pm    Onderwerp: Geen nieuws Reageer met quote

Herkenbaar la princessa. Ik heb hetzelfde probleem hoor alles. Bouwer is Heijmans. Slechtste bouwer zou ik zeggen. Idd kavel het beste maar nu met de huizencrisis lijkt me dat ook een probleem. Hopeloos dat er geen goede kwaliteit in nl wordt geleverd bij rijtjeshuizen kwa geluid. Politiek moet de normen omhoog gooien dat is het probleem die zijn te laag. Als een bouwer ook maar minimaal eraan oldoet heb je geen poot om op te staan maar je hoort wel je buren scheiten en praten deuren alles dus. Die 52db norm is niks waard zou minimaal 70 moeten zijn !
Naar boven
pyara pappoe
Gast





BerichtGeplaatst: Di Feb 22, 2022 9:56 am    Onderwerp: geen kantstroken Reageer met quote

hallo,

Inmiddels een meting geweest. Woning voldoet aan de normen. Alhoewel dit niks zegt. Wat ik wel heb opgemerkt na verder onderzoek.

Ik heb overal vloerverwarming. De vloeren zijn koud gelegd tegen de wanden aan zonder kantstroken. Ook heb ik vloeren die direct op het beton zijn gegoten (systeemvloer van andrahiet).

Nu heb ik de bouwtekeningen bij de gemeente opgevraagd op basis waarvan heijmans de vergunning heeft gekregen. daat zie ik duidelijk op staan dat ik zwevende vloeren zou moeten hebben, wat dus niet zo is aangelegd. ik ga hier een rechtzaak over beginnen, maar let dus op ook hoe vloeren zijn gelegd. vaak vergeten ze de kantstroken e.d. en dan heb je veel overlast van contactgeluid.
Naar boven
MR.
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 31, 2022 8:34 pm    Onderwerp: vergelijkbaar probleem Reageer met quote

Hallo,

Met veel interesse dit topic teruggelezen. Wij zitten met een probleem dat vergelijkbaar is als dat van laprincipessa.

Sinds juni vorig jaar bewonen we een nieuwbouwwoning. Deze staat op funderingspalen met een gedeelde fundering en een ankerloze spouwmuur van kalkzandsteen 120-60-120. We ervaren van begin af aan erg veel geluidshinder van de buren. We dachten zelf dat het met name in contactgeluid zat en in mindere mate in luchtgeluid.

Na veel twijfelen uiteindelijk ook Woningborg erbij gehaald om een meting uit te voeren, ondanks dat dit o.b.v. de verhalen die ik hier en elders lees tegen beter weten in was. Het was wel de makkelijkste (en goedkoopste) manier om een meting te laten doen. Vooraf wel tegen mezelf gezegd dat de uitkomsten van het onderzoek vooral verdacht zouden zijn als daaruit zou blijken dat e.e.a. maar net binnen de normen van het Bouwbesluit valt.

We zijn zelf erg verbaasd over de wijze waarop het 'onderzoek' is uitgevoerd. Bij ons duurde het alles bij elkaar (gesprek, meting etc) nog geen 45 minuten. Na een week kregen we een paar A4'tjes die moeten doorgaan voor een rapport. De uitkomsten zijn enerzijds precies zoals verwacht, anderzijds weer niet.

Qua luchtgeluid komt uit het rapport een waarde van 55, terwijl 52 de norm is volgens het bouwbesluit. Het voldoet wat dat betreft dus maar minimaal, maar zoals verwacht precies voldoende.

Qua contactgeluid komen we uit op 46, tegen een norm van 54. Dit lijkt dus mee te vallen, maar enige duiding of toelichting ontbreekt dus eigenlijk weten we nog niets. Het lijkt er wel iets op dat de isolatie m.b.t. contactgeluid dus beter is dan luchtgeluid (precies het tegenovergestelde van wat we verwachtten), maar ik ben maar een leek.

Na het rapport was de aannemer er als de kippen bij om aan te geven dat de klacht hiermee voor hen is afgehandeld. Ik heb aangegeven dat we de uitkomst van het rapport accepteren, maar dat het boek voor ons zeker nog niet gesloten is en we verder op onderzoek uitgaan naar mogelijke gebreken. Licht voor ons in eerste instantie bij luchtgeluid, omdat de oorzaak hiervan volgens ons het makkelijkst is op te sporen en eventueel ook beter te verhelpen is.

Hierover ook contact gehad met de vereniging Eigen Huis. Zij hebben wat adresjes gegeven die ons hierin kunnen bijstaan, maar ik schrik me kapot van de kosten die daarmee gemoeid zullen zijn. Endoscopisch onderzoek van de spouw is eigenlijk het eerste wat we zouden overwegen.

Hoe de spouw er precies uit ziet van binnen, hebben we tijdens de bouw (Coronaregels maakten bezoek aan de bouwplaats zeer moeilijk) helaas niet kunnen controleren. O.b.v. foto's die ik nu zie lijkt deze aan de voorzijde van de woning redelijk de juiste maat te hebben, maar aan de achterzijde lijkt deze vrijwel tegen de woning van de buren aan te komen. De foto's zijn echter niet voldoende duidelijk om dat aan te tonen.

Wat we wel al weten is dat onze stopcontacten vrijwel exact tegenover de stopcontacten van de buren zijn geplaatst. Dit lijkt ons een grote zwakte in de wand. Is er iemand die daar iets over durft te zeggen, wat zoiets doet met de geluidisolatie en of dit een 'fout' van de aannemer is?

We overwegen zelf de stopcontacten te laten verplaatsten en de gaten die ontstaan op te vullen met kalkzandsteen. Wellicht dat dit iets verandert. Ook zouden we voor we die gaten dichten wellicht een klein gat door willen boren richting de spouw, zodat we de dikte van de wanden en de spouw op die plaatsen kunnen nameten.

Geen idee of dit wat oplevert, maar we willen het er absoluut niet bij laten zitten.

Iemand tips en trucs om hierin verdere stappen te ondernemen?

Excuses voor het lange verhaal.
Naar boven
pyara
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 05, 2022 1:15 pm    Onderwerp: Antwoord Vergelijkbaar probleem Reageer met quote

Hallo Mr,

Wat vervelend je bericht te lezen. Het verbaast mij dat bij een ankerloze muurconstructie zo weinig isolatie waarde wordt gehaald (55dB). Volgens mij moet als een ankerloze muurconstructie goed is uitgevoerd veel hogere waarde kunnen halen. Het probleem is stel dat je bouwkundig met een ankerloze muurconstructie welke goed is gebouwd bouwtechnisch 65db kan halen, maar doordat er nu bouwfouten zijn gemaakt je maar 55dB haald ben je de sjaak. Omdat men hiermee aan het bouwbesluit voldoet. En dit is natuurlijk een erg krom beleid en slaat natuurlijk nergens op in het bouwbesluit.

Ik heb bijvoorbeeld een woningscheidende wand van 25cm dik welke we delen met de buren links en rechts. Verder heb ik skeletbouw waarbij alles aan elkaar is verbonden. Ik heb exact dezelfde klachten, ze zijn bij mij komen meten, en ik haal tussen 54db-58 db aan waarden. Kortom dit voldoet aan bouwbesluit, maar het is een ramp. Ik hoor veel. Als men praat of hoest en het is stil kan ik dat horen. Contactgeluiden zijn nog beter hoorbaar, schuiven van stoelen of prullenbak etc..... Kortom als jou huis met ankerloze spouwmuren goed gebouwd is zou je niks moeten horen.

Heb je bij de buren in de wijk al gevraagd of ze dit probleem ook ervaren ? Wellicht is er bouwpuin gevallen in de spouw en maakt deze contact. Als dat zo is kan dat de oorzaak zijn maar zul je het i.d.d. enkel bij jou woning en die van de buren ervaren. Als je dit zo ervaart ervaren je directe buren links en rechts dit ook zo ?

Wat je zou kunnen doen is bij de gemeente bekijken en de technische tekeningen ophalen waarop een bouwvergunning is verleend. Deze is meestal door een architect gemaakt. Wellicht kun je dan checken hoe het is gebouwd, en bekijken wellicht of het wel goed is uitgevoerd. B.v. je vloeren met kantstroken en of ze zwevend zijn gelegd. Heb je foto's van tijdens de bouw ? Kun je die delen ben wel benieuwd. En heb je een technische omschrijving van de woning daar staat ook veel in soms.

Mag ik vragen wie de woning heeft gemaakt, toch niet Heijmans ? Mijn huis is van Heijmans en zeer slecht gemaakt nl. Zo goedkoop mogelijk waardoor we nu enorm veel geluidshinder ervaren. Met name traplopen, huilende baby goed hoorbaar in slaapkamer, etc..... Denk eraan om het huis te verkopen, maar moet dan wel wat beters vinden. Ben benieuwd naar je Technische OMscheijving. die kun je mailen naar pyara_pappoe@hotmail.com

Ik zal het er niet bij laten zitten, rechtzaak beginnen tegen bouwer na bouwpathalogies onderzoek onafhankelijk laten uitvoeren. Als je rechtsbijstandverzekerd bent dekken ze kosten wel vaak van zulke onderzoeken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 6 van 7



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.