Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

schuur geluidsisoleren met zoveel mogelijk nagalm

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wouterdoorn
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2015 11:56 am    Onderwerp: schuur geluidsisoleren met zoveel mogelijk nagalm Reageer met quote

Hallo allemaal,

ik heb al een tijdje op verschillende forums zitten lezen hoe ik onze schuur van ~10m2 het beste kan isoleren en kom verschillende ideeën tegen over massa-veer-massa, akoestische isolatie, contact isolatie ed en begin het overzicht te verliezen, vandaar dat ik toch maar de stap heb genomen om hier zelf een berichtje te plaatsen.

Het gaat zoals gezegt om een schuur van ~10m2 (3.30x3.30) met enkelsteens muren en een plat bitumen dak. Ik ben van plan om de vloer uit te graven zodat de hoogte van de schuur ~2.70 zal worden en de vloer (van beton) ~50cm diep onder grond-niveau ligt.

De ruimte zal gebruikt worden voor een meditatie gericht op geluid waarbij het volume richting fortissimo gezang kan gaan. Daarbij is het heel fijn als er zoveel mogelijk nagalm in de ruimte is en er een dragende geluidsgolf kan ontstaan.

Mijn vraag is dan ook hoe ik het beste aan de ene kant kan zorgen voor geluidsisolatie om de buren niet tot hinder te zijn en aan de andere kant materiaal met een zo laag mogelijke absorptiecoefficient kan gebruiken om zoveel mogelijk nagalam te krijgen?

Het volgende had ik zelf bedacht:

OPTIE 1

Mijn idee was qua muur:
enkelsteens muur (de onderste 50cm is muur tegen zandgrond van te tuin) - 2cm luchtspouw, dampremmende folie - 10cm rockwool in houten frame (met rubber oid tegen de enkelsteens muur geplaatst om het zo zwevend mogelijk te houden) - platen - afstucen met cementstuc

Ramen: HR++ glas
Deur: Zware 7cm massief houten deur, kieren met tochtstrips
Vloer: Op beton isolatielaag en dan hout
Dak: 12cm rockwool - 2 lagen gipsplaten

nu lees ik echter ook dat kalkzantsteen juist voor akoestische isolatie heel goed werkt. Is het volgende dan beter (in mijn situatie):

OPTIE 2

muur:
enkelsteens muur (de onderste 50cm is muur tegen zandgrond van de tuin) - 4cm rockwool of luchtspouw - 10cm kalkzantsteen - afstucen met cemetnstuc

dak:
ik kan het dak zwevend maken door balken op de kalkzandsteen muur met 12cm rockwool en gipsplaten aan de binnekant, er zit dan een luchtspoue met verschillende dikte varierend van bijv 2-15cm to de houten dakplaten waarop het bitumen is geplaatst.

Zoals gezegt de vraag of een van deze opties zinvol is of dat ik het beter heel anders kan aanpakken? Volgens mij blijven ramen, deur en dak een probleem, wat zijn hier oplossingen voor? Zou het zin hebben om het dak te verzwaren met een kiezelbak? En laatste vraag, wordt de akoestiek (in mijn geval zoveel mogelijk nagalm) beter als ik het dak nog wat verder ophoog zodat ik bijvoorbeeld een totale hoogte van 3.50m krijg?

Hopelijk kan iemand mij van advies voorzien!

Hartelijke groet,

Wouter
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2015 12:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Neem een goede hoofdtelefoon en gebruik electronische nagalm.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.