Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Nieuwbouwwoning 2016
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 12, 2021 2:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

laprincipessa schreef:
De vloerplaten liggen direct op de gemeenschappelijke funderingsbalk.

Het gaat om de gemeenschappelijke muur. We hebben een tweekapper en we horen voornamelijk veel contactgeluid. Nu blijkt dat de spouw niet onder de begane vloer doorloopt. Onze vraag is dan ook of dat het contactgeluid kan verklaren.


Als de spouwbladen van een ontkoppelde wand op de één of andere manier zijn gekoppeld aan de rand is de geluidsisolatie een stuk slechter. Ik zou moeten opzoeken hoeveel, maar het is substantieel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
laprincespessa
Gast





BerichtGeplaatst: Za Mrt 13, 2021 10:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
laprincipessa schreef:
De vloerplaten liggen direct op de gemeenschappelijke funderingsbalk.

Het gaat om de gemeenschappelijke muur. We hebben een tweekapper en we horen voornamelijk veel contactgeluid. Nu blijkt dat de spouw niet onder de begane vloer doorloopt. Onze vraag is dan ook of dat het contactgeluid kan verklaren.


Als de spouwbladen van een ontkoppelde wand op de één of andere manier zijn gekoppeld aan de rand is de geluidsisolatie een stuk slechter. Ik zou moeten opzoeken hoeveel, maar het is substantieel.


Sorry, 'gekoppeld aan de rand' is mij niet helemaal duidelijk. Wat bedoel je precies daarmee?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mrt 13, 2021 1:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

laprincespessa schreef:
bert stoltenborg schreef:
laprincipessa schreef:
De vloerplaten liggen direct op de gemeenschappelijke funderingsbalk.

Het gaat om de gemeenschappelijke muur. We hebben een tweekapper en we horen voornamelijk veel contactgeluid. Nu blijkt dat de spouw niet onder de begane vloer doorloopt. Onze vraag is dan ook of dat het contactgeluid kan verklaren.


Als de spouwbladen van een ontkoppelde wand op de één of andere manier zijn gekoppeld aan de rand is de geluidsisolatie een stuk slechter. Ik zou moeten opzoeken hoeveel, maar het is substantieel.


Sorry, 'gekoppeld aan de rand' is mij niet helemaal duidelijk. Wat bedoel je precies daarmee?


Nou, als een spouwmuur ontkoppeld is hebben de spouwbladen geen contact.
Ze kunnen elk op een eigen fundering staan, of één wand staat op speciaal verend materiaal, etc
Als de wanden beide op dezelfde fundering staan zijn ze aan de rand gekoppeld.
Als er spouwankers worden gebruikt zijn ze ook gekoppeld.
Als als in een ontkoppelde wand rommel zit, zoals bouwpuin of valspecie kan dat de boel ook koppelen.
En dan ben je af Very Happy

Een steenachtige spouwconstructie koppelen of ontkoppelen scheelt bij 125 Hz gauw een dB of 7 en bij hogere frequenties meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
laprincipessa
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2021 8:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn twee verschillende constructies gebruikt voor dit plan. Een gedeelte van de huizen zijn op 'staal' gebouwd, op de zandgrond dus en een gedeelte op heipalen. Het lijkt erop dat de huizen die op het zand gebouwd zijn, minder contactgeluid doorgeven. Zou dit waar kunnen zijn of is dat een te eenvoudige aanname?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 19, 2021 9:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen idee van hoe ik dit bouwtechnisch moet inschatten als ik geen tekening of zo heb, dus ik kan hier op deze manier geen zinnig woord over zeggen, helaas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Mrt 20, 2021 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik word inmiddels ook helemaal gek in mijn huis..

Alles wat verplaatst wordt op de vloer komt zo hard binnen.
Komt boven mijn tv geluid uit. Word er wakker van. Stofzuiger van de buren is helemaal een verschrikking.
Ik heb ankerloze spouwmuren.

Iedereen waarbij de huizen zo gebouwd zijn geven aan niks te horen.
Zelfs de kinderen niet.

Ik weet ook echt niet meer wat ik moet doen.

Geeft ankerloze spouw zoveel geluid door?[/img]
Naar boven
Laprincepessa
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 31, 2021 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Bert,

We zijn nog steeds bezig met ons eigen geluidsonderzoek in de buurt. We beginnen nu sterk het vermoeden te krijgen dat er juist bij ons iets niet goed zit, bij onze tweekapper dan.

Mocht er een lek zitten in de woningscheidende muur (ankerloze spouwmuur, nieuwbouw) geeft dat dan zowel lucht- als contactgeluiden door? We hebben namelijk van beide last.

Zou endoscopisch onderzoek hiervoor nuttig kunnen zijn? Muur is 12 meter lang.

Alvast dank.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 01, 2021 4:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een lek is een gat.
Dat kan heel veel geluid doorlaten, bij isolatie is sealen een hoofdpunt.
Geen contactgeluid, maar als contactgeluid in de spouw terecht komt kan een lek dat wel veel prominenter hoorbaar maken.
Zoek dat gat dus, eventueel met een endoscoop of luister met een (geïmproviseerde) stethoscoop waar het geluid vandaan komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Apr 03, 2021 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Bart,

Ik heb een vraag over contact geluid.
Als mijn buren hun stoelen schuiven is dit overal te horen.
Dit is hard hoorbaar op mijn slaapkamer en ook op de zolder.
Zal er dan een lek zitten in de spouw? Want anders kan het toch bijna geen geluid door laten?
Sowieso is alles heel hard hoorbaar. De stofzuiger lijkt ook wel door de muur heen te komen. En ook alles wat zij verplaatsen in huis of wat op hun vloer terrecht komt.
Ik heb ankerloze spouw. We delen alleen de fundering de muren en vloerplaten delen we niet.

Er is een meting uitgevoerd maar volgens mij zijn de eisen zo laag dag ze er wel aan zullen voldoen ben ik bang.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 04, 2021 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is de norm zo dat je geen overdreven hinder hebt van elkaar.
En met een ontkoppelde spouwconstructie ga je denk ik over de norm.
Als je de stoelen etc hoort is er waarschijnlijk een verbinding.
Misschien bouwpuin of een speciebrug in de spouw?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Laprincipessa
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 05, 2021 1:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals de gast na mij beschrijft, wij ervaren exact hetzelfde. Ik ervaar iedere dag deze domper en baal ontzettend.

Bert, doe jij endoscopische onderzoeken met jouw bedrijf? Ik zag het namelijk zo snel niet op jouw site. Zo niet, kan jij iemand aanbevelen? Wij wonen in Noord-Brabant. Bedankt.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Apr 05, 2021 1:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan dat niet.
https://www.spouwmuurisolatie-info.nl/endoscopisch-onderzoek-spouw/
Zulke bedrijven kunnen dat blijkbaar wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2021 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Laprincipessa schreef:
Zoals de gast na mij beschrijft, wij ervaren exact hetzelfde. Ik ervaar iedere dag deze domper en baal ontzettend.

Bert, doe jij endoscopische onderzoeken met jouw bedrijf? Ik zag het namelijk zo snel niet op jouw site. Zo niet, kan jij iemand aanbevelen? Wij wonen in Noord-Brabant. Bedankt.


Bij jullie was een meting uitgevoerd toch?

Ik snap echt niet dat het dan voldoet.
Jullie horen ook alles van de buren wat zij bened
en doen boven?
Naar boven
laprincipessa
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2021 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Laprincipessa schreef:
Zoals de gast na mij beschrijft, wij ervaren exact hetzelfde. Ik ervaar iedere dag deze domper en baal ontzettend.

Bert, doe jij endoscopische onderzoeken met jouw bedrijf? Ik zag het namelijk zo snel niet op jouw site. Zo niet, kan jij iemand aanbevelen? Wij wonen in Noord-Brabant. Bedankt.


Bij jullie was een meting uitgevoerd toch?

Ik snap echt niet dat het dan voldoet.
Jullie horen ook alles van de buren wat zij bened
en doen boven?



Ja klopt, wij hebben een geluidsonderzoek laten doen. Is uitgevoerd door Woningborg. We moeten er maar vanuit gaan dat dit dan ook echt onafhankelijk is gebeurd. Het viel inderdaad binnen de norm.

We horen nog steeds onze buren, boven en onder. Ik ben nu aan het kijken of een endoscopisch onderzoek iets is, of het zg. rookgordijn.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2021 8:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Word je wakker van de buren? Die schuivende stoelen gaan door merg en been. Weet precies wanneer ze wakker zijn... zo frustrerend.
Haat dit huis..

Pas tot 2:00u schuivende stoelen. En de buren zijn nu zwaar geïrriteerd op mij..

Hoe hebben ze de meting uitgevoerd en hoe lang duurde deze?[/b]
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 4 van 7



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.