Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

scheidingwand drie keer gips, of meer steenwol?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paul linde
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 21, 2016 11:59 pm    Onderwerp: scheidingwand drie keer gips, of meer steenwol? Reageer met quote

Goedenavond,
Op de zolder ga ik twee kinderkamers maken, door in het midden van de zolder een scheidingswand te plaatsen. Ik heb al flink gezocht maar kom (behalve bij Gyproc maar die is wat éénzijdig) nergens een tabel tegen waar je kunt opmaken met welke dikte's je hoeveel decibel tegenhoudt, ook al is dat natuurlijk theorie en zit je met problemen als flanking. Maar de wand wordt geheel nieuw gemaakt dus is het zonde om het niet meteen goed te doen. Ik ben op zoek naar hoeveel zin het heeft om meer gips of meer steenwol of een spouw te gebruiken, wat houdt hoeveel meer tegen?
Het gaat om een wand 4 m breed en 4,30 hoog die met agglomer wordt ontkoppeld van de vloer en wanden.
De vloer waar de wand op kom te staan is overigens van hout, balken7x17, 22mm planken, estrich elementen (glaswol met gipsvezel) en vloerbedekking. Bovenin komt de wand onder de houten nokbalk van 7x17. Om over geluidsisolatie van het dak na te denken is iets voor een volgend topic lijkt me.

De vraag is voor mij dus: wat houdt hoeveel meer tegen ten opzichte van zeg maar standaard oplossing 2xgips/50 mm steewol/2xgips.

- iets beter: 3xgips/50 steenwol/3xgips
- of is 30 mm meer steenwol net zo effectief als een derde laag gips?,dus 2 keer gips/80 steenwol/2 keer gips

Of helpt een spouw beter tegen geluidsisolatie:
- 2 keer gips/50 mm steenwol/kleine spouw/50 mm steenwol/2 keer gips
- en als ik dan drie keer gips doe, of ipv 50 mm steenwol 80 mm?

Ik lees dat metal stud "beter" is om geluid te isoleren, maar hoeveel beter dan? Zouden de kids daar echt iets van merken?

Ik denk dat de onderste optie "het beste"is. Maar hoeveel verschil zou ik zo ongeveer in de praktijk kunnen merken ten opzichte van een andere optie, in deze situatie met houten vloer? Als de muziek keihard staat is de isolatie toch niet toereikend. Maar elke hoest of piepje van een telefoon in de andere kamer horen wil ik graag voorkomen.

Misschien dat iemand in algemene zin daar iets meer duidelijkheid in kan geven?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Paul
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Dec 22, 2016 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1042

Ik zou die wanden sowieso ontkoppelen, dus los van elkaar bouwen, dan kun je later, mocht het resultaat tegenvallen, nog aanvullende maatregelen nemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
paul linde
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Dec 23, 2016 2:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Juist, dat is verhelderend!! Bedankt voor de link.

Onder de grafieken stond ook nog een link met uitleg, dat heb ik ook nog eens doorgelezen.
Ik maak twee losse wanden van 2xgips en 60 steenwol die twee cm los van elkaar staan. Mocht de wand zelf straks de zwakste schakel zijn kan er nog een extra laag tegenaan, maar waarschijnlijk zijn dan deuren en het plafond het meest doorlatend.

Denkt iemand dat metal stud of hout echt iets uit zal maken?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Dec 23, 2016 5:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon het makkelijkste/goedkoopste nemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.