Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Ten einde raad - buren van een kinderdagverblijf

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerrie



Sinds: 21-1-2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2010 3:12 pm    Onderwerp: Ten einde raad - buren van een kinderdagverblijf Reageer met quote

Al sinds 25 jaar wonen/werken wij met ons gezin in een vrijstaand huis aan een drukke invalsweg in een middelgrote stad. Het gedeelte van de straat waar wij wonen heeft sinds jaar en dag een woon/werk/winkel-bestemming. De meeste panden dateren uit de jaren ’10 / ’20 van de vorige eeuw. Vanwege de geluidsbelasting die reeds door het verkeer wordt veroorzaakt is volgens het huidige bestemmingsplan bedrijvigheid die gepaard gaat met geluid niet toegestaan.

De voorkant van ons huis ligt net als de andere panden met de rooilijn aan het trottoir. Aan de achterkant van het huis ligt een diepe, rustige tuin die omsloten wordt door de panden van onze buren aan weerszijden (links een woonhuis met werkplaats achter, en rechts een pand met winkel/bedrijfsbestemming ) en de tuinen van de huizen achter ons.

Toen wij het huis kochten was er in het pand rechts naast ons een apotheek gevestigd met bewoning van de bovenste verdiepingen. Wij hebben hiervan nooit enige overlast ervaren.
Ongeveer 15 jaar geleden verhuisde de apotheek echter naar een nieuw pand iets verderop en werd het oude pand verkocht aan de eigenaar van een kinderdagverblijf (KDV). Omdat wij de bui al voelden hangen hebben wij uiteraard meteen bij de gemeente geïnformeerd hoe het zat met bestemmingsplan en vergunningen. Echter, 15 jaar geleden bezat het pand een zgn. witte bestemming (m.a.w. elk soort bedrijvigheid was toegestaan), en van vergunningen voor kinderdagverblijven had men nog nooit gehoord. Men kon ook geen uitsluitsel geven onder welke wet deze zouden moeten vallen. De APV bracht ook geen soelaas.

Omdat gebeurde wat wij al vreesden hebben wij meteen bij de directie van het KDV aan de bel getrokken en zijn wij tot enkele afspraken gekomen waar wij mee konden leven. Zo zouden de kinderen bijvoorbeeld geen gebruik meer maken van de smalle (brand)gang die onze panden en onze tuinen scheidt. De afstand tussen onze erfgrens (gedeeltelijk bebouwd, gedeeltelijk tuin met schutting en begroeiing) en het pand van het KDV is nog geen 2 meter, en hier tussendoor loopt deze gang. De overlast was immens. Tegen alle afspraken in bleef men de gang af en toe toch gebruiken, totdat de brandweer daar bij een inspectie paal en perk aan stelde.

De openslaande ramen en deuren van sommige speelruimtes bevinden zich in de muur langs deze gang, en dus eveneens op nog geen twee meter vanaf de erfgrens, en pal onder en naast de ramen van onze slaap/werkkamers. Belangrijke afspraak was dan ook dat ze alle ramen en deuren aan onze kant gesloten zouden houden en voor de nodige ventilatie van deze ruimtes andere voorzieningen zouden treffen. Tegen luchten tijdens momenten dat de ruimtes niet bezet worden hebben wij natuurlijk geen enkel bezwaar.
Ook spraken we af dat de kinderen niet vóór 10 uur ’s ochtends buiten zouden spelen op het betegelde stukje grond achter het pand dat eveneens grenst aan onze tuin, noch op het dakterras. De buitenspeeltijd zou beperkt worden tot enkele uren per dag.

De aandacht voor de gemaakte afspraken verslapt echter steeds weer. Het komt vaak voor dat wij ’s ochtends om half 8 gewekt worden door ramen en deuren die opengesmeten worden en het hartverscheurende geluid van huilende baby’s en peuters die binnen afscheid nemen van hun ouders. En naarmate het voorjaar in zicht komt gaan de ramen en deuren vaker en langer open zodat wij alles wat zich binnen het KDV afspeelt noodgedwongen mee moeten maken. Hoe de geluiden uit de schaars gestoffeerde, holle ruimtes klinken laat zich raden.

Het buitenspelen ’s middags is al sinds een paar jaar uitgebreid tot sluitingstijd (18.30 uur), zodat wij meestal snel en zwijgend onze avondmaaltijd weg zitten te werken omdat wij naar elkaar zouden moeten schreeuwen om elkaar te verstaan. Wij kunnen van onze tuin en de veranda overdag geen gebruik maken, terwijl wij hier vroeger graag zaten te werken.
Kortom, het is niet te doen. Ik heb slapeloze nachten, nachtmerries, huilbuien en ervaar eindeloze stress.
Als ik er voorzichtig of minder voorzichtig iets van zeg, vinden ze dat ze al genoeg rekening met ons hebben gehouden en/of beroepen zich op de nieuwe wetgeving. Ik kreeg vorig jaar zelfs een brief van de directrice waarin ondermeer stond dat ze het jammer vond dat ze buren had die niet zoals normale mensen overdag buiten de deur werken. (Wij hebben een klein bedrijf aan huis).

In de commentaren in de bladen worden mensen die klagen over dit soort geluidsoverlast versleten voor zure ouwe zeurzakken, en ik verzeker je: ook als je het beslist niet was, dan wordt je het wel in zo’n situatie. De geluidsoverlast die wij nu ervaren wordt veroorzaakt door 38 drukke kleine kindertjes en hun verzorgers, die ik bij wijze van spreken allemaal aan kan raken als ik mijn arm uitstrek. Dag in dag uit, jaar in jaar uit.

Verhuizen is voor ons om financiële en praktische redenen geen optie, hoewel we steeds goed rondkijken.
Met de nieuwe normen voor scholen en kinderdagverblijven en de paniekerige toestanden rondom ventilatie die de GGD noopten de normen te verstrakken, hebben wij het gevoel geen poot meer te hebben om op te staan.

Mijn laatste hoop is dat er hier misschien mensen zijn die ons advies kunnen geven. Misschien weten jullie iets meer over bouwverordeningen, bestemmingsplannen, planologie van een gemeente en waar wij terecht zouden kunnen en geholpen zouden kunnen worden.

Bedankt voor jullie aandacht en interesse,

Met vriendelijke groet,

Gerrie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2010 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op het forum kun je hier lezen over soortgelijke problematiek. Je wordt er alleen niet erg gelukkig van Sad...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gerrie



Sinds: 21-1-2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Do Jan 21, 2010 5:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je snelle antwoord. De reacties in de link die je geeft heb ik gelezen. Ze zijn inderdaad niet hoopgevend.
Ik ben op de hoogte met de nieuwe wetgeving t.a.v. de milieunormen en het geluid van spelende kinderen dat bij geluidsmetingen buiten beschouwing gelaten moet worden. En dat dit eveneens geldt voor speelpleinen die omringd zijn door gebouwen/huizen.

Ik dacht dat er misschien nog iets te doen zou zijn met het feit dat de speelplaats, de openslaande ramen/deuren en het dakterras zich bevinden binnen twee meter van de erfgrens. Mag dit bijvoorbeeld van de brandweer? Bouwverordeningen? Kan er sprake zijn van verjaring? Zijn de belangen van een kinderdagverblijf groter en relevanter dan die van een gezin met een eigen woning waarin eveneens een bedrijf gevoerd wordt? Mag een gemeente toestaan dat er zo'n inbreuk wordt gemaakt op ons leven en welzijn? Kunnen we misschien zelfs een strafzaak wegens mishandeling proberen? Naar het Europese Hof? Ik noem maar iets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 9:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou deze vragen als ik jou was eens primair bij een jurist voorleggen... Bureau voor Rechtshulp of Wetswinkel in of nabij je woonplaats?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gerrie



Sinds: 21-1-2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 12:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien moet dat de volgende stap dan maar zijn, hoewel ik er niet echt voor voel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 1:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gerrie schreef:
Misschien moet dat de volgende stap dan maar zijn, hoewel ik er niet echt voor voel.


Hou in elk geval de kosten in de gaten en probeer het niet als bedrijf, maar als particulier, anders heb je volgens mij helemaal geen recht op gratis voorlichting Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gerrie



Sinds: 21-1-2010
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Vr Jan 22, 2010 2:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

O.k. dank je. Als er iets zinnigs uit komt, zal ik het laten weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Aug 22, 2012 6:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Via mail aan het forumbeheer:
Quote:
Beste heer, mevrouw

Ik woon samen met andere buren met een tuin naast een kinderdagverblijf. Kinderen maken lawaai, dat weet ik. Ik heb er zelf 1 en heb jaren voor de klas gestaan.
In dit kinderdagverblijf gillen en schreeuwen de kinderen extreem. Tegen elkaar en tegen de leidsters en de leidsters ook tegen de kinderen. Dat is dus het probleem. Geen controle, kinderen huilen veel en langdurig. Zij zijn praktisch de hele dag buiten. Gesprekken helpen niet. Wij willen richting management maar moeten een bewijs kunnen overleggen. Geluidsoverlast van basisscholen en kinderdagverblijven is per 1 januari 2012 niet meer te melden. Opnames van het geluid laten een relatie horen van schreeuwen, gillen en huilen. Niet goed voor de kinderen en niet goed voor de buren.
Dit in het kort.

Hoe kunnen wij dit opnemen, wat hebben we nodig, waar kunnen we terecht en wat zullen ongeveer de kosten zijn?

Ik, wij horen graag van u.
Vriendelijke groet, mevrouw A. Pouw.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Aug 23, 2012 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij af of het geluidsniveau er in dit geval toe doet. Het lijkt mij dat u tracht aan te geven dat het stemgebruik van begeleiders en kinderen vooral buitenproportioneel is vanuit opvoedkundig oogpunt. U geeft aan dat u het bestuur van de kinderopvang wilt laten zien dat de handelswijze niet in de haak is. In dat geval lijkt mij een normale geluidsopname (met tijdvermelding), eventueel met video (u mag volgens mij de openbare weg in beeld brengen, maar niet zomaar mensen op een privéterrein) toch afdoende?

Indien u dit een (klein) bureau laat doen zal dit niet eens zo duur zijn (~500 EURO excl. BTW). Nadeel is dat het dan een momentopname betreft, terwijl u juist zelf eenvoudig meerdere dagen aaneengesloten kunt registreren.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2015 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Via www.geluidnieuws.nl : Door kinderen gehinderd stel doet aangifte tegen gemeente / Site van gehinderde(n) / Uitzending EenVandaag
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.